Menu Zavřít

Harland & Wolff se potápí a vyhlíží záchranné lano. Stavitel Titaniku se ocitl v platební neschopnosti, shání kupce

17. 9. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Britská loděnice Harland & Wolff, známá stavbou Titaniku, vyhlásila platební neschopnost poté, co jí byl zamítnut úvěr ve výši 200 milionů liber
  • I když se ale firma chystá na restrukturalizaci a propouštění, její základní činnosti, včetně stavby válečných lodí pro britskou vládu, budou pokračovat
  • Společnost zvažuje prodej klíčových aktiv a hledá nové zdroje financování. Přesto věří, že loděnice mají silnou budoucnost

Britská společnost Harland & Wolff, která je známá především stavbou legendární lodi Titanic, vyhlásila platební neschopnost. Svůj krok loděnice stará 163 let vysvětlila tím, že se jí nepodařilo získat dostatek finančních prostředků, aby mohla pokračovat v byznysu. Osudné se pro ni stalo zamítnutí žádosti o úvěr ze strany britského úřadu UK Export Finance. Od něj loděnice žádala 200 milionů liber (téměř 5,5 miliardy korun).

V nadcházejících dnech firma pravděpodobně zahájí restrukturalizaci, přičemž základní činnosti společnosti, včetně loděnice v Belfastu, kde byl Titanic zhotoven a která nyní pomáhá stavět tři válečné lodě pro britské námořnictvo, nebudou insolvenčním řízením dotčeny a mohou i nadále pokračovat v provozu.

Outstream Placeholder

Řízení se tak bude týkat jen holdingové společnosti. Ta své zaměstnance o nadcházejícím propouštění již informovala, přičemž zároveň avizovala, že navíc ruší i všechnu svoji vedlejší činnost, mezi kterou patří trajektové služby na ostrově Scilly, malý byznys v USA a námořní servisní podnik. Akcionáři také přijdou o veškerou hodnotu svých investic do podniku.

Vedení firmy se současně nechalo slyšet, že zkoumá možnosti prodeje svých klíčových aktivit a zároveň se snaží najít nové zdroje financování. „Skupina čelí velmi obtížné době, a to vzhledem k historickým ztrátám a neschopnosti zajistit dlouhodobé financování,“ cituje dočasného výkonného ředitele Russella Downse server CNN. Šéf Harland & Wolff dále dodává, že bylo nutné přijmout velmi těžká rozhodnutí, aby se zajistila budoucnost čtyř loděnic společnosti. Ty by mohly fungovat pod novým vlastnictvím. Do budoucna mohou ale naneštěstí být ohrožena i další pracovní místa, přičemž záviset bude především na postupu prodejního procesu.

Dneska ztráty, zítra příjmy

I přes finanční potíže Downs věří, že loděnice Harland & Wolff mají věrohodnou budoucnost. Opírá ji především o silné vedení. „Máme silné obchodní argumenty pro práci, kterou loděnice v současné době dělají, a pro práci, která je teprve čeká. V nejbližší době sice potřebují financování, ale do budoucna budou generovat zisky,“ uvádí s odkazem na šéfa společnosti web BBC.

Dekarbonizace lodní dopravy pomocí mořské soli? Americká firma staví speciální reaktory na zachytávání CO2
Přečtěte si také:

Dekarbonizace lodní dopravy pomocí mořské soli? Americká firma staví speciální reaktory na zachytávání CO2

Banku Rothschild, která prodej firmy vede, mělo již kontaktovat několik zájemců o koupi některých, či dokonce všech loděnic. Místopředsedkyně vlády Severního Irska Emma Little-Pengelly v reakci na to uvedla, že zájem o akvizici společnosti ukazuje, že budoucnost Harland & Wolff je velmi silná. Popsala ji jako naprosto ikonickou a klíčovou společnost pro tuto část Velké Británie.

KL24

Historie se opakuje

Není to poprvé, co Harland & Wolff čelí hrozbě bankrotu. Správce, který měl firmu restrukturalizovat, britská vláda jmenovala už v roce 2019. Záchranou pro krachující loděnici tehdy bylo uzavření obchodu s energetickou firmou InfraStrata, jež výrobce Titaniku koupila.

Počet českých firem v insolvenci meziročně vzrostl. Problémy má hlavně sektor stavebnictví, maloobchodu a služeb
Přečtěte si také:

Počet českých firem v insolvenci meziročně vzrostl. Problémy má hlavně sektor stavebnictví, maloobchodu a služeb

Známá loděnice se v poslední době zaměřovala především na opravy lodí a na oblast ekologičtějších energií, včetně projektu skladování plynu Islandmagee v Severním Irsku, který pokračuje bez přerušení. Vloni pak spustila na vodu zbrusu nové plavidlo. Stalo se tak přitom vůbec poprvé po dvaceti letech. 

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).