Dvojnásobek robotů i nové gigantické depo. Na předvánoční sezónu jsme připraveni, míní zakladatelka Zásilkovny

12. 10. 2022
Doba čtení: 3 minuty
Zdroj: Zásilkovna
  • Společnost Zásilkovna nechala u Prahy vybudovat nové prostory o velikost 12 600 metrů čtverečních, které budou sloužit hlavně jako třídicí depo

  • Jeho součástí budou také speciální roboti – takzvaní PackMani. Jejich počet logisticko-technologická firma zdvojnásobila na 400 kusů

  • Zapojení dalších robotů má Zásilkovně usnadnit práci v průběhu hlavní sezóny. Během té v depu roztřídí až 200 tisíc zásilek za den

Logisticko-technologická firma Zásilkovna otevírá v Rudné u Prahy zatím své největší depo o rozloze 12 600 metrů čtverečních, jehož součástí budou kromě personálu i roboti pro třídění zásilek. Jejich počet společnost zdvojnásobila na 400 kusů. „Jsem pyšná na to, že jsme bez veřejných peněz, dotací či nějaké formy státní podpory dokázali zdvojnásobit naše robotické depo a dosáhli toho, že každá druhá zásilka bude v letošní předvánoční sezóně roztříděna automatizační technologií,“ komentuje zakladatelka a generální ředitelka skupiny Packeta Simona Kijonková.

Takzvaní PackMani, tedy třídicí roboti, mají společnosti ulehčit nadcházející týdny. „Věříme, že na předvánoční sezonu jsme připraveni. Je zřejmé, že z důvodu řady externích faktorů nebudou letošní růsty tak dynamické jako v minulých dvou letech. Nicméně věříme, že celý segment e-commerce v letošním roce mírně poroste,“ přibližuje Kijonková a dodává, že předpokládané navýšení obratu Packety, pod kterou logistická firma spadá, odhaduje na 30 procent. V letošním roce pak plánuje v tomto ohledu přesáhnout hranici šesti miliard korun.

Dvě klíčová vylepšení

Prostory nového depa, jehož developerem je společnost Propolis, jsou Zásilkovně upraveny přímo na míru tak, aby splňovaly nejvyšší standardy moderního skladování a logistiky. Součástí jsou samozřejmě také kancelářské plochy. „Velice nás těší, že mezi zákazníky Prologis Park Prague-Rudná můžeme přivítat právě společnost Zásilkovna a vážíme si důvěry, kterou nám skupina Packeta projevila rozhodnutím situovat svoje největší depo právě do našeho parku,“ říká Martin Baláž, viceprezident a country manager společnosti Prologis pro Českou republiku a Slovensko.
Simona Kijonková „najala“ do Zásilkovny roboty za desítky milionů. Budou v depu třídit balíky
Přečtěte si také:

Simona Kijonková „najala“ do Zásilkovny roboty za desítky milionů. Budou v depu třídit balíky

Důležitá podle něj byla instalace 30 speciálních malých vrat do fasády, jež zaručí plynulost nakládky a vykládky. Dále kompletní výměna osvětlení za úsporné LED, inovace systému vytápění v celé hale nebo změna dispozic kanceláří tak, aby mohly sloužit i jako výdejna zásilek. „Věřím, že Zásilkovna v našem parku najde skvělé zázemí, v němž se bude dlouhodobě dařit jejímu podnikání,“ dodává Baláž s tím, že depo pojme v průměru 110 tisíc balíků za den, v hlavní sezóně pak i skoro dvojnásobek.

Do budoucna je v budově možné rozšiřovat robotické molo, a tedy i počet zásilek, které bude možné třídit. V následujících letech se plánuje zvýšení kapacity depa až na 300 tisíc balíků za den s tím, že na místě bude pracovat kolem 125 lidí.

Deset tisíc zásilek za hodinu

Nové prostory, jež jsou součástí 53 dalších dep o celkové rozloze 125 tisíc metrů čtverečních, s sebou přinášejí i dvě klíčová vylepšení – možnost automatizovaného třídění větších zásilek a kontinuální skluzy. „Během jedné směny dokážeme třídit jednokrokově na přibližně 600 jedinečných výdejních míst. To znamená, že při zavedení noční a ranní směny máme více než 1200 unikátních skluzů pro třídění na výdejní místa,“ vysvětluje Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan.

Zážitek z nakupování posouváme do 21. století, říká šéf online katalogu Biano
Přečtěte si také:

Zážitek z nakupování posouváme do 21. století, říká šéf online katalogu Biano

Cílem je podle něj posunout se k co nejefektivnějšímu využívání každého čtverečního metru. „Praktickým dopadem je zásadní změna layoutu depa a zásadní snížení počtu regálů používaných k třídění na výdejní místa. Většina prostoru regálů bude totiž zabrána automatizační technologií,“ doplňuje.

Pokud jde o samotné PackMany, jedná se o AGV vozíky, které jsou schopné uvézt zásilky o hmotnosti až 15 kilogramů, přičemž na jedno nabití dokážou pracovat celé dvě hodiny. Dobití pak trvá pouhých deset minut. Oproti systému, kdy zásilky třídí lidé, stihnou roboti za hodinu odbavit a roztřídit více než 10 tisíc zásilek, což je ve srovnání se stávajícím režimem dvojnásobek.

Čtyřicet korun k dobru. Češi kvůli inflaci šetří i na poplatcích za dobírku, nejčastěji platí online
Přečtěte si také:

Čtyřicet korun k dobru. Češi kvůli inflaci šetří i na poplatcích za dobírku, nejčastěji platí online

Ačkoli má zapojení robotů práci ulehčit, nemá tendenci zaměstnance zcela nahradit. Ostatně i k používání PackManů je zapotřebí lidský faktor. Zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam ji má zavézt. Následně balík na robota naloží a PackMan ho doveze do příslušného shozu. Pracovníci se díky novým pomocníkům pak mohou věnovat i jiným činnostem.

Kromě toho Zásilkovna letos také navýšila počet automatických výdejních Z-BOXů na 3350 v Česku a 1320 na Slovensku. Přibylo rovněž více zaměstnanců. Těch je momentálně už kolem dvou a půl tisíce.

  • Našli jste v článku chybu?