Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Je to tak, nové byty jsou levnější než ty staré

Koupě bytu je investicí na mnoho let nebo taky pro několik generací. Protože se u nás…

Vysoká škola podnikání a práva nabízí spoustu zajímavých bakalářských a magisterských oborů

Pokud přemýšlíte o vysokoškolském vzdělání, atraktivní studijní bakalářské a magisterské…

Přední evropští politici v Praze řešili problémy demografického vývoje populace a varovali před další ekonomickou krizí

V pražském DOXu proběhla konference „Výzvy EU 2018“. Přední evropští politici a tuzemští…

Z podzemí až do New Yorku

10. prosince 2007, 00:00 - Petr Bým
10. prosince 2007, 00:00

DOBRÁ ČAJOVNA - Osm tun čaje ročně. To představuje 1,6 milionu šálků, servírovaných v 22 pobočkách Dobré čajovny. Tento franšízový koncept českého původu už na domácí půdě zapustil pevné kořeny a výhonky v podobě stylových čajoven má i v zahraničí, včetně USA.

Jiřího, Aleše a Luboše spojoval zájem o čaj, jeho přípravu a podávání po dlouhá léta. „První čajovou společnost jsme zakládali vlastně v podzemí, ještě za bolševika,“ vzpomíná na prapočátky Dobrých čajoven Aleš Juřina. Po roce 1989 se ovšem „čajoví“ přátelé vrhli na podnikání ve zcela jiných oborech, například Jiří Šimsa ve stavebnictví a realitách, ale na své neobyčejné hobby ovšem tak úplně nezapomněli – už v roce 1993 zahájila provoz jejich čajovna na pražském Václavském náměstí. „První pobočku jsme otevřeli o rok později v Pardubicích. Právě tady jsme zjistili, jak je těžké řídit věci na dálku. Tehdy se začal rodit náš franšízový koncept a ještě v roce 1994 se naše první franšíza objevila ve Frýdku-Místku,“ vzpomíná Jiří Šimsa.

Do zahraničí Dobrá čajovna expandovala v roce 1997, kdy se objevila ve slovenských Košicích. Dnes představuje síť s 22 pobočkami, z toho dvěma na Slovensku a po jedné v Polsku, Maďarsku a USA. V průběhu doby se leccos změnilo. Jeden z partnerů firmu opustil, pro zbylé se z koníčka stalo podnikání na plný úvazek.

Hra s přísnými pravidly

„Čaj K. H. Máchy“ nebo „Vzpomínka na Bombaj“, čaje černé, žluté i bílé z Číny, Vietnamu nebo Turecka – nabídka nápojového lístku v Dobrých čajovnách je přitom ještě podstatně bohatší. Vedle nápaditých názvů lístek hýří i slogany typu „saisonní nabídka“ či „direktní dovoz avionem“. Obsluha reaguje na signály zvonkem, kterým je vybaven každý stolek, konzumovat lze ale i vleže. Kolem se line exotická hudba, vzduchem se nese orientální odér.

Celé to tak vypadá spíše jako roztomilá zábava než podnikání. Je to ovšem hra s velmi přesně stanovenými pravidly. „Vybavení interiéru je jednotné, to dodáme my. A totéž platí třeba pro reprodukovanou muziku, která je ve všech čajovnách stejná. A takhle bych mohl pokračovat až k vonným tyčinkám. Ty dovážíme přímo z Číny od jednoho výrobce,“ vysvětluje Juřina.

Stejně promyšleně se v Dobré čajovně přistupuje i k tomu nejdůležitějšímu: čaji. „Zpočátku jsme jezdili do velkoskladů v Hamburku či Londýně. Brzy jsme ale zjistili, že musíme nakupovat přímo na místech, kde se čaj pěstuje, a ještě dále: na konkrétních čajových zahradách. Vybudovat takovou síť dodavatelů samozřejmě trvalo roky,“ říká Juřina.

S kým a kde a za kolik

Stejně dlouhodobé a namáhavé bylo i budování kolektivu franšízantů. „Nejčastějším zájemcem o franšízu je vlasatý alternativec, který tady pět let sedává tiše v koutku, popíjí čaj a všechno sleduje. A pak najednou přijde s tím, že v baráku jeho babičky kdesi na Vysočině se uvolnily dvě místnosti a tam on udělá Dobrou čajovnu,“ vypráví Aleš Juřina a pokračuje: „Další jsou zase manažeři v kravatě, kteří sem vpadnou s výkřikem: to je super, to si pořídím místo svého železářství.“ Z těch se ovšem franšízanti Dobré čajovny nestanou.

„Náš partner svou povahou musí být v jakési harmonii s naším konceptem. A čajovnu také nelze založit všude,“ vysvětluje Juřina. Jako každý podnik mají i čajovny svůj akční radius. „Myslím, že nejmenší možnou lokalitou pro umístění čajovny jsou okresní města, ale ani zdaleka všechna. Záleží i na konkrétním umístění. My musíme být vždy v centru, ovšem ideálně v nějaké zapadlé uličce,“ říká Šimsa. Vzhledem k fungujícím 17 pobočkám je na českém území už jen málo místa.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Víkend bude sváteční, ale pro většinu z nás bez volna navíc
Změny klimatu vs. české léto
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích II
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Auta
MV Agusta F4 Claudio: Ciao, superbiku z Varese!
Modernizovaná Škoda Fabia Scoutline: Více plastu, ale vyšší podvozek pouze za příplatek
Co dělat, když na silnici nouzově přistává letadlo? Improvizovat. Nic jiného nezbývá
Lynk & Co míří do závodů WTCR. Časem nabídne také ostrý sedan s výkonem přes 500 koní
I druhá generace Dacie Duster dostala verzi pick-up. Zatím neoficiálně
Technologie
Osmijádrové procesory Coffee Lake Refresh budou i pro notebooky. Vzorky běží na 2,1GHz
Ve Windows 10 October 2018 Update je rozbité rozbalování z archivů ZIP
DVB-T zbývá 20 měsíců života. Víme, kde a kdy skončí vysílání
Firefox v omezeném testu doporučuje používání VPN. Té ze Švýcarska
Zajímavosti o Assassin’s Creed Odyssey (video s CZ titulky)
Hry pro příležitostné hráče