Menu Zavřít

Zákazníka hýčkáme

19. 5. 2010
Autor: Euro.cz

Šéf firmy Vivantis začal s podnikáním jako student v obýváku

Je to vlastně obdoba amerického snu: mladý nadějný student informačních technologií založí s kamarádem ještě na univerzitě internetový obchod s produkty pro zdraví. Zpočátku se objednávky příliš nehrnou a vysněný obrat ve výši 40 tisíc korun měsíčně vypadá jako sci-fi. Postupně se ale situace mění. Do internetového sortimentu přibývá kosmetika, parfémy, šperky a hodinky. Práce je tolik, že student vysokou školu dobrovolně opouští a věnuje se jen firmě. A dnes se měsíční obrat společnosti Vivantis, do jejíž podoby se původní podnikání transformovalo, pohybuje mezi 20 a 30 milióny korun. Internetové obchody na www.krasa.cz, www.parfemy.cz, www.prozdravi.cz, www.sperky.cz a www.hodinky.cz každý měsíc navštíví zhruba milion dvě stě tisíc lidí. Docela dobré, že? Takový je převyprávěný životopis Martina Rozhoně, který v čele Vivantisu od počátku stojí. Přímé cesty vzhůru, kterou jedenatřicetiletý muž dosud urazil, si všimla i porota soutěže pořádané společností Ernst & Young a udělila mu titul Podnikatel roku Pardubického kraje.

Levně, rychle, se vzorečky Svůj úspěch přisuzuje Martin Rozhoň především dobře vybraným komoditám, které se přes internet rozhodl prodávat. Jejich výběr je podle něj povedený právě v mírné absurditě. Vsadil by někdo na to, že se přes internet kdy budou prodávat parfémy, k nimž si chce člověk nejdříve přivonět, nebo hodinky, které by si měl konkrétní zákazník vyzkoušet? Východočeský rodák se rozhodl právě pro tento sortiment a uspěl. Pro klasické kamenné obchody je třeba v parfémech tvrdým a těžko porazitelným soupeřem především kvůli cenám. Vivantis parfémy vozí přímo od výrobců například z Hongkongu. A jeho marže jsou proti „klasickým“ parfumeriím třetinové až čtvrtinové. V prodeji voňavých lahviček přes internet je dnes Rozhoňova firma jedním z lídrů na trhu. Jde ale o vysoce konkurenční prostředí, v němž je zákazník hýčkaným králem. „Víceméně jde o to, zákazníka rozmazlovat, udělat mu maximální servis za minimální cenu,“ říká Martin Rozhoň. To znamená i dodat zboží do druhého dne a navrch přibalit několik vzorečků zdarma. Ačkoli parfémy tvoří co do objemu největší část zisku společnosti, trh s nimi je podle Rozhoně nejnasycenější a marže se budou nadále snižovat. „Byznys zde bude mít spíše defenzivní strategii,“ upozorňuje. Dynamicky naopak roste segment šperků, s nimiž firma začala nedávno. „Zatím je to ale v malých číslech, takže těžko říci, kde se to zastaví,“ myslí si. Opatrné prognózy má i pro takzvané produkty pro zdraví neboli vitamíny, bylinné čaje či detoxikační kúry, s nimiž začínal. Důvodem je evropská legislativa. „Jde hodně proti volně prodejným výrobkům. Farmaceutický lobbing je neuvěřitelně silný.“ Dobře teď ale prosperuje obchod krasa.cz nabízející kosmetiku, což prý ho maličko překvapuje.

Introvertní velitel Peněženky Rozhoňových zákazníků se v krizi nezavřely, bylo jen znát, že si lidé vybírají levnější věci. „V parfémech poklesla průměrná hodnota objednávky, nebyl to ale výrazný trend,“ konstatuje. Loni se obrat Vivantisu pohyboval okolo 416 milionů korun, což je nepatrně více než předloni. A zisk za rok 2009 činil 19 milionů korun. Podobné výsledky čeká ředitel firmy i letos. V porovnání s minulými lety, kdy Vivantis rostl doslova raketovým tempem, se může zdát, že jde o zpomalení. Jde, ale vědomé a cílené. Firma podle Rozhoně trošku přepálila rychlost svého růstu. Poslední dva roky proto věnovala hlavně vnitřním záležitostem, jako je nový způsob vedení zaměstnanců a nastavení nových rozhodovacích procesů. Až donedávna totiž ředitel firmy vedl své zaměstnance spíše direktivním způsobem. Což je možné u společnosti, jejíž pracovníky spočítáte na prstech u rukou. Ne ale tam, kde jich je více než stovka. „Jak jsme se rozrůstali, začal to být problém. Veškerá iniciativa šla ode mě a lidi byli spíše nástrojem. To jsem začal měnit,“ říká Rozhoň. Právě jednání s lidmi bylo oblastí, která někdejšímu studentovi technického oboru dělala zpočátku největší problémy. Podle vlastních slov perfekcionista a introvert neměl žádné zkušenosti s managementem a marketingem a řadu věcí se učil až při práci. Dnes je stav takový, že jednotlivé e-shopy vedou obchodní ředitelé a Martin Rozhoň se v běžné exekutivě omezuje na měsíční kontroly. Tedy téměř. „Ještě to není na 100 procent, ale tak na 80. Jinak se snažím věnovat jen strategii.“

Polsko smlouvá na internetu Taktika Vivantisu v poslední době velí dívat se po nových akvizicích. Společnost koupila aktiva zhruba deseti menších e-shopů, které byly před krachem. Polovina z toho byly obchody s parfémy. Právě teď stojí firma před dalším obchodem: chystá se majetkově vstoupit do internetové společnosti, která se zabývá prodejem služeb. Víc detailů z Martina Rozhoně zatím nedostanete. Transakce je pro Vivantis zajímavá, protože přidáním služeb do své nabídky podstatně diverzifikuje své portfolio. I co do hmotných produktů se ale společnost chystá rozšířit. Před startem je internetový obchod s módními doplňky. Příští rok se firma také vytasí s nově přeleštěným e-shopem obleceni.cz, který před dvěma lety na pokraji zániku koupila. Nabízené značky by se co do prestiže měly pohybovat „od středu nahoru“. Jisté problémy ale Vivantisu dělají oficiální zastoupení značek, kterým se nechce internetový prodej „svého“ zboží povolit. „To je u značkových věcí problém obecně. Nicméně se nám to podařilo obejít tím, že si věci vozíme přímo ze zahraničí. Předpokládáme, že i oblečení budeme řešit stejným způsobem,“ říká Rozhoň. S rozmyslem přemýšlí také o zahraniční expanzi. Už dnes má Vivantis prostřednictvím svých partnerů aktivity na Slovensku. Do jiných zemí ale nespěchá. Rozhoň totiž vidí větší růstový potenciál v tuzemsku. Internetový maloobchod dnes tvoří zhruba dvě procenta z toho celkového. Za deset let může být podle něj podíl desetkrát větší. Roli hraje i to, že zahraniční trhy jsou velmi specifické. „Poláci jsou třeba hodně zaměřeni na cenu a internetové obchodování tam funguje jinak. V e-shopech se běžně vyskytuje tlačítko „smlouvej o ceně“ a ceny se individuálně dohadují. Nedovedu si představit, jak bychom to řešili,“ říká šéf firmy, která má na skladech zboží za desítky milionů korun a nabízí více než 50 tisíc produktů.

BRAND24

Z hektiky do klidu Vánoce jsou pro Vivantis vším, jen ne svátky klidu a míru. Právě v prosincových týdnech si zboží objednává nejvíce lidí. Firma proto přijímá až pět desítek brigádníků a expeduje tisíce objednávek denně. Pobočku pošty má společnost důmyslně ve dvoře areálu, kde sídlí. „Vánoce řešíme každý rok už od jara. Nápor je obrovský. Musí se zorganizovat vztahy s dodavateli, pracovní síla i marketingové kampaně. Ty kupujeme už na příští Vánoce, protože některé plochy jsou později vyprodané,“ líčí Rozhoň. Úspěšnou firmu, jejímž je jediným vlastníkem, prodávat nikomu nehodlá, ač nabídek přichází spousta. Doby, kdy neznal nic než práci, jsou ale pryč. Dnes se věnuje i svému duchovnímu rozvoji. „Věřím, že jsme na světě proto, abychom na sobě pracovali a měnili se. Touhle filozofií se řídím.“

Box: Martin Rozhoň (1979) pochází z Chrudimi. Ještě během studia na Fakultě informačních technologií VUT v Brně začal provozovat portál celostnimedicina.cz. Kvůli jeho financování založil internetový obchod s produkty pro zdraví. Podnikání se rozrostlo a dnes už transformovaná společnost Vivantis zahrnuje i internetové obchody s parfémy, hodinkami, šperky nebo kosmetikou. Její roční obrat přesáhl 400 milionů korun, zisk se pohyboval kolem 19 milionů. Firma sídlí v Chrudimi, pracuje pro ni zhruba 130 lidí. Martin Rozhoň původní vysokou školu kvůli podnikání nedokončil, dnes studuje MBA program na Czech Management Institute. Volný čas rád tráví v přírodě, četbou a duchovním rozvojem.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).