Zákazník přijel po půlnoci

03. října 2005, 00:00 - (vs)
03. října 2005, 00:00

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. "Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas," říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

AUTOMÁNIE O alternativní pohon začínají mít zájem i majitelé drahých aut. „Měsíc jsem již nečetl Profit. Není čas,“ říká majitel firmy Autománie Josef Hrma.

Třikrát více aut než vloni by mohli předělávat v Autománii, kdyby měli zboží. Konjuktura přestaveb aut na propan-butan (LPG) způsobená vysokými cenami benzinu a nafty zasáhla převážnou část Evropy a vyprázdnila sklady s komponenty. Chybí například multiventily, toroidní (kruhové) nádrže. Zákazníci čekají na telefonu, kdy jim z firmy zavolají.

Zakázky se hrnou. Zájemci o přestavbu auta na LPG volají i v neděli večer. Nedávno dělal v pražském sídle na Žižkově na papírech ještě po jedné hodině v noci. Kolem jel řidič, viděl světlo ve firmě, zastavil se a šel se zeptat, kdy by si mohl nechat předělat auto na plyn.

Josef Hrma je rád, že se podnikání daří po několika letech stagnace. „Každý říká, máte žně, ale málokdo si uvědomuje, že jsou to žně po pěti letech,“ upozorňuje. xPodnikatelům v oboru LPG se dařilo nejvíce v roce 1997 - to se již ustálila legislativa, montážní díly získaly povolení k tzv. hromadným přestavbám aut na všechny modelové řady v České republice vyrobených automobilů. Lidé si v té době již zvykli na plyn, najednou poznali, že nabízí finančně velice zajímavou náhradu za benzin.

Pro Hrmu to bylo ve čtvrtém roce podnikání, začal v roce 1993, byl sedmý v republice, kdo začal oficiálně podle registrace předělávat auta na propan-butan. Začínal v Sedlčanech, kde působí dodnes, zařídil pobočku v Příbrami a po několika letech expandoval do Prahy. Patří mezi deset největších firem v oboru, společně například s AGC Strakonice, HL propan, Coubal Praha, Tomáš Hanzl, Neptun Harfa či Nova Gas. Montážních firem přestavujících auta na LPG je v Česku několik set, ale těch, které se tím plně uživí, je nejvýše několik desítek. Většinou se v tomto oboru jedná o malé firmy, které se věnují i jiným činnostem. S tím, jak nastoupila elektronika, řídicí jednotky, palubní počítače, zužuje se prostor pro podnikání pro nejmenší podnikatele, kteří nemají potřebné technické zázemí. O plyn mají v současnosti zájem majitelé i drahých aut, včetně džípů. „Zda jede auto na benzin, nebo plyn, si řidič dnes už ani neuvědomí,“ tvrdí Hrma. Výkon je při přepnutí z benzinového pohonu na LPG stejný, nebo dokonce větší, spotřeba stejná. A budoucnost? Na skladě mají v Autománii již připraveny komponenty na přestavbu aut na stlačený zemní plyn. Zásoby ropy jsou omezené.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tento pátek bude svátek
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít