Zvládneme jít do Iráku jako tým?

28. dubna 2003, 00:00 - Stranu připravila Dana Rybáková, rybakova@profit.cz
28. dubna 2003, 00:00

Šanci by mohly dostat i méně dravé tuzemské společnostiNěkteré firmy počítají zřejmě s tím, že kromě nových příležitostí dostanou od Iráčanů konečně také zaplaceno za minulé dodávky. Záleží na tom, zda a jak rychle zareaguje vláda.

Šanci by mohly dostat i méně dravé tuzemské společnosti

Některé firmy počítají zřejmě s tím, že kromě nových příležitostí dostanou od Iráčanů konečně také zaplaceno za minulé dodávky. Záleží na tom, zda a jak rychle zareaguje vláda.

Šance pro české firmy v Iráku podle ředitelky sekce vnějších vztahů Svazu průmyslu a dopravy České republiky Dagmar Kuchtové budou. „I když máme určité skeptické zkušenosti z Balkánu, kdy jsme po skončení války vytvořili databázi čítající asi čtyři sta firem, a pak se to rozplynulo to ztracena,“ řekla Kuchtová. Zásadní budou podle ní další kroky, které umožní firmám, které nejsou tak dravé, nemají americké partnery, aby se dostaly na to správné místo. K tomu existují dvě základní cesty. Připravuje se podnikatelská mise přímo do Iráku a Kuvajtu, jejímž cílem je prezentovat přibližně dvě desítky českých firem přímo a za další dovézt informační materiály. Druhá cesta vede přes Washington a přes poradenské firmy, které už nabídly zprostředkovatelské služby. To už bude samozřejmě služba placená.

* Zájem o dodávky pro Irák projevily i firmy, které tam mají dosud pohledávky z minulosti?

Z hlavy vím Zetor a Technoexport, ale jsou samozřejmě i další. Cesta „zezdola“, kdy si firmy začnou hledat řešení s partnerem samy, je určitě jednou z možností. Protože na vládní úrovni to bude velmi obtížné.

* Z těch firem, které se přihlásily, předpokládám, že většina jich už má z Iráku zkušenosti.

Jsou to všichni velcí hráči z minulosti - například Technoexport, Strojexport, Škodaexport. Z menších firem jsou to nástupci velkých projektových a inženýrských firem. Řada z nich má zkušenosti i s americkými partnery, což je velmi důležité. Znají je a vědí, že dodávají kvalitní věci. Z tohoto pohledu není třeba být skeptický. Trochu mám ale obavy, jestli se nám to podaří - jako týmu Česká republika - dotáhnout do konce.

* V čem by mohl být problém?

Abychom dokázali najít toho správného člověka v té správné instituci. Je to velmi často postavené na osobních kontaktech a možná bude dost záležet na ambasádě ve Washingtonu. Tam jsou přímo u zdroje, aby nás dokázali nasměrovat. Je velmi důležité, aby nám pomohl stát, pokud bude třeba vyrazit tam se skupinou expertů. Svaz průmyslu a Hospodářská komora mohou využít své know-how, ale na takové věci nemají prostředky.

* Pokud vláda rozhodne o vyslání našich expertů do Úřadu pro rekonstrukci a humanitární pomoc a podpoří projekty našich firem, je tu tedy větší šance, že by se přinejmenším část dluhů mohla vrátit a české firmy by se mohly v Iráku opět uchytit?

Přesně tak.

* Takže teď záleží na rozhodnutí vlády?

Víceméně ano. My děláme, co můžeme, a budeme v tom samozřejmě pokračovat. Jsem zvědavá, jak dopadnou jednání ve vládě včetně toho, které se týká financí (zhruba 380 milionů z rozpočtu na působení českých expertů v rámci Úřadu pro rekonstrukci a humanitární pomoc a na podporu projektů českých firem - pozn. aut.). To také vidím trochu skepticky. Ale byl by to dobrý signál pro firmy, že jim vláda nějak kryje záda.

„Jsem zvědavá, jak dopadne jednání vlády,“ říká ředitelka sekce vnějších vztahů Svazu průmyslu a dopravy České republiky Dagmar Kuchtová.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít