Začíná přísnější kontrola původu vozidel

03. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
03. ledna 2005, 00:00

TECHNICKÉ KONTROLY Stanice technické kontroly (STK) se od Nového roku více zaměřují na skutečný původ automobilů, které procházejí při kontrolách rukama jejich pracovníků. Ročně se totiž u nás nebo v okolních státech ukradnou tisíce vozů. Tomu by měla zamezit důslednější kontrola.

**TECHNICKÉ KONTROLY

Stanice technické kontroly (STK) se od Nového roku více zaměřují na skutečný původ automobilů, které procházejí při kontrolách rukama jejich pracovníků. Ročně se totiž u nás nebo v okolních státech ukradnou tisíce vozů. Tomu by měla zamezit důslednější kontrola.

Zpřísněná kontrola by se měla zaměřit v první fázi na individuálně dovezená ojetá auta ze zahraničí, od roku 2006 se pak plánují plošné evidenční kontroly všech motorových vozidel, které se dostanou na technickou kontrolu. Po vstupu eské republiky do Evropské unie se totiž možnosti státu kontrolovat kvalitu a původ ojetých automobilů pocházejících ze zahraničí značně zmenšily. Podle informací z odboru schvalování vozidel a předpisů ministerstva dopravy chce tento rezort zavést zejména povinné kontroly čísla motoru, za kterou by se platilo několik set korun. Pro padělatele není v současné době žádným větším problémem pozměnit identifikační číslo motoru. Zástupce Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Petr Mikšovský Profitu řekl, že běžnou praxí je legalizace kradených aut výměnou čísla motoru z vraku. „V ůz s takto pozměněnou identitou se pak zcela legálně přihlásí,“ tvrdí Mikšovský. Podle ministerstva dopravy se počítá s aplikací nedestruktivních metod ověření původnosti identifikátorů v rámci evidenční kontroly dováženého vozidla. „Zpřísnění tedy spočívá v zavedení vyšší úrovně kontroly identifikátorů, než jen vizuální a v zavedení on-line dokumentování činnosti, kterou STK právě provádí,“ prohlásila Ludmila Roubcová z ministerstva dopravy. Podle jejích slov by se měly kontrolovat například i okolí identifikátorů vozidla, jako je typový štítek, výrobní číslo VIN, případné odatečné svary, kvalita laku a tmelu. STK by také měly více využívat databáze automobilek a identifikátory porovnávat s těmito záznamy. Roubcová připustila, že přísnější kontroly si vyžádají vyškolení personálu STK a hlavně nákup nové techniky. V této souvislosti ale také upozornila na to, že po zrušení celnic přímo na státních hranicích by dovoz bouraných vraků, kvůli kterým se právě velmi často mění identifikátory kradených aut, měli celníci kontrolovat po celé České republice.

K záměně identifikátorů dochází nejen u kradených, ale iu starších aut, která tak zejména drobní dovozci omlazují a následně prodávají za vyšší ceny než je jejich skutečná hodnota.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
DVB-T2 již pro 83 % domácností. Nové pokrytí hlásí Černá hora a Lysá hora
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít