Změnilo se úplně všechno až na geografii

30. října 2014, 12:00 - Miroslav Zámečník, Euro
30. října 2014, 12:00

Podívejte se na pár map, které zobrazují kontakty Číny se zbytkem světa zkraje našeho letopočtu, kdy konečným odběratelem byl Řím. Silnější červené čáry zobrazují Hedvábnou stezku jako hlavní cestu po souši velbloudími karavanami přes středoasijská města, z nichž některá jako Samarkand a Buchara lze dodnes obdivovat, zatímco z kdysi velevýznamného Mervu v dnešním jižním Turkmenistánu zůstali jen ruiny.

Námořní cesty tehdy vedly přes Malacký průliv, podél jihozápadního pobřeží Indie (dnešní stát Kérala) a končily v Rudém moři, přičemž většina tehdejších přístavů (Myos Hormos, Béreniké) v jižním Egyptě zanikla. Jen pro pořádek je třeba připomenout, že námořní trasy nebyly provozovány v čínské režii, podíleli se na nich nejen arabští mořeplavci, ale i Indové, Římané a Řekové.

V 14. století mohl největší čínský mořeplavec Čeng Che se svou flotilou „lodí pokladů“ na tyhle dobře zavedené trasy obchodního loďstva navázat. Na svých sedmi výpravách ale navíc prozkoumal celou severní oblast Indického oceánu. Některé přístavy si zachovaly ekonomický význam dodnes, jiné jej ztratily, ale v každém případě je díky geografii vždy nějaká moderní náhrada poblíž (význam Malakky převzal Singapur, místo Galle na Srí Lance je dnes velký přístav v Kolombu, Kalikatu vystřídala Bombaj atd.).

Poslední mapa dole je neméně důležitá, protože ukazuje všechny strategické projekty, v nichž je Čína dnes angažována buď jako investor a stavitel, nebo dokonce i jako provozovatel.

Komodity se mění, důležitá místa na mapě Indického oceánu zůstávají a Čína se vrací na místa, která měla obchodní a strategický význam tehdy a budou jej mít i v budoucnosti. Nastupující světová ekonomická i obchodní jednička musí dělat totéž, co kdokoli před ní – zajistit bezpečnou plavby opěrnými body po celé trase. Věděli to Arabové, věděl to Čeng Che, věděli to Portugalci, Holanďané, Britové i Američané.

Když se na tu „šňůru perel“ dívá Ind, vidí to jako potenciální ohrožení národní bezpečnosti, kdežto Číňan hovoří o mořské Hedvábné stezce, podél níž všichni prosperují. Někdo víc, někdo míň. V Indickém oceánu bude veselo.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Kde jsou cenové signály?

Pár grafů, nad nimiž se dá přemýšlet

Lukašenko, historik a učitel

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít