Menu Zavřít

Digitalizaci se otevřela zhruba polovina Čechů. V některých jejích oblastech jsme ale konzervativnější než Slováci

2. 5. 2022
Autor: Depositphotos
  • O své digitální zdatnosti je přesvědčena zhruba polovina Čechů a většina Slováků

  • Zdržují se však zpravidla na ,známých‘ místech, v řadě oblastí digitální řešení naopak vůbec nevyhledávají

  • Nejoblíbenějšími digitalizačními nástroji jsou mezi oběma národy email, sociální sítě a internetové bankovnictví. Díky pandemii si Češi i Slováci oblíbili také donášku jídla


Žijeme online. Ale jen v určitých oblastech. Vyplývá to z průzkumu, který pro IT společnost Solitea vypracovala agentura EMA data. Podle něj vnímá svoji digitální dovednost nadprůměrně valná většina Slováků a zhruba polovina Čechů. Nejvíce znalostí mají oba národy z prostředí emailu, který na denní bázi používá přes 80 procent z nich. Tři čtvrtiny pak dennodenně navštěvují i sociální sítě, zatímco v online bankovnictví se orientuje zhruba polovina všech uživatelů. Kromě toho ale lidé internet využívají i při hledání nějaké formy zábavy, například za účelem streamování videí či hraní her.

Oblíbené jsou též online bazary, které denně navštěvuje 20 procent Slováků a přibližně stejný počet Čechů. Nepatrně víc uživatelů, konkrétně 21 procent, pak v posledním roce přes internet komunikovalo s úřady nebo zdravotnickými pojišťovnami. „Je sice znát, že covid donutil úředníky i lidi, aby komunikaci přenášeli do online prostředí, přesto ale zůstávají osobní návštěvy a papírová komunikace standardem. Prostor pro zlepšení digitální komunikace v úředních záležitostech je stále ohromný,” říká zakladatel a šéf Solitei Martin Cígler.

Covid měl v tomto ohledu pozitivní dopad také na dovážku jídla. Tu si několikrát do týdne objednává každý pátý Čech a Slovák. Nemálo lidí pak mělo v posledním roce zkušenost i s online vzděláváním či volnočasovými aktivitami, jako jsou cvičení, hobby a různé školící kurzy.

Méně online než sousedi

Lidé, kteří o sobě tvrdí, že vyhledávají technologické novinky a aplikace, převládají spíše u našich sousedů. Přesvědčeno je o tom 38 procent dotazovaných, přičemž o jedno procento méně pak bylo těch, kteří si myslí, že žádné nové digitální pomůcky nepotřebují. V to samé věří i 42 procent Čechů. Jedinců jdoucích aplikacím naproti je třetina.

Méně konzervativní jsou Slováci i ve vyhledávání nových způsobů komunikace. Zatímco v tuzemsku stále převládá klasický telefon, jenž využívá bezmála polovina Čechů, na Slovensku mnohem častěji volají prostřednictvím nástrojů, jakými jsou například Whatsapp či Messenger.

Dům koupíte už i na Aukru. Online portál spouští systém aukčních síní pro realitní makléře
Přečtěte si také:

Dům koupíte už i na Aukru. Online portál spouští systém aukčních síní pro realitní makléře

Zatímco některé digitální oblasti si oba národy osvojily na denní bázi a berou je jako přirozenou součást svých životů, jiné činnosti řeší stále postaru. Jde například o účetnictví. A to i přesto, že existuje celá řada nástrojů, které tuto ekonomickou disciplínu automatizují nebo přinejmenším zpřehledňují a zjednodušují. Největší podíl lidí ho raději deleguje na někoho jiného, například rovnou na účetní.

Jedenáct procent Čechů a patnáct procent Slováků si ho vede v počítačových tabulkách, 14, respektive 18 procent dalších pak na papíře. Nějaký digitální účetní software používají pouze jednotky procent lidí. „Takových nástrojů je přitom celá řada, dokážou velmi usnadnit práci a hlavně bývají i zadarmo,“ konstatuje Cígler na závěr.

BRAND24

 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).