Menu Zavřít

Základem je vyjít vstříc zákazníkovi i zaměstnancům,

14. 4. 2003
Autor: Euro.cz

říká vyučený kuchař a ředitel gastro-cateringové firmy Zdeněk Hásek Název firmy: ATLAS GastroCatering Forma podnikání: fyzická osoba, živnostník Datum vzniku: 1995 Předmět podnikání: poskytování gastro-cateringových služeb Klíčová osobnost: Zdeněk Hásek Cíl společnosti: udržet se úspěšně na trhu a nadále poskytovat kvalitní služby Vyučený čtyřicetiletý kuchař Zděněk Hásek se chtěl věnovat kuchařskému řemeslu už od mládí.

říká vyučený kuchař a ředitel gastro-cateringové firmy Zdeněk Hásek

Název firmy: ATLAS GastroCatering

Forma podnikání: fyzická osoba, živnostník

Datum vzniku: 1995

Předmět podnikání: poskytování gastro-cateringových služeb

Klíčová osobnost: Zdeněk Hásek

Cíl společnosti: udržet se úspěšně na trhu a nadále poskytovat kvalitní služby

Vyučený čtyřicetiletý kuchař Zděněk Hásek se chtěl věnovat kuchařskému řemeslu už od mládí. Ve veřejném stravování nyní pracuje plných 25 let. Po vyučení absolvoval při zaměstnání střední školu pro pracující a poté nastoupil na povinnou vojenskou službu. Tam rovněž vykonával funkci kuchaře. Poté pracoval v několika hotelech u nás i v zahraničí. Dělal dokonce i kuchaře na námořní lodi. V roce 1994 nastoupil u firmy, která prodávala gastro zařízení. V té době se rozhodl, že využije své bohaté zkušenosti a stane se živnostníkem. „Nechtělo se mi poskytovat vlastní know-how mému zaměstnavateli,“ říká podnikatel. Gastro-cateringová společnost ATLAS je podle Háskových slov firma rodinného typu, kde pracuje celá řada jeho příbuzných. Základním posláním firmy je poskytování gastronomických služeb za použití tradičních i netradičních způsobů provedení. Od roku 2000 jeho firma rozšířila svou činnost o vzdělávací kurzy zaměřené na problematiku různorodých oborů gastronomie - barmanství, somiliérství (nauka o víně) a kulinářství. Samotný podnikatel a ředitel podniku se snaží držet krok ve svém oboru a nedávno absolvoval somiliérský kurz.

Problém č.1: Dostat se na trh jako soukromník

Začátky neměla rodinná firma zkušeného kuchaře vůbec jednoduché. „Hodně mi pomohla má žena a spolupracovníci. Postupně jsme díky předchozím kvalitně odvedeným službám začali získávat další zakázky,“ popisuje první kroky živnostník. Konkurence v oboru je stále větší. Také proto je nezbytné udržet se kvalitativně na úrovni. Nezanedbatelná je i propagace prostřednictvím nových informačních technologií. Například nemít v dnešní době internetovou stránku je nemyslitelné. Nezanedbává ani marketing. „Vzhledem k tomu, že jsme rodinná firma, poskytujeme výrazné slevy pro zákazníky, kteří si nás objednávají právě na rodinné akce“. Ty tvoří zhruba 20 procent objednávek. Jinak naprosto převažují profesionální podnikové akce. Firmy, které v této oblasti podnikají, zajišťují velmi široké spektrum činnosti. Zákazníci objednávající si cateringové služny většinou očekávají i doprovodný servis. Ten zahrnuje hudební zábavu, zajištění dobových kostýmů, dopravy včetně kočárů a koní, mažoretek, striptýzu nebo představení bojovníků kung-fu. Zákazníci vždy dávají přednost kvalitním službám na klíč. „Někdy i sebemenší chyba může být osudnou,“ poznamenává ředitel firmy. S tím souvisí i pečlivý výběr kolegů a externích spolupracovníků, od kterých se vyžaduje absolutní spolehlivost.

Problém č. 2: Výběr zaměstnanců

Ředitel Hásek zaměstnává ve stálém pracovním poměru osm zaměstnanců. Kromě nich využívá služeb minimálně padesáti externích spolupracovníků. Každý z kmenových pracovníků má svou úlohu a jsou pro Háska nepostradatelní. „Velmi si jich vážím a snažím se jim vyjít maximálně vstříc. Uznávám v podnikání základní krédo - vždy je to o komunikaci a vzájemném porozumění,“ říká. Vedle svých původních profesí pomáhají zaměstnanci firmy i jinak. Je mezi nimi sekretářka, která se stará o provozní záležitosti firmy, kuchaři pomáhající s úklidem a podobně. Velké nároky, které má na své zaměstnance, uplatňuje ředitel gastro-cateringové firmy i u externích spolupracovníků. Šéf je v tomto směru nekompromisní: „Pokud například nepochopí, že jsou tu především pro naše zákazníky a nejsou ochotni vyjít jim při různých akcích maximálně vstříc vždy s úsměvem, tak do budoucna už nemají v naší firmě šanci.“ Pro hostesky, které se na party starají o pozvané hosty, má dokonce vypracováno jakési desatero „Pro váš úsměv“.

Problém č. 3: Zákazníci a platební morálka

Firma má okruh stálých zákazníků, které si u ní objednávají pořádání různých akcí. Pro některé klienty zorganizuje a uskuteční třeba i dvacet pracovních obědů měsíčně. Každou zakázku spolu se svými spolupracovníky po jejím uskutečnění pečlivě vyhodnocuje. Spokojenost s poskytnutými službami ověřuje i u zákazníků. U zájemců, kteří mezi stálé klienty nepatří, je vhledem ke svým zkušenostem Zdeněk Hásek mnohem ostražitější, což se projevuje při placení jeho servisních služeb. „Vyžadujeme platby pokud možno hned. To se týká hlavně zakázek, které je potřeba uskutečnit třeba do dvou tří dnů. Je to dáno především tím, že my musíme uskutečňovat platby za dodávky zboží, surovin a jiných služeb téměř denně. Několikrát jsme byli benevolentní a příliš důvěřiví, a nakonec se nám to nevyplatilo. Platby se pozdržely o několik dnů nebo dokonce měsíců. Denně ale vyrábíme a sami objednáváme a platíme. Musíme mít proto neustále nějakou finanční rezervu,“ zdůrazňuje živnostník.

CONTENT24

Problém č. 4: Změna sídla a arogance státních úředníků

V loňském roce Háskově firmě končila nájemní smlouva v budově, ve které sídlí jeden státní úřad. V něm měl sídlo společnosti na základě vyhraného konkurzu a provozoval místní kantýnu. „Měl jsem jisté obavy, zda smlouvu prodlouží. Náměstek mě ujistil, že mne o tom bude informovat alespoň měsíc před jejím vypršením, abych si mohl případně vyřídit nezbytné formality,“ říká ředitel gastro-cateringové firmy s tím, že sám uvažoval o potřebě pronajmout si větší prostory. Zmíněný náměstek však svůj slib nesplnil. „Oficiálně nám oznámil tři dny před koncem smlouvy, že musíme okamžitě vyklidit pronajaté prostory. Pokud tak urychleně neučiníme, tak je nechá zapečetit. Nakonec nám dal navíc milostivě ještě jeden týden na stěhování. Připadal jsem si jako malý kluk. Skutečně mi vadí taková arogance státních úředníků, které platím ze svých daní,“ poznamenal rozhořčeně Zdeněk Hásek. Prostory, ve kterých jeho společnost v minulosti sídlila, jsou navíc podle jeho slov do dnešního dne (jeden rok po nuceném vystěhování) nevyužity a zejí prázdnotou. „Všechno jsme tehdy předali v pořádku a v oficiálním předávacím protokolu bylo pouze uvedeno, že chybí jeden špunt do umyvadla! Ten jsme samozřejmě pak našli a předali. Je skutečně neuvěřitelné, čím vším se státní úředníci zabývají,“ dodává. Přestěhování no nového nájmu bylo vyčerpávající. I finančně. Živnostník to však díky svým spolupracovníkům a rodině nakonec všechno zvládl. Zároveň musel pokračovat v každodenní činnosti, aby nepřišel o klienty. S odstupem času hodnotí přestěhování společnosti Hásek pozitivně. „Následovaly po něm další zakázky a podařilo se nám ještě více stabilizovat firmu.“ Dokonce uvažuje o tom, že změní dosavadní formu podnikání z fyzické osoby-živnostníka na s. r. o. Ředitel gastro-cateringové firmy má velké výhrady k podpoře malých a středních podnikatelů ze strany státu. „Prakticky žádná neexistuje. Nesmírné daňové zatížení mi ani neumožňuje zaměstnat více spolupracovníků na stálý pracovní poměr,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).