Žaluda: V Česku je nutné mít vysokorychlostní železnici

19. května 2011, 14:25 - MediaFax
19. května 2011, 14:25

Je nutné přijmout co nejdříve rozhodnutí, které povede k vybudování vysokorychlostní železnice v České republice. Uvedl to ve čtvrtek na konferenci "Vysokorychlostní železnice 2011 – důvody a přínosy" v Praze šéf Českých drah Petr Žaluda.

Foto: Profimedia.cz

Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy není možné, aby Česká republika neudělala vše pro to, aby se stala součástí transevropské vysokorychlostní železniční sítě.

Dobře zvolená síť vysokorychlostních tratí podle Žaludy bude znamenat pro Českou republiku nejen zásadní zrychlení mezistátní dopravy a přiblížení českých měst evropským hospodářským centrům, ale i zásadní zrychlení dopravy v regionech a renesanci regionální dopravy. Ze stavby nových tratí tak budou profitovat i obyvatelé regionů, kterými budou vysokorychlostní železnice vést.

Je velmi nutné co nejdříve rozhodnout o investicích do vysokorychlostních tratí, a to zejména proto, abychom se připojili na tu evropskou síť. Jinak se Česká republika stane skanzenem s regionální železniční dopravou a ta mezinárodní nás bude jen objíždět. Omezili bychom se tak totiž jen na lokální dopravu na železnici,“ varoval Žaluda.

Podle něj existují úvahy, jak Českou republiku obejít. “Modelově se může stát, že z Berlína do Vídně se bude jezdit přes Norimberk, a ne přes Prahu, protože to bude podstatně kratší. To by byl pro nás velký problém, protože ta doprava by Českou republiku v podstatě obešla,“ uvedl pro agenturu Mediafax Žaluda.

Pro tu evropskou vysokorychlostní síť se podle Žaludy nabízí například trať Praha – Brno, která je naprosto klíčovým dopravním uzlem. Navíc by se vybudováním právě této vysokorychlostní tratě podle něj zásadně ulehčilo dálnici D1. “Náklady na kilometr vysokorychlostní tratě jsou zhruba stejné jako u dálnic, tedy 500 až 600 milionů korun za kilometr,“ připomněl Žaluda. Podle ředitele oddělení osobní přepravy Mezinárodní železniční unie (UIC) Ignacia Barrona se dají považovat za vysokorychlostní železnice takové tratě, na nichž se jezdí rychlostí 250 kilometrů za hodinu a vyšší.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se…
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Technologie
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít