Menu Zavřít

ZBYTEČNÁ PROHRA

20. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Radiokontakt Operator má posílit „velká slavná americká firma"

Dalo by se říct, že po dlouhé těžké nemoci přichází smrt. Klasickému pagingu - tedy radiokontaktní službě, která umožňuje rychlý jednosměrný přenos číselných nebo textových zpráv z telefonního přístroje na kapesní účastnický terminál (pager) - u ;nás odzvonilo. Ani Ivan Nedvídek, ředitel pro obchod a marketing jediného tuzemského provozovatele, firmy Radiokontakt Operator, nevěří, že služba ve své tradiční podobě má šanci obstát. Nedokáže čelit konkurenci GSM služeb, zejména krátkých textov ých zpráv (SMS) mobilních operátorů. „Je to marný boj a my jsme již rezignovali na to, že by paging v ČR získal masové uplatnění. Nemáme na to, abychom investovali stamiliony korun do reklamy, říká Nedvídek. Výsledek poslední reklamní kampaně v televizi v roce 1998 byl tristní: na získání nového účastníka firma vynaložila v průměru 27 tisíc korun.

Nic než mobil.

Igor Bártek je majitelem ostravské firmy President Electronics. S Radiokontaktem spolupracuje jako prodejce osm let. I on vidí hlavní problém v masivní reklamě mobilních operátorů, která zcela zastiňuje jiné alternativy komunikace. „Mobily dnes používají i stavební firmy ke spojení mezi vazačem a jeřábníkem. Nepřemýšlejí o tom, že pro jejich účely by byly výhodnější a levnější klasické radiostanice. Problém pagingu je podle něj stejného druhu. „Mnozí používají mobil pouze na krátké textové zprávy. Ani netuší, že levnější pager by jim umožnil přijímat i obsáhlé emailové zprávy, diví se. Kupují vůbec lidé ještě pa gery? Bártek přiznává, že vzhledem k absenci reklamy jde pouze o jedince. Kupodivu však o lidi dobře situované, informované. Většinou takové, kteří navštívili USA a viděli, jak je tam paging a jeho moderní formy rozšířen. „Přišl i na to, že mobil a diskrétnější pager se mohou vhodně doplňovat. Nyní méně telefonují a více přijímají zprávy kapesním pagerem.

„Pípátka , jak se pagerům také někdy říká, se však více než v soukromém používají v chudším veřejném sektoru. V listopadu loňského roku je kupříkladu nakoupila radnice pátého pražského obvodu a vybavila jimi všech pětačtyřicet zastu pitelů. Starosta Miroslav Škaloud týdeníku EURO řekl, že zatím je považují za velice výhodné. „Například můžeme obesílat různé skupiny zastupitelů a zvát je na výběrová řízení. Taktéž je můžeme okamžitě informovat o rozhodnutí rady. Celkové po řizovací náklady dosáhly 67 tisíc korun, roční provozní náklady odhaduje starosta na 100 tisíc korun.

V minulých letech pagery zapustily kořeny v oblastech, kde se drží pohotovost - u hasičů, lékařů a podobně. Pražská motolská nemocnice využívá dva pagingové systémy. Jednak lokální síť od firmy Multitone, která slouží ke vnitropodnikové komunikaci mezi zdravotnickým personálem. Dále disponuje pagery s celorepublikovým dosahem od Radiokontaktu. „Slouží například ke svolávání transplantačního týmu, uvádí Pavel Březovský, dočasně pověřený řízením nemocnice. Pagery však na rozdíl od starosty Prahy 5 za úplně ideální nepovažuje. „Pro komunikaci mezi lékaři by mobil byl každopádně jednodušší, ale vybavit jimi našich tři tisíce zaměstnanců si za nynější situace ve zdravotnictví nedovedu představit.

Více informací pro méně lidí.

Monopolní pagingový operátor přes evidentní potíže rozhodně nemá v plánu z trhu odcházet. Zhruba šestnácti tisícům svých klientů bude nadále poskytovat služby, které si objednali. Svou budoucnost ale už nevidí na m asovém trhu, v oblasti každodenní komunikace, ale na nepoměrně užším trhu vyspělých služeb, v oblasti Advanced Messagingu pro profesionály. Moderní systém přenosu dlouhých textových zpráv, dat a různorodých informací považuje obchodní ředi tel Ivan Nedvídek za jedinou šanci, jak firmu udržet při životě.

Příležitost vidí zejména v oblasti broadcastingu, tedy vysílání zpráv. „Naše technologie umožňuje v jediný okamžik zaslat tutéž zprávu třeba i statisícům či milionu účastníků . GSM-technologie broadcasting neumí, upozorňuje Nedvídek. Konkurenci v tomto směru prý nepředstavuje ani vysokokapacitní systém GPRS, na nějž se čeští mobilní operátoři nyní připravují. Výhrady proti pagingu obvykle směřují na jednosměrnost komunikace. Nedvídek upozorňuje, že v zahraničí již funguje obousměrný Advanced Messaging, který účastníkovi umožňuje nejen přijímání, ale i odesílání zpráv.

Ve stínu USA a Asie.

Paging nejvíce zapustil kořeny ve Spojených státech a v jihovýchodní Asii. Čísla hovoří za vše: V roce 1999 se pagerem mohlo pochlubit 24 procent americké populace, a trend je jasně vzestupný. Obousměrný Advanced Messaging již tvoří šest procent amerického pagingového trhu. V Singapuru je penetrace trhu více než 30 procent, v Malajsii a Indonésii cca 28 procent. Paging se rozvíjí i v Číně a Indii. V Evropě se nikdy tato forma mobilní komunikace neuchytila. Ale průměrná penetrace 3,1 procenta je stále několikanásobně vyšší, než je stav v Č eské republice. Šestnáct tisíc zákazníků Radiokontaktu dává penetraci zhruba 0,15 procenta. Nutno podotknout, že stejná hodnota již u nás byla v roce 1997.

Příčiny lze hledat již v mobilní „prehistorii . Radiokontakt je provozovatelem pagingu od roku 1992, ale až do roku 1998 výhradně v systému RDS. Udělení licence státem pro tento standard nebylo asi nejšťastnějším krokem. RDS se sice v té době jevil jako levné řešení (při využití stávajících VKV vysílačů umožňoval poměrně levnou a rychlou výstavbu celorepublikové sítě), ale v konečném důsledku se ukázal jako drahý špás. Celosvětový monopol pro kapesní pagery RDS měla totiž finsk á Nokia, a ta jeden přístroj prodávala za 420 DEM. Prodejci v ČR si ještě něco přirazili, a tak jedno malé pípátko přišlo téměř na třináct tisíc korun. Extrémně drahé pagery, jejich vysoká hmotnost, skutečnost, že na počátku byly nabízeny jenom numerické, ne textové, nízká životnost ba terií - to vše dohromady způsobilo, že paging se ani v době, kdy mu mobily nekonkurovaly, na trhu neuchytil.

Duopol na jediné síti.

Na konci roku 1997 byly uděleny dvě licence pro pokročilejší digitální panevropský standard ERMES, který převážnou část nedostatků odstranil, ale to již bylo pozdě, protože republiku zachvátila mobilománie. První licenci automatick y obdržel Radiokontakt, druhou malá česká firma Multitone CZ. Té se však dosud nepodařilo rozjet činnost, a tak trh nepoznal blahodárné účinky konkurence. „Celý rok 1998 jsme neúspěšně vyjednávali s SPT Telecom. Nemohli jsme se dohodnout na pro pojení, zdůvodňuje nesplnění plánu ředitel a spolumajitel Multitone CZ Ivo Hospodka. Sále věří, že jejich firma, zatím působící v oblasti podnikových pagingových sítí, spustí i celoplošný paging. Své záměry změnila. Již nechce masový trh ani platební systém CPP (za služby platí volající), ani nehodlá budovat vlastní síť. Chce se prý soustředit na specializované skupiny zákazníků a poskytovat pagingové služby ve spojitosti s internetem. Na začátku loňského roku požádala Český te lekomunikační úřad (ČTÚ) o změnu licenčních podmínek. Ráda by využila volných kapacit Radiokontaktu a formou vnitrostátního roamingu se připojila na jeho síť. Konkurent není proti a od ČTÚ prý již verbální souhlas také přišel.

Záhadní Američané.

Stále monopolní Radiokontakt vede nyní jednání o vstupu nového, či spíše dalšího investora. K France Telecomu, který drží 62,25 procenta akcií, a Českým radiokomunikacím (37,75) má přijít třetí do počtu. Ředitel Ivan Ned vídek ale nechce prozradit, o koho by mělo jít. Na naléhání uvedl pouze, že jde o „velkou a slavnou americkou firmu . Jednání by měla být ukončena do konce ledna. O vstup měla svého času zájem Wireless International. O ní prý ale v žádném případě nejde.

Vzhledem k tomu, že se mobilní telefon s pagerem mohou velmi dobře doplňovat, nabízí se logická otázka, proč Radiokontakt nikdy nevyužil možnosti spolupracovat se svou sestrou, RadioMobilem. Pro řadu klientů by provázaná nabídka mobilních a pagingových služeb mohla být atraktivní. Ředitel Nedvídek k tomu říká jen tolik, že taková snaha tu byla. O tom, proč k realizaci nedošlo, mluvit nehodlá.

BRAND24

Bez roamingu jako bez nohou.

Evropští pagingoví operátoři doplácejí ještě na jedno bolavé místo - absenci zahraničního roamingu. Mimo Českou republiku pager stále nefunguje. Jde o obrovský handicap, přitom podmínky k řešení jsou. Celoevropský standard ERMES byl zaveden a tvrdě vybojován právě proto, aby se uživatelé mohli volně pohybovat po celé Evropě, tak jako se pohybují uživatelé GSM služeb. Nejrůznější lobbistické tlaky ze strany silných telekomunikačních firem realizaci překazily. Proti sytému ERMES byla zvláště americká Motorola, výrobce telekomunikační techniky, která tvrdě prosazovala svůj firemní standard FLEX. Evropští výrobci, finská Nokia a švédský Ericsson, ji ale na „své území nechtěly pustit, prot ože se obávaly, že přijdou o zakázky. Výsledkem je, že evropský paging umírá, ačkoliv by nemusel.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).