Trumpova zahraniční politika nemá vliv jen na nižší poptávku po USA ze strany evropských turistů. I Američané plánují letos méně návštěv Starého kontinentu než v předchozích letech. Podle dat Evropské cestovní komise (ETC) zveřejněných serverem CNBC se toto léto vydá do Evropy třiatřicet procent dotázaných, což je o sedm procentních bodů méně než v loňském roce.
Z analýzy vyplývá, že nejvíce lidí odrazují rostoucí náklady, které zmínilo 54 procent respondentů. Kromě finančních důvodů ale zřejmě hraje roli i rétorika staronového prezidenta Spojených států Donalda Trumpa. Část Američanů totiž přiznává, že má politické obavy spojené s vnímáním své země v zahraničí.
„Touha po cestování je nejsilnější mezi Američany ze severovýchodu (43 oproti 33 procentům v celkovém vzorku). To je region, který se obvykle přiklání k demokratům a od Trumpa se politicky odchyluje,“ uvedla ETC.
Miliony návštěvníků z celé Ameriky
Do populárních evropských destinací míří z USA každoročně davy turistů. Například v roce 2023 jich do Velké Británie přicestovalo 5,1 milionu. K nejčastějším návštěvníkům patří Američané už tradičně také ve Francii, kde se loni zařadili mezi pět národů, jež prostřednictvím cestovního ruchu nejvíce podpořili tamní ekonomiku. Jak tomu bude letos, zůstává prozatím velkou otázkou.
Obchodní cla a zvýšená ekonomická nejistota v USA mohou podle ředitele CzechTourism Františka Reismüllera ovlivnit cesty Američanů do všech evropských regionů. Nevylučuje tedy ani dopady na Česko. Jeho výhody ale vidí v příznivých cenách, bezpečnosti a kvalitě nabízených služeb.
„Česko by jako cenově dostupnější destinace mohlo být současným vývojem zasaženo o něco méně než západní Evropa. Přesto je možné, že se nižší zájem o evropské okruhy projeví i v návštěvnosti Prahy a střední Evropy,“ konstatuje Reismüller.
Mírný pokles zájmu o Evropu byl zaznamenán i v dalších zemích Severní a Jižní Ameriky, zejména v Kanadě a Brazílii. A podobně je na tom také Japonsko. Celkově se ale poptávka snížila jen nepatrně – z původních 41 na 39 procent. Naproti tomu se najdou státy, ve kterých začíná být cestování do evropských zemí velkých trendem. Konkrétně jde třeba o Čínu.
Klíčová destinace pro čínské turisty
Počet čínských turistů, kteří projevili o cestu do Evropy zájem, se meziročně navýšil zhruba o desetinu – ve zmiňovaném průzkumu se s takovými plány pochlubilo na 72 procent dotázaných. Přispívá k tomu i růst celostátního disponibilního příjmu na obyvatele, který jen oproti loňsku narostl o pět procent. Odolnost čínských spotřebitelů na domácím trhu ale negativně ovlivňuje slabá poptávka, jež v poslední době snížila ceny, zatímco růst maloobchodních tržeb v dubnu zpomalil.
Někteří Číňané létají do Evropy hlavně proto, aby zde nakoupili luxusní zboží. Během covidové pandemie sice tento fenomén ustal, ale v současnosti znovu ožívá a zhruba polovina čínských turistů v rámci svých cest cíleně navštěvuje i místní butiky a obchodní centra.
Data nicméně ukazují, že ochota utrácet se v jejich případě spíš snižuje. Jen 29 procent oslovených předpokládá, že utratí více než 200 eur (zhruba pět tisíc korun) za den, což je o necelou polovinu méně než loni. Většina čínských návštěvníků se pak snaží utratit 100 až 200 eur, tedy přibližně dva a půl až pět tisíc korun denně.