Brexit přidělal starosti i sběratelům umění. Zpět do EU se stěhovala díla za stovky milionů - Euro.cz

Přihlášení

Brexit přidělal starosti i sběratelům umění. Zpět do EU se stěhovala díla za stovky milionů

,
Brexit přidělal starosti i sběratelům umění. Zpět do EU se stěhovala díla za stovky milionů
Zdroj: CC0 via Pixabay

Ještě před tím, než se mezi Spojeným královstvím a Evropskou unií v rámci brexitu nadobro přivřely dveře, využila celá řada umělců takzvaného přechodného období a na poslední chvíli stěhovala umělecká díla za miliony dolarů.

Těsně před novým rokem vyrazily z přístavního města Dover tisíce nákladních vozidel, aby ze Spojeného království na poslední chvíli vyvezly zboží do Evropské unie a vyhnuly se tak komplikacím a omezením, která v důsledku brexitu od nového roku dopadají na export. Součástí nákladu byla i umělecká díla v hodnotě stovek milionů dolarů, mezi nimi i obrazy od francouzského malíře Henriho Matisse či argentinského umělce Lucia Fontany.

Zatímco v rámci takzvaného přechodného období, do konce minulého roku, bylo možné pohybovat se mezi Velkou Británií a EU volně, od ledna platí pro export do EU přísnější pravidla zahrnující složité daňové a celní postupy. Nejen galerie a sběratelé umění se proto museli rozhodnout, zda zůstanou ve Spojeném království, nebo svá díla přesunou do EU.

Důvodů, proč se část z nich rozhodla pro druhou z možností, může být samozřejmě několik. Obchodníci ale pravděpodobně předpokládali, že většina potenciálních kupců bude pocházet z EU, nikoli z Velké Británie. Roli může hrát i hodnota maleb, která se v dlouhodobém měřítku zdá být výhodnější při setrvání na půdě Evropské unie.

Do EU s plnou korbou

Jeden z klientů přepravní společnosti Cadogan Tate podle zpravodajské agentury Bloomberg nechal do Evropy přesunout hned 500 kusů umění, což odpovídalo dvěma třetinám jeho umělecké sbírky. Jiný nechal převézt čtvrtinu svého umění v hodnotě pěti milionů dolarů, tedy v přepočtu necelých 107 milionů korun.

O tom, že byl o přesun na poslední chvíli skutečně velký zájem, hovoří i data jiné z přepravních společností, která si nepřála být jmenována. Podle jejích statistik vzrostl počet transitů uskutečněných v prosinci oproti předchozímu roku o 75 %. Jenom během prosince přepravila tato společnost 125 děl pro 34 různých klientů, uvádí Bloomberg.

Malá část obchodníků a galerií, které působí převážně ve Velké Británií, se rozhodla vydat zcela opačným směrem. Jedním z majitelů, kteří se stahují do Spojeného království, je i Mattia Martinelli, majitel londýnské galerie Robertaebasta, který se rozhodl přesunout 60 kusů umění z Milána. Většinu jeho klientely totiž tvoří Britové. „V současné době mám kamiony uvízlé v Británii i Itálii, protože stále není jasné, jaká jsou pravidla. Je to chaotická situace,“ řekl pro Bloomberg.

Změnu nejvíce pocítí středně velcí obchodníci

Podle Chrise Evanse, generálního ředitele přepravní společnosti Cadogan Tate, to bylo právě clo, které obchodníky a umělce donutilo k přesunu jejich děl do EU. „Nejvíce by se nová pravidla dotkla středně velkých galerií a obchodníků, kteří pravidelně prodávají zájemcům z Evropy,“ píše agentura Bloomberg.

Evansovu myšlenku o dopadu na střední obchodníky podporuje i Anthony Browne, předseda Britské federace trhu s uměním, podle kterého brexit nejméně pocítí velké globální podniky, jako jsou velké londýnské aukční síně. Pandemie nemoci covid-19 však měla zatím na trh mnohem větší dopad než brexit, míní Browne.

Co se týče celkového dopadu na umělecký trh ve Velké Británii, bude podle odborníků minimální. Tržby převyšující 12,7 miliardy dolarů (tehdy zhruba 287 miliard korun), které podle odhadů veletrhu Art Basel tamní obchod s uměním za rok 2019 získal, z Británie totiž dělají světovou dvojku. Obchod s EU přitom představuje pouze 20 % hodnoty jejího trhu s uměním.

Diskuze