Menu Zavřít

Západ přišel pozdě,

20. 1. 2003
Autor: Euro.cz

říká bývalý přednosta okresního úřadu v Karlových Varech Martin Machoň To je názor bývalého přednosty Okresního úřadu v Karlových Varech na situaci v proslulém lázeňském městě, které je dnes spíše známé investory z Ruska a dalších postsovětských zemích.

říká bývalý přednosta okresního úřadu v Karlových Varech Martin Machoň

To je názor bývalého přednosty Okresního úřadu v Karlových Varech na situaci v proslulém lázeňském městě, které je dnes spíše známé investory z Ruska a dalších postsovětských zemích. Jednatřicetiletý Martin Machoň musel před pár týdny stejně jako ostatní jeho kolegové skončit ve své funkci. Okresní úřady totiž byly zrušeny a jejich kompetence přešly na některé obce a na jednotlivé kraje.

* Jaký byl začátek ve funkci přednosty, šéfa nad stotisícovým okresem?

Já jsem nikdy nezakrýval, že jsem o státní správě věděl strašně málo, když jsem přišel do funkce. Do té doby jsem si například myslel, asi jako každý řadový člověk, že úředník je, s prominutím, vůl a nic nedělá. Na mnohé z nich jsem změnil názor. Musím ale na druhou stranu přiznat, že těch kvalitních úředníků opravdu moc není, což jsem poznal, když naše zaměstnance začal přetahovat Krajský úřad a já neměl experta na vodní zákon nebo třeba stavební zákon.

* Jak byli úředníci motivováni. Vy jste před nástupem na úřad pracoval v soukromé sféře - v investičním bankovnictví, kde je asi přístup zaměstnanců odlišný?

Já jsem vždy tvrdil, že musí být některé faktory pro práci v korporátní a státní sféře podobné. Snažil jsem se některé prvky ze systému práce převést do tohoto státního úřadu a musím přiznat, že bylo velmi těžké je tam implementovat. Lidi byli zvyklí, že v pět končí pracovní doba a v pět a jedna minuta už byli před budovou úřadu.

* Je mnoho kauz, které Karlovým Varům příliš dobré jméno nedělají. Z poslední doby například pronájem hotelu Svatý Linhart, který získala firma Aberg. Tato firma byla spojena se jménem ruského podnikatele Stěpanova, který bez povolení stavěl v chráněné krajinné oblasti jiné nemovitosti. Z prodeje hotelu Svatý Linhart ale město nemělo žádný prospěch, protože jej na Aberg převedl jeho předchozí pronajímatel. Co si myslíte o takovýchto kauzách? Jak pracují městští úředníci?

V tomto konkrétním příkladu jde o městský majetek, o pronájmu rozhoduje Rada města, pokud ta rozhodne, že ten a ten majetek se pronajme za tolik a tolik, tak do toho jim rozhodně mluvit nemůžu. U tohoto konkrétního příkladu neznám detaily, nemám přístup k těmto informacím.

* Rusové ve Varech. Jak tento fenomén vnímáte?

To vzniklo tím, že lidé z bývalého Sovětského svazu měli ke Karlovým Varům už tradičně blíž, po revoluci se vrátili a začali tam investovat. To, za jaké peníze začali kupovat a pronajímat nemovitosti, nevím, každopádně jejich vlivem se dostaly ceny ve Varech na stejnou úroveň jaká je třeba v Praze. Když do Varů přišli západní investoři z Rakouska a třeba Německa, kteří se domnívali, že na ně čekáme s otevřenou náručí, tak zjistili, že jim už nemáme co nabídnout, protože většina lukrativních nemovitostí už byla dávno rozprodaná. Západní investoři zaspali.

* Je to špatně, že je ve Varech jen východní kapitál?

Není to špatně, normálnímu občanu by to vadit nemělo. Samozřejmě, že někdo nemusí dobře přijímat to, že jsou v obchodech nápisy jen v ruštině, ale v takovém případě má zakročit živnostenský úřad. Druhá věc je to, jestli má mít jeden typ vlastníka valnou část nemovitostí soustředěných na jednom území. Pokud patří jednomu kapitálu, tak to může být do budoucna problém. Síla tohoto kapitálu pak už může přerůstat v sílu nejen ekonomickou, ale politickou. Nevím, jestli se to ve Varech už neděje, ale určitě se to může stát. Je fakt, že Rusové tady byli první a oni opravili centrum Varů.

* A jak reaguje na přítomnost “ východního“ kapitálu samospráva, tedy radnice?

Samospráva se bránila pro mě nepřijatelným argumentem. Tvrdila: „Vždyť se nikdo jiný nepřihlásil.“ Já tvrdím, že město by se mělo chovat téměř jako investiční bankéř, mělo by mít systém jak vyhledávat investory. Není to jen o napsání textu na WWW stránky města, že hledám kupce hotelu nebo vyvěsím někde nějaký leták. Město si mohlo říct, že tomuto zájemci už neprodá, protože ten už toho má hodně. To ale neudělalo. Kdyby trochu chtěli, tak by se jim jistě podařilo nalákat i investory ze Západu.

