Menu Zavřít

Zářivková záludnost

10. 3. 2003
Autor: Euro.cz

pozor...Firma, provozující středně velké nákupní středisko, si nepřeje být jmenována, ale příběh se skutečně stal. Budovu, v níž svůj "obchodní dům" provozuje, má ve svém vlastnictví. Jednoho dne zaklepal na její dveře pracovník České inspekce životního prostředí a vyžadoval tyto doklady: Výpis z obchodního rejstříku.

BRAND24

pozor…

Firma, provozující středně velké nákupní středisko, si nepřeje být jmenována, ale příběh se skutečně stal. Budovu, v níž svůj „obchodní dům“ provozuje, má ve svém vlastnictví. Jednoho dne zaklepal na její dveře pracovník České inspekce životního prostředí a vyžadoval tyto doklady: Výpis z obchodního rejstříku. Rozhodnutí okresního úřadu, referátu životního prostředí - souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady a souhlas k netříděnému ukládání odpadů vzhledem ke způsobu zneškodnění. Evidenci odpadů podle vyhlášky Ministerstva životního prostředí ČR za kontrolované období. Hlášení o produkci a nakládání s odpady na Okresním úřadu za kontrolované období. Evidenci přepravovaných nebezpečných odpadů podle vyhlášky MŽP ČR za kontrolované období. Identifikační listy nebezpečných odpadů, se kterými je nakládáno. Doklady o předání odpadů jiným firmám ke zneškodnění nebo využití za kontrolované období (faktury, dodací listy, vážní listy apod.). Zástupce firmy samozřejmě namítá, že jejich obchod žádný nebezpečný odpad neprodukuje. Inspektor ho ale vyvádí z omylu: „Svítíte zářivkami. A v nich je rtuť, která nebezpečným odpadem je. A protože jste majitelem tohoto objektu, máte povinnost zajistit likvidaci tohoto nebezpečného odpadu.“ Následuje sepsání protokolu o výsledku kontroly, v jehož závěru se hovoří o zahájení správního řízení ve věci uložení pokuty. Firma nakonec pokutu neplatila - možná i díky argumentaci, že zatím jí žádná zářivka „nepraskla“, takže jí žádný nebezpečný odpad nevznikl a nebylo co likvidovat. Přesto však musela ihned učinit zákonu zadost a podat úřadu příslušnou žádost o povolení nakládat s nebezpečnými odpady. Tento souhlas firma bez problémů získala, bohatší však o zkušenost, že různé inspekce vás mohou „dostat“ i na maličkosti, které snad ani na mysl nepřijdou. A rovněž bohatší o upozornění, že musí zakládat všechny doklady o likvidaci každé zářivky. Námi popsaný případ se vztahuje na majitele objektu, ne však již na nájemce. Pokud tedy máte obchod či třeba nějakou dílnu nebo i kancelář v pronajatých prostorách a svítíte v nich zářivkami, tuto povinnost nemáte vy, ale ten, kdo objekt vlastní a prostory vám pronajal.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).