Automobilka Renault si vrtá cestu k zemskému jádru. Vodu z něj chce využít v průmyslu

28. 11. 2022
Doba čtení: 2 minuty
Zdroj: Depositphotos
  • Výrobce automobilů Renault hodlá ve spolupráci s francouzskou společností Engie využít vodu ze zemského jádra pro výrobu tepla či elektřiny

  • Získaná voda by měla posloužit jako hlavní složka topných procesů v továrně ve městě Douai na severu země

  • Během celého procesu má dojít k uvolnění jen minima, či dokonce žádných skleníkových plynů

Skupina Renault oznámila spolupráci s francouzskou společností Engie na projektu geotermální energie v závodě automobilky v Douai. V následujících patnácti letech by se spolu měly podílet na programu, jehož cílem je odběr horké vody z hloubky čtyř tisíc metrů, tedy přímo ze zemského jádra. Ta by následně měla být použita v průmyslu, konkrétně jako hlavní složka topných procesů v místní továrně. Teplota odebrané vody se bude pohybovat mezi 130 a 140 stupni Celsia.

„Po realizaci by tato geotermální technologie nepřetržitě poskytovala výkon téměř 40 megawattů. V létě, kdy je potřeba tepla nižší, by se mohla využívat k výrobě bezuhlíkové elektřiny,“ uvádí server CNBC s odkazem na prohlášení společnosti Renault. Její ředitel Luca de Meo plán následně označil za jeden z nejambicióznějších dekarbonizačních projektů v evropském průmyslovém areálu.

Energie získaná z pohybů moří? Pokrýt by mohla až 70 procent spotřeby Japonska, myslí si tamní vědci
Přečtěte si také:

Energie získaná z pohybů moří? Pokrýt by mohla až 70 procent spotřeby Japonska, myslí si tamní vědci

Podle Mezinárodní energetické agentury se geotermální energií rozumí energie dostupná ve formě tepla, které je obsažené v zemské kůře, anebo je z ní odváděné. Tuto energii lze následně vyžít jak k přímému ohřevu, tak k výrobě elektřiny. Americké ministerstvo energetiky uvedený jev zase popisuje jako obnovitelnou energii s jen minimálními, nebo dokonce žádnými skleníkovými plyny.

Spalovací motory i nadále ve hře

Vedení Renaultu se nechalo slyšet, že do roku 2040 hodlá automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality v Evropě a o dalších deset let později pak také všude jinde po světě. Navzdory těmto cílům ale jeden z vrcholových manažerů společnosti zmíněnému webu prozradil, že spalovací motor bude hrát klíčovou roli v jejím podnikání i v následujících letech.

Důkazem budiž fakt, že Renault začátkem listopadu podepsal rámcovou dohodu s čínskou společností Geely, jejímž předmětem bylo založení firmy zaměřené na vývoj, výrobu a dodávku hybridních motorů a vysoce účinných pohonných jednotek s vnitřním spalováním.

FIN - tip č.2

Těžební průmysl chce být zelenější. Pomoci k tomu má obrovský náklaďák na vodík
Přečtěte si také:

Těžební průmysl chce být zelenější. Pomoci k tomu má obrovský náklaďák na vodík

„Podle našeho názoru a podle všech studií, které máme k dispozici, neexistuje scénář, v němž by motory s vnitřním spalováním a hybridní motory v horizontu roku 2040 představovaly méně než 40 procent trhu. Takže je to vlastně trh, který bude i nadále růst,“ vysvětlil v rozhovoru s CNBC finanční ředitel Renaultu Thierry Pieton.

Prodej vozů osazených spalovacími pohonnými jednotkami, jež používají paliva vyrobená z ropy, se Evropská komise rozhodla počínaje rokem 2035 zakázat. A není zdaleka jediná. Červenou se jim rozhodla dát třeba i Velká Británie, jež chce prodej a dodávky nových dieselových a benzinových osobních automobilů zastavit dokonce ještě o pět let dříve. Počínaje rokem 2035 bude navíc požadovat, aby všechny nové osobní automobily měly nulové emise výfukových plynů. K podobným závěrům jako EU dospěla například Kalifornie – také tento americký stát vystavil autům se spalovacím motorem, respektive jejich prodeji, k témuž termínu nekompromisní stopku. 

  • Našli jste v článku chybu?