* Je tedy správné označení Karlových Varů jako ruského města?

Je pravda, že velká část patří nejen ruskému, ale obecně východnímu kapitálu. Nevím, jestli to je špatné, z pohledu řadového místního občana, který bydlí někde na okraji Varů, je jistě dobře, že se může procházet po kompletně zrekonstruované kolonádě. Podle mě je pobyt Rusů ve Varech příliš zmedializovaný problém.

* Jak se ti lidé z Východu chovají vůči místní samosprávě? A ta vůči nim?

Okresní úřady nebyly od toho, aby zkoumaly korupci nebo nějaké kamarádění. Můj subjektivní názor je, že samospráva často podléhala těm finančním tlakům. Byl jsem na nějakých schůzkách, kdy samospráva jednala v souladu s investorem z východního bloku a k tomu, aby se něco zrealizovalo, tam chyběl souhlas státu. Na jedné straně tedy stála samospráva a investor, a na druhé zástupce okresního úřadu se zcela odlišným názorem.

* Jak byly zužitkovány peníze, které Vary získaly prodejem svého majetku?

Je sice pravda, že ve Varech ty peníze jsou vidět, ale na druhou stranu jsou Vary městem, kde není do dneška ani jeden bazén, ani jedno multikino, ani jedna sportovní hala, ale prakticky pouze desítky více či méně luxusních hotelů. Někdy jsem si říkal, že z toho laického hlediska je to divné. Kdybych byl já v rozhodující funkci v samosprávě, tak třeba nebudu cpát velký hypermarket přímo do středu města, ale někam mimo něj. Pak opravdu můžeme pouze spekulovat, co za tím vězí.

* Musel jste kvůli podezřením z korupce někoho propustit z Okresního úřadu?

Vím, že byla odejita jedna paní, která byla podezřelá z korupce. Obecně můžu k tomuto případu říct, že památkáři vždy říkali ne k jedné kauze, a když tam přišla ona osoba, tak to najednou prošlo. Objevil jsem dvě rozhodnutí pod stejným číslem jednacím, jeden dokument říkal ne a druhý ano, to bylo opravdu divné.

* Vaše názory ale často nejsou s míněním zástupců samosprávy jednotné. Už je to sice z dřívější doby, ale vzpomínám si na informace o tom, že jste ze začátku neměl příliš dobré vztahy s karlovarským primátorem.

Máte pravdu, tehdejší primátor Pavel mi moc nedůvěřoval. Zřejmě to pramenilo především z jeho dojmu, že jako devětadvacetiletý kluk bych neměl zastávat tak vysoký post. Pravdou je, že jsme měli rozdílné názory i na řadu dalších a podstatnějších věcí. Pak se ale situace uklidnila. Teď je už vše v naprostém pořádku.

* A například výstavba nového sídla Krajského úřadu, kdy se investovaly miliony například do zvláštní koupelny pro hejtmana, to vám nevadí?

Osobně to beru, on je hejtman. Když jsme to stavěli, tak nám Nejvyšší kontrolní úřad vyčítal, že jsme předimenzovali prostor pro úředníky. Teď se ale ukazuje, že je to naopak příliš malé. No a když tam přišel pan Pavel a měl stejnou kancelář jako ostatní, tak chápu jeho zvýšené požadavky. Samozřejmě, že jeho kancelář je lepší, než jakou má v současnosti možná leckterý ministr, ale na druhou stranu, proč by se v roce 2002 měly stavět kanceláře jako ty, které jsou z roku 1970?

* Když na vás někdo útočil, z čeho ty útoky pramenily?

Určitě hrál výraznou roli můj věk, protože jsem byl nejmladším přednostou a všichni moji kolegové byli o deset dvacet let starší. Teď to může možná působit směšně, ale ti lidi na mě pohlíželi jako na dítě také možná proto, že měřím jen 170 centimetrů. Kdybych měl postavu jako Miloš Zeman, tak by asi ke mně přistupovali jinak. Kompenzoval jsem to například tím, že za celých těch dva a půl roku jsem nikdy ve Varech, nejen v úřadě, nebyl v džínách a tričku, vždy jen v obleku a kravatě. Kromě současného primátora tam navíc není nikdo, s kým bych si tykal. S ním jen proto, že se známe odmalička.

* V médiích se objevila řada negativních informací o Varech. Například o ceně taxíků, která je o polovinu vyšší než v Praze. Tuto cenu přitom muselo schválit městské zastupitelstvo. Ani to vám nepřijde zvláštní?

To jsou věci, které se týkají přímo samosprávy. Z pohledu státního úředníka to bylo v pořádku. Z pohledu lidského je příšerné, že ta cena je nastavena tak vysoko. Je to ale zároveň důkaz toho, jak Vary přemýšlí. Chtějí stále žít z toho, co je živí už desítky let. Okolo řeky, tam ať jsou ty hotely, zákazy vjezdu a pěší zóna. Na druhou stranu Vary potřebují mladou generaci, ti ale lázeňskou péči nepotřebují. Navíc jestli mají ještě platit 35 korunu za kilometr, tak to se na to každý vykašle. V pátek a v sobotu možná Vary jakž takž žijí, ale přes týden je to mrtvé město. Město nemůže žít jen z turistů. Vary prostě umírají a ztrácejí mladou generaci. Pokud se rychle nevymyslí, z čeho bude mít město příjmy, tak bude mít za pár let velké problémy. To proto, že valná část zisků byla z prodeje nemovitostí a pozemků, ale prodávat se nedá do nekonečna. Příjmy města v posledních letech klesají a zatím to vypadá, že to takhle půjde i dál.

* A je vůbec někdo mimo státní sféru ochoten a schopen kontrolovat chování varských podnikatelů a politiků?

Vary jsou trochu náchylné k těm nejrůznějším kauzám. Říkám si ale, že je divný nedostatek nejrůznějších občanských sdružení, od kterých bych očekával nějakou aktivitu právě v případě kauz. Vary jsou malé město a je tam hodně kapitálu. Hlasy těchto nestátních, neziskových, nevládních organizací tam prostě chybí, takže kdyby tam někdo chtěl něco „upéct“, tak mu to půjde snadněji než třeba v Praze.

* Nedávné zrušení okresních úřadů znamenalo v mnoha obcích velké zmatky kvůli přenosu kompetencí. Čím to bylo způsobené?

Faktem je, že reforma byla potřeba. Považoval jsem za nekoncepční to, že jsme měli jako okresní úřad rozhodovat o tom, která nemocnice se otevře a která zavře, která silnice se opraví a která ne. Na tak malém území, které má sto tisíc obyvatel, to je nesmysl. To se musí dělat opravdu na velkém území a podle mého názoru je i karlovarský kraj malý. Okres není ve vztahu k Evropské unii žádným partnerem. Jen mi trochu vadí, že v některých případech si stát neponechal určité pravomoci a místo toho je delegoval na obce - to je prostor pro korupci.

* Starostové obcí, podle vašich zkušeností, věděli, co je čeká?

Když se vše startovalo, tak to nevěděl nikdo. Celý projekt byl schválen vlastně až strašně pozdě, v polovině loňského roku. Byla to ohromná akce. Poslední tři měsíce se legislativa měnila ze dne na den, takže to bylo velmi náročné.

* Kdo je tedy vlastně viníkem toho, že v současnosti v některých obcích jsou dlouhé fronty například na řidičské průkazy?

Podle zákona je za převzetí agend zodpovědná obec nebo kraj. Obce s rozšířenými pravomocemi mají od 1. ledna vykonávat všechno, pokud tedy teď někde nefunguje vydávání řidičských průkazů, tak to je chyba té obce. Obce se dobrovolně hlásily, že budou raději těmi pověřenými s většími kompetencemi než řadovými. Možná, že v té době měly vidinu toho, že budou mít větší pravomoci a také pomohou rozvoji například turistiky. Obce se měly postarat o to, že budou mít nové úředníky, budou je mít kam posadit, budou tam mít administrativní zázemí. Starostové ale na druhou stranu museli strašně riskovat. Teoreticky měli, aby všechno stihli, například začít vybudovávat zázemí už před schválením jejich rozšířených kompetencí v parlamentu. Starostové si tedy museli nechat schválit od zastupitelstev investice v milionech korun na výstavbu nových kanceláří, počítačové sítě apod. a pak napjatě čekali, jestli jim stát ty peníze dodatečně vrátí. Samozřejmě, že bylo řada starostů, kteří na 99 % věděli, že budou tou obcí s rozšířenými kompetencemi a mohli tedy dopředu proinvestovat peníze na úpravy svých úřadů. Když ale někomu až v červenci z ministerstva řekli, že je tou pověřenou obcí a až v září dostal peníze, tak samozřejmě za tři měsíce nemohl stihnout postavit například novou budovu úřadu.

* Vy jste teď zaměstnancem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Ten úřad je jakási nástupnická organizace po okresních úřadech?

On, a to zdůrazňuji, není nástupnickou organizací, okresní úřady podle zákona zanikly, jejich kompetence převzaly pověřené obce nebo krajské úřady.

BRAND24

* Co plyne z toho, že tento úřad není nástupnickou organizací po okresních úřadech?

Já sám si nedokážu představit, co by se dělo, kdyby si třeba teď někdo rozpomněl, že mu okresní úřad nějak ublížil. Jestliže by ho chtěl žalovat, tak si nejsem jistý, jestli by bylo vůbec koho.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).