Zahraniční tisk: Obří skandál s koncem v nedohlednu

24. září 2015, 06:48 - Martin Čaban, Petr Třešňák
24. září 2015, 06:48

Automobilka Volkswagen má veliký problém. Američtí regulátoři přišli na to, že prostřednictvím sofistikovaného softwaru klamala přístroje měřící množství emisí vypouštěných z dieselových motorů. Zatím se ví, že jde o problém zhruba 11 milionů aut, ovšem celý rozměr skandálu dosud nelze dohlédnout. Pýcha německého průmyslu slavící jeden výrobní rekord za druhým se ze dne na den ocitla v existenční krizi.

Financial Times: Monumentální chyba

Obvykle když se automobilka dostane do křížku s environmentální legislativou, bývá příčinou nehoda či náhoda plynoucí z nějakého mixu nezodpovědnosti a nepozornosti. Nikdo ale omylem nenaistaluje do auta takhle chytrý software. Přitom jde o emise oxidů dusíku, které působí vážné nemoci a stojí za desítkami tisíc úmrtí každý rok. Jde o klasickou negativní externalitu, která způsobuje náklady mimo samotný výrobní proces. Bez pevné a dobře vymáhané regulace by konkurenční boj vedl k neustálému růstu znečištění.

Kromě velkých otázek o způsobu řízení VW přivolává skandál také nepříjemnou pozornost k dieselovým technologiím a jejich budoucnosti. Evropské automobilky mají naftové motory rády hlavně kvůli palivové efektivitě a nižším uhlíkatým emisím. Mnoho daňových systémů včetně britského diesel podporuje. V roce 1994 jezdilo na naftu 7,4 procenta aut v Británii, dnes je to víc než třetina.


Čtěte také: Šéf automobilky Volkswagen Martin Winterkorn rezignoval


Ale z hlediska emisí oxidů dusíku a polétavého prachu jsou dieselové motory špinavější, což je jeden z důvodů, proč k nim svět mimo Evropu nijak nelne. Tři čtvrtiny dieselových aut se prodají v Evropě, což vede ke snaze rozšířit trhy. Teď VW čekají těžké časy s obnovou značky.

Nejhorší však mohou být škody napáchané na myšlence „čistého dieselu“. Někde ve firmě existuje řetězec procesů, které vedly k výrobě softwaru, jenž klamal regulátory. Martin Winterkorn se omluvil, ale musí hlavně vysvětlit, jak někdo, kdo se chlubí inženýrským okem a smyslem pro detail, přehlédl takovou vymoženost.

Die Tageszeitung: Ztroskotá-li VW, ztroskotá Německo

Troufalí manažeři autokoncernů, které moří naše ovzduší, konečně schytali facku, o níž se ekologům ani nesnilo. Konečně dostali mentoři z Německa příležitost k obavám, mohlo by těšit jižní Evropu. Taková stanoviska by mohla být srozumitelná, ale tváří v tvář dramatu kolem Volkswagenu se neobjevují. Pateticky vyhroceno platí, že ztroskotá-li VW, ztroskotá Německo. A ztroskotáli Německo, ztroskotá Evropa. Co začalo jako ekologický skandál, už má národohospodářské rozměry.

Wolfsburský koncern musel nyní připustit, že manipulace s emisními údaji se netýká půl milionu aut v USA, ale 11 milionů aut po celém světě. Jen technická náprava této chyby bude mít enormní náklady.


Čtěte také: Skandál s emisemi VW poškodil značku Made in Germany, míní ekonom


K tomu se přidají pokuty a ztráta dobrého jména. Rozsudek burzy? Ztráta třetiny hodnoty společnosti. VW zkrátka spadl do existenční krize. A ta neohrožuje jen jej. Skandál poškodil celou branži. Šrámu se nevyhne ani to nejsilnější, co má náš průmysl k dispozici – visačka Made in Germany. Komu budou moci zahraniční partneři věřit, když ne lídrům našeho strojírenství? Američtí a asijští konkurenti si mohou mnout ruce, ale my musíme bít na poplach.

Vývoz průmyslu je základem našeho blahobytu. Když se zadrhne, hrozí v zemi sociální konflikty. Přejme si, aby VW tuto zákrutu vybral, nejlépe bez Martina Winterkorna za volantem. Pomoci by měla i vláda, a to tvrdým postupem směrem k objasnění celé záležitosti. Jen tak může nový začátek ve Wolfsburgu působit věrohodně.

The New York Times: Co si Volkswagen myslel?

Je neskutečné, že si kdokoli ve Volkswagenu mohl myslet, že to firmě projde. Přemýšleli inženýři a manažeři, kteří s fintou přišli, o tom, jak obří riziko podstupují? Opravdu se domnívali, že vymačkat o malinko více výkonu z motorů stálo za ty nevyčíslitelné škody způsobené zákazníkům, životnímu prostředí, akcionářům i respektované značce? Přesně na to totiž došlo.

Akcie propadly, firmě hrozí miliardové pokuty, čeká ji nákladné svolávání vozů, dost možná i trestní žaloby, globální vyšetřování a velký propad prodejů. Vrcholní manažeři spěchají s omluvami. Jenže na něco tak nečestného a hloupého je korporátní „mea culpa“ málo.

VW musí vysvětlit, jak se něco takového mohlo stát, a najít ty, kteří s nápadem přišli a dali mu své požehnání. Rozdíly mezi deklarovanými a skutečnými emisemi nejsou ničím neobvyklým. Je ale velký rozdíl mezi čachrováním s čísly a instalací inteligentního softwaru, který má oklamat regulátory i zákazníky. Důvodem zjevně byla snaha VW zvýšit prodeje dieselových vozů v USA. Firma tvrdila, že její diesely jsou stejně čisté a silné jako benzinové motory, ale s větším točivým momentem a lepší ekonomikou provozu. Velká otázka zní: Je VW jediný, nebo podobné triky používají i jiní výrobci?


Čtěte také:

Problémové motory montovala i Škoda. VW vyčlenil na pokutu miliardy

Motory, u kterých se mohlo obcházet měření emisí, měla i Škoda

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s…
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Technologie
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Koupě roku? Amazon dnes prodává Galaxy S8 jen za 13 200 Kč
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
AMD brzo vydá nové procesory, podpora už je v BIOSech. APU Raven Ridge možná v lednu?
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít