Zetor chce do armády, vyvíjí vlastní obrněný transportér - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Zetor chce do armády, vyvíjí vlastní obrněný transportér

,
Zetor chce do armády, vyvíjí vlastní obrněný transportér
Zdroj: Zetor

Může to znít úsměvně, ale zbrojním světovým obrům BAE Systems či General Dynamics se hodlá postavit brněnská traktorka Zetor. Dokončuje projekt pásového obrněného vozidla IFV Wolfdog, které by ráda nabídla evropským armádám včetně té české.

Podle zjištění týdeníku Euro bude transportér Wolfdog stavěný pro osmičlenný vojenský výsadek a tříčlennou posádku. Existenci projektu potvrdila Isabela Vršková, jednatelka firmy Zetor Engineering. „Aktuálně prochází revizí a společně s partnery finalizujeme jeho dvě varianty,“ upřesňuje Vršková.

Zetor Engineering, dceřinka slavného výrobce traktorů, zatím svoje plány nikde nezveřejňuje. Nicméně už v květnu vstoupila do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. To by jí případně vyjednávání s ministerstvem obrany mohlo ulehčit.

Resort nyní finalizuje přípravné práce na zakázce, v rámci níž by vojáci v horizontu několika let získali náhradu za stárnoucí vozidla BVP-2. Mluví se až o 210 nových obrněncích za 50 miliard korun. I to je důvod, proč vzniká IFV Wolfdog. „Projekt cílí na trhy, kde probíhá, či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům,“ souhlasí Vršková.

Zdaleka nejde jen o Českou republiku. Zastaralá bojová vozidla pěchoty (BVP), jejichž konstrukce odpovídá rizikům studené války, má dodnes ve výzbroji řada evropských armád. A všechny připravují nákupy nových transportérů.

 Varianta obrněného vozidla Wolfdog
Obrněné vozidlo Wolfdog

České ministerstvo obrany už oslovilo několik zahraničních výrobců, mezi favority obří zakázky patří BAE Systems a jejich platforma CV90 a General Dynamics European Land Systems s vozidly ASCOD. Vojáci pokukují i po německých strojích Puma či Dardu z italského Iveca.

„Tato vozidla byla vyvinuta před 20 až 25 lety a konstrukčně reagují na tehdejší rizika a ohrožení. Zato nová vozidla budou mít potenciál dalšího rozvoje v následujících minimálně třiceti letech,“ věří Vršková v úspěch brněnského Wolfdoga. Pokud vše půjde podle plánu, do konce letošního roku by měli sestavit jeho první demonstrátor pro interní zkoušky.

Dále čtěte:


Nekonečný příběh chroptícího dinga

Nákup mobilních radiolokátorů komplikuje riziko z Číny

obrněnce, Dingo, armáda


Ohodnoťte tento článek
Diskuze