Český 4Trans profinancoval na fakturách miliardu korun. Dopravcům pomáhá z krize

27. 9. 2022
Doba čtení: 3 minuty
Zdroj: 4Trans
  • Český fintech 4Trans letos překonal důležitý milník – první profinancovanou miliardu na fakturách. V počtu klientů vyrostl o necelých 700 procent

  • Jeho zakladatel Jaroslav Ton by rád do konce roku dosáhl na další miliardu. Na expanzi a růst využije nedávno získanou investici ve výši 450 milionů

  • 4Trans pomáhá malým a středním dopravním firmám s administrativou. Řeší za ně například faktury a prověřování odběratelů

  •  

Nárůst cen pohonných hmot, především nafty, během posledních měsíců ohrožuje finanční stabilitu malých a středních dopravců. Sektor logistiky trápí také inflace a zdražující se bankovní financování. Ceny pohonných hmot během posledních 18 měsíců téměř nepřetržitě rostly. V první polovině roku 2021 stál litr benzinu kolem 30 korun, letos se ale jeho cena vyšvihla až ke 46 korunám. Podobným vývojem prošla i cena nafty, a to z 28 korun v prvních týdnech roku 2021 až k devětačtyřiceti o rok a něco později.

Pro řidiče kamionů a jejich zaměstnavatele představuje tankování jeden z hlavních nákladů. Jak se jejich výdaje na čerpacích stanicích zvedají, přichází touha tyto položky promítnout i do cen za vlastní služby. To si ale malí a střední dopravci dovolit nemohou, neboť by jinak na trhu svým větším konkurentům zkrátka nestačili. Alespoň trochu jim však může pomoci včasné vyplácení faktur a řádné prověřování odběratelů, což pro ně zařizuje český fintech 4Trans.

Aby řidiči neměli tvrdý chleba. Český startup 4Trans pomáhá dopravcům hospodařit, už profinancoval faktury za víc než půl miliardy
Přečtěte si také:

Aby řidiči neměli tvrdý chleba. Český startup 4Trans pomáhá dopravcům hospodařit, už profinancoval faktury za víc než půl miliardy

Firma, v jejímž čele stojí Jaroslav Ton mladší, dopravcům nabízí stabilizaci provozního financování, klientské poradenství a zázemí na cestách. Směřování společnosti také reaguje na ne vždy dostatečnou finanční podporu segmentu SME logistiky ze strany bank a zhoršenou vyjednávací pozici menších a středních spedičních firem vůči větším subjektům.

4Trans k provádění zmíněných finančních služeb používá mimo jiné metodu faktoringu. Ten funguje jednoduše: dopravce nahraje fakturu, 4Trans ji ověří a následně profinancuje. Celý proces obvykle netrvá déle než pár minut, umožňuje proplacení 70 procent hodnoty faktury již do hodiny od zadání do klientské zóny, a navíc ověřuje platební morálku a finanční zdraví klientů.

Řidiči na TikToku

Řidičům již 4Trans takto profinancoval přes miliardu korun, přičemž do konce roku by chtěl stihnout druhou. I proto plánuje další růst, expanzi a samozřejmě též dodatečnou pomoc kamioňákům. „Autodopravci jsou z rapidního zvyšování cen zoufalí. Tento stav neulehčuje ani situace v sektoru logistiky. Dopravci musejí čekat měsíce na proplacení svých faktur, což zdržuje jejich další zakázky, protože je jednoduše nemají z čeho financovat. Obracejí se na nás, protože už nechtějí odevzdaně čekat nebo složitě vyjednávat lepší podmínky,“ přibližuje situaci Ton z pozice šéfa společnosti a zmiňuje, že zrychlení administrativy pomohlo mnoha z nich například překlenout pandemickou krizi.

Fintech nyní zažívá prudký růst. Oproti lednu minulého roku má o 680 procent klientů více – jeho služby totiž aktuálně využívá už na 11 tisíc odběratelů. Jen v tuzemsku však operuje kolem 40 tisíc logistických firem, a tak potenciál růstu nebyl rozhodně ani zdaleka vyčerpán.

Řidiči kamionů v Jižní Koreji stávkují. Při současných cenách pohonných hmot se nemohou uživit
Přečtěte si také:

Řidiči kamionů v Jižní Koreji stávkují. Při současných cenách pohonných hmot se nemohou uživit

Rekordní bylo pro 4Trans léto. Nárůst hodnoty průměrné faktury klienta vzrostl letos v srpnu oproti začátku roku 2021 o 54 procent a vyšplhal se tak na téměř 22 tisíc korun. K propagaci používá Ton mimo zavedených metod třeba i WhatsApp nebo TikTok. Právě na něm totiž prý kamioňáci během nakládek a vykládek tráví spoustu času, a proto zde má firma výrazný dosah.

V následujícím kvartále chce společnost v růstu pokračovat, získat další klienty, posílit finanční a pojišťovací služby a také se více zaměřit na zahraniční trhy, zejména pak na Polsko. Pomůže tomu investice 450 milionů korun, kterou 4Trans získal v první polovině letošního roku od čtyř kapitálových fondů a dalších andělských investorů.

  • Našli jste v článku chybu?