Záruka v novém: Na co má zákazník právo?

18. února 2015, 11:29 - Jiří Matzner
18. února 2015, 11:29

Zajímalo by mě, jak je to v současnosti s reklamacemi a zárukou. Doslechl jsem se, že dvouletá záruční doba ze zákona zmizela, a rád bych věděl, na co má dnes zákazník právo. Jan M., Plzeň

Nový občanský zákoník řeší problematiku reklamací v rámci ustanovení týkajících se práv z vadného plnění. Záruka tak ze zákona zmizela pouze co do pojmenování. I dnes je samozřejmě spotřebitel v této oblasti chráněn a má právo na to, aby věc nebyla při převzetí vadná a aby měla ujednané vlastnosti. A pokud se vada vyskytne do dvou let od převzetí, má na výběr z několika možností. Jestliže k vyskytnutí vady na zboží dojde do půl roku od převzetí, má se za to, že zde byla již při převzetí, a podle její povahy má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo jeho opravu, a pokud toto není možné, tak na slevu či vrácení peněz. U vad vyskytlých později v oné dvouleté lhůtě nově nerozhoduje, zda jsou opravitelné, kritériem je, jak velké porušení smlouvy vada představuje.

Ptejte se odborníků zadarmo:
Své dotazy ohledně podnikání nám můžete psát na email: svihel@mf.cz

U vad podstatných můžete požadovat odstoupení od smlouvy, slevu či výměnu za zboží bezvadné. Věci reklamujte bez zbytečného odkladu, a to v jakékoliv provozovně prodejce, případně přímo v servisu, je-li například v záručním listu uveden. Reklamaci musí být vždy přítomen odpovědný pracovník prodejce, který o reklamaci a způsobu jejího řešení vydá potvrzení. Doporučuje se uschovávat veškeré doklady o koupi výrobku, zákon je k reklamaci přímo nevyžaduje, věc však vždy urychlí a usnadní. O reklamaci musí prodejce rozhodnout neprodleně, v praxi do tří dnů, a na její vyřízení má pak dnů třicet. Potvrzení o vyřízení reklamace vydává prodejce opět písemně, pokud dojde k jejímu zamítnutí, je toto v potvrzení odůvodněno. Po vyřízení reklamace jste povinen si své zboží vyzvednout, v opačném případě může prodejce účtovat skladné. Kromě toho, co stanoví zákon, vám může prodejce poskytnout i záruku za jakost, tedy závazek, že po určitou dobu, případně i doživotně, bude věc způsobilá pro obvyklé užití a mít obvyklé vlastnosti, jinak za tyto vady prodejce odpovídá.

Autor je zakladatel advokátní kanceláře MATZNER et al

Přečtěte si i další odpovědi na dotazy čtenářů:

Složitá administrativa práce z domova

Co se změní v zákoníku práce?

Danění dlužné částky

Jak přilákat nájemníky?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
AMD brzo vydá nové procesory, podpora už je v BIOSech. APU Raven Ridge možná v lednu?
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít