Zvýšení daní není řešení

21. ledna 2009, 16:36 - István Lékó
21. ledna 2009, 16:36

Bývalý šéf firmy Deloitte se angažuje v privatizaci Letiště Praha

Dopady globální krize jsou již nyní horší, než většina lidí předpokládala. Přestože jsem od základu optimistou, očekávám, že to nejhorší nás ještě čeká, tvrdí v rozhovoru pro týdeník EURO zkušený byznysmen Otto Jelinek.

EURO: V čem spočívají příčiny krize? JELINEK: Věřím, že hlavní podstata krize spočívá v nekontrolovaných federálních regulacích v USA, které sledovaly zájmy lobbistů a které nakonec zneužili ziskuchtiví finanční investoři. Regulace, jež nejenže umožnily, ale dokonce i podpořily zadlužení přesahující možnosti jednotlivých ekonomických subjektů, otevírají dveře morálnímu hazardu bez hranic a odpovědnosti. Výsledná lavina mnohdy bezskrupulózního jednání ovlivnila světovou ekonomiku a způsobila pokles vzájemné důvěry, tolik potřebného maziva efektivního hospodářství.

EURO Jak dlouho ještě krize potrvá? JELINEK: Cesta zpět k stabilní ekonomice bude dlouhá, pomalá a obtížná. Jsme v situaci, která se do původního statu quo hned tak nevrátí. Pokud vůbec někdy.

EURO: Jakým způsobem se změní struktura ekonomiky? JELINEK: Klíčový bude vznik přísnějších a realističtějších regulačních systémů, především v rámci finančních trhů. Mnoho lidí se domnívá, že se tržní ekonomika vymkla kontrole. Přesto věřím, že tržní ekonomika musí i nadále tvořit pevný základ prosperity a konkurence.

EURO: Jaké dopady může mít krize na českou ekonomiku? JELINEK: Firmy by se měly připravit na její „domino efekt“ a snažit se omezit negativní dopady. I tak si ale myslím, že příští měsíce přinesou zajímavé příležitosti, které využije ten, kdo k nim zaujme správný a předem promyšlený postoj. Česká ekonomika je silně exportně orientována a místo masivní státní pomoci jednotlivým odvětvím bychom se měli soustředit na vytváření systémů, které podpoří produktivitu a konkurenceschopnost, zvláště v oblasti moderních technologií.

EURO: Můžete jmenovat podniky, které se na krizi již nyní připravují? JELINEK: Například kolínská automobilka TPCA učinila kroky, jež vedou k minimalizaci vlivu krize na její provozy, a také PPF se již nyní zabývá vyhledáváním nových příležitostí, které krize přinese.

EURO: Kde vidíte hranice státních regulací? JELINEK: Stát by neměl přímo ovlivňovat soukromý sektor. Místo toho by mohl vybudovat prostředí s rozumným stupněm regulace, které by podněcovalo soukromý sektor k efektivnímu fungování. Masivní státní podpory a vyšší daně neznamenají řešení, nýbrž krátkodobé provizorní opatření s negativním vlivem na ekonomický růst.

EURO: Co děláte od doby, kdy jste opustil řídící pozici v Deloitte? JELINEK: Můj aktivní profesní život se skládá z řady projektů, u nichž věřím, že mé zkušenosti mohou být přínosem. Jsem také členem několika představenstev a dozorčích rad v České republice, Kanadě a ve Velké Británii. Vybírám si ty nejzajímavější a nejnáročnější projekty.

EURO: Nyní pracujete pro kanadskou realitní a konzultační firmu Colliers. Co zde máte na starosti? JELINEK: Colliers je jednou z mých priorit. Cílem je vnitřní restrukturalizace pražské kanceláře tak, aby se tady vytvořila skupina lidí, která na jedné straně rozumí specifikám českého trhu a zná jeho klíčové hráče, na straně druhé však také přináší mezinárodní know-how firmy Colliers. Pražská kancelář se stává sídlem regionálního ředitelství pro střední Evropu.

EURO: Jste také aktivní na straně zájemce o Letiště Praha. Pro koho pracujete? JELINEK: Spolupracuji s velkou skupinou mezinárodních infrastrukturních a investičních fondů s názvem Global Infrastructure Partners (GIP), která sídlí v New Yorku. GIP má hluboké znalosti a zkušenosti v mnoha infrastrukturních projektech po celém světě, jež zahrnují například přístavy či právě letiště, a vážně zvažuje investici do pražského letiště.

EURO: Myslíte si, že kvůli krizi bude cena za letiště nižší? JELINEK: Počet zájemců může být nižší, nicméně ti, kteří mají vážný zájem, zůstanou ve hře. Navíc mohou být v ještě lepší situaci, protože mají relativně nízké dluhové zatížení. Krize neovlivní hodnotu v případě, že budou existovat jasné obchodní plány, jež dokáží v Praze vytvořit konkurenceschopné evropské letiště. Pro stát je ale důležitý rozumný rámec regulací pro budoucího investora či provozovatele, který zajistí růst, profesionalitu služeb, bezpečnost a podobně. Krátce řečeno: čím lepší plán, vizi a závazky budou investoři ochotni poskytnout, tím vyšší bude cena, kterou budou ochotni nabídnout.

BOX
Otto Jelinek (68) Pražský rodák emigroval přes Švýcarsko do Kanady, kam se rodina přistěhovala v roce 1950. Absolvent Appleby College v ontarijském Oakvillu se proslavil jako krasobruslař - se svou sestrou Marií získal v Praze v roce 1962 titul mistra světa v kategorii tanečních párů. Po ukončení sportovní kariéry se stal úspěšným politikem a podnikatelem. V 70. a 80. letech byl členem kanadského parlamentu a vystřídal několik ministerských funkcí, naposledy vedl v kanadské vládě resort financí v letech 1989 až 1993. V roce 1994 se vrátil do Česka a věnoval se byznysu, mimo jiné zastával řídící pozici ve společnosti Deloitte. V současnosti pracuje především pro kanadskou realitní a konzultační firmu Colliers.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít