Západ vrací úder Číně

17. července 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
17. července 2006, 00:00

V přitažlivosti zemí pro zahraniční investory dochází k přesunu sil. Investoři dávají stále častěji přednost západní Evropě před Čínou. Česká republika si svoji pozici zatím drží. Pokud však nebudou provedeny některé reformy, může ji ztratit.

INVESTIČNÍ PROSTŘEDÍ | Kvalifikovaných pracovníků má Čína zatím málo.| V přitažlivosti zemí pro zahraniční investory dochází k přesunu sil. Investoři dávají stále častěji přednost západní Evropě před Čínou. Česká republika si svoji pozici zatím drží. Pokud však nebudou provedeny některé reformy, může ji ztratit.

Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti Ernst & Young je Česko pro investory sedmou nejatraktivnější zemí na světě. „Česká republika si udržela svou pozici z roku 2005 a opět se umístila na sedmém místě. Ze středoevropských zemí je hned za Polskem. Vyniká také v počtu pracovních míst vytvořených díky zahraničním investicím a v roce 2005 získala nejvíce investic do automobilového průmyslu ve střední Evropě,“ říká Dirk Kroonen, vedoucí partner Ernst & Young v České republice.

NEJEN UKRAJINCI, ALE I FRANCOUZI

Analytik společnosti PPF Pavel Kohout však varuje před možným poklesem investic v budoucnosti. „Investoři totiž u nás již nenacházejí dostatečně kvalitní pracovníky. Příkladem je jedna nejmenovaná účetní firma, která musela do své pobočky v Praze najmout Francouze. Ti s radostí místo přijali, protože ve své zemi žili pouze ze sociálních dávek,“ říká Kohout.

Podle něho stále výrazně převažují investice do montážních závodů. „Vladimír Špidla kdysi hlásal, že nesmíme připustit, aby k nám firmy přicházely jenom kvůli daňovým úlevám a levné pracovní síle. Ale přesně to se nyní děje. Pokud se to nezmění, můžeme mít problémy,“ varuje Kohout.

Nutnost změn připouští i šéf vládní agentury CzechInvest Tomáš Hruda. „Pro udržení konstantního přílivu investic a zejména zvyšování podílu technologicky vyspělých projektů bude klíčové, aby se v co nejkratší době uskutečnily zásadní reformy sociálního systému, který bude motivovat lidi k práci, a zároveň i systému vzdělávání tak, aby bylo možné pružněji reagovat na poptávku. Velmi podstatné také budou zásahy ve prospěch snížení administrativy spojené s podnikáním,“ míní Hruda. IMAGE VERSUS REALITA Bariéra nedostatku kvalitních pracovníků je podle Kohouta také důvodem rozdílu v umístění Česka na základě skutečného přílivu investic a image, který mají u zahraničních firem. V přílivu přímých zahraničních investic obsadilo Česko sedmé místo v Evropě. Z hlediska obrazu v očích investorů pak skončila Česká republika čtvrtá v Evropě. „Je to výzva pro Česko, aby přeměnila dobrý image na konkrétní investiční projekty,“ píše se ve zprávě společnosti Ernst & Young.

ČÍNA NARAZILA

Z průzkumu je celkově zřejmý trend přesunu zájmu investorů z Číny a částečně i zemí střední a východní Evropy zpět do západní Evropy. Ta tak posílila svoje postavení nejpřitažlivějšího místa pro investice.

„Zahraniční investoři narážejí v Číně na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Zatím jsou Číňané schopni za týden se naučit dovednosti potřebné v textilním průmyslu, při výrobě plastikových výlisků, montáží videí či fotoaparátů. Nejsou však tohoto schopni například při výrobě jemných mechanických součástí. Firmy se v této zemi často potýkají s vysokou míru negramotnosti pracovní síly. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků v některých oborech navíc prudce zvyšuje cenu jejich práce, a Čína tak začíná ztrácet kouzlo levné dílny světa,“ vysvětluje přesun sil Kohout.

Zajímavý je také fakt, že pokles zájmu o Čínu je patrný hlavně u velkých nadnárodních společností, zatímco u malých a středních podniků zůstává téměř neměnný. Podle Kohouta je to způsobeno tím, že velké společnosti již své méně náročné výroby do Číny umístily a u náročnějších výrob narážejí na již zmíněný nedostatek kvalifikovaných lidí. „Malé a střední firmy teď jdou po již vyšlapané cestičce a začínají také využívat čínských výhod při výrobě méně náročných produktů,“ doplňuje analytik.

ZASE TA AUTA

Druhá část průzkumu Ernst & Young ukázala, že Evropa získala v roce 2005 rekordní počet přímých zahraničních investic. V roce 2005 bylo v Evropě sjednáno 3066 investičních projektů. První místo si stále drží Velká Británie, jejíž podíl na nových investicích je 18,2 procenta. Česká republika přilákala 116 projektů, a dosáhla tak podílu 3,8 procenta. Největším investorem v České republice je Německo, těsně následované Japonskem, což je v porovnání s mírou japonských investic ve zbytku Evropy unikát. Ve většině případů se přitom jedná o zcela nové projekty. Česká republika je v Evropě jedničkou, pokud jde o investice do automobilového průmyslu. Na dalších příčkách se umístilo Slovensko a Polsko. „Střední a východní Evropa je atraktivní pro všechny velké výrobce automobilů - především díky své kvalifikované pracovní síle, nižším výrobním nákladům a blízkosti západoevropských trhů,“ komentuje situaci Hruda. „Pozitivní na tomto odvětví je, že zahrnuje celou řadu různých sektorů - od plastů a elektroniky až po textil a je v něm velmi široké uplatnění pro vyspělé technologie. Koncentrace tohoto průmyslu tak zakládá potenciál pro další projekty, které mohou být menší objemem, ale významné z technologického hlediska“ uzavírá Hruda. *

Země  USA Čína Německo Indie Polsko Velká BritánieČeská republikaJaponsko FrancieŠpanělsko Podíl41 %41 %18 %18 %15 %11 %8 %8 %7 %6 %

*) vyjadřuje podíl investorů, kteří uvedli mezi třemi nejatraktivnějšími zeměmi daný stát

Pramen: Young & Ernst

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný…
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Technologie
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
„Dobře vaří, ale jsou drazí.“ Mapy.cz přidávají hodnocení firem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít