Z Lipska do Berlína za 14 minut? Hyperloop představil plány pro Evropu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Z Lipska do Berlína za 14 minut? Hyperloop představil plány pro Evropu

,
Z Lipska do Berlína za 14 minut? Hyperloop představil plány pro Evropu
Zdroj: Hyperloop One

Cestování kapslí o rychlosti 1200 kilometrů v hodině si budou moci vyzkoušet i Češi, pokud firma Hyperloop One vybuduje v následujících letech okružní trasu po Německu. Z Norimberku by měla trvat cesta do Mnichova 12 minut, z Lipska do Berlína 14 minut. Z Berlína do Hamburku 20 minut.

Kalifornská firma Hyperloop One, jež je zatím v projektu tubulární přepravy nejdále, představila své plány pro Evropu. Jednou z variant je německý okruh o délce 1 991 kilometrů a má propojit německá milionová města.

Objet celé Německo by nemělo trvat déle než dvě a půl hodiny, přesně 142 minut.

Možná trasa Hyperloop One po Německu.

Celkem devět navržených tras pro Evropu může spojit 75 milionu lidí ve 44 městech. Nejodvážnější je spojení Španělska s Marokem. Má vést po trase Madrid-Algeciras-Gibraltar-Tanger.

Jak vypadá budoucnost přepravy podle Hyperloop One:

„Evropa má jedinečnou pozici pro nové myšlenky v dopravě, může udělat velký skok s Hyperloop One,“ řekl Shervin Pishevar, výkonný předseda firmy. „Naší vizí je jednou spojit celý kontinent.“ Proto by se mohla dočkat Praha. Nutno říci, že společnost raději žádné termíny neoznámila, testování nové technologie má zpoždění.

Josh Giegel, spoluzakladatel firmy, zdůraznil, že jejich firma jako první postavila funkční zkušební dráhu: „Za dva roky náš tým dvou stovek inženýrů a techniků vyvinul technologii, jež převedl do pouště ve Spojených státech ve formě testovací dráhy. To dokazuje, že jsme schopni ji postavit kdekoliv na světě.“

Co je hyperloop
Koncept vysokorychlostního transportního systému založený na pohybu přetlakových kapslí podtlakovým tunelem. Kapsle mají pohánět lineární indukční motory a vzduchové kompresory. S jejich pomocí má kapsle v podtlaku dosahovat rychlosti až 1220 km/h. Zmíněný motor na rozdíl od klasického elektromotoru nevytváří otáčivý pohyb. Část motoru je v tomto případě rozprostřená po celé dráze, což projekty jako Hyperloop prodražuje jak na pořizovacích nákladech, tak i kvůli náročné údržbě a vysokým energetickým ztrátám.

Zdroj: wiki

Hyperloop by měl ulevit přetížené evropské dopravě. Kromě osobní přepravy má převážet i náklad. Podle kalifornské firmy bude takový transport levnější a zejména ekologičtější než letecký. Do konce roku má pro společnost z Los Angeles pracovat na konceptu až 500 lidí.

Půlkilometrovou testovací dráhu dokončila firma v nevadské poušti severně od Las Vegas letos v březnu.

Koncept představil v roce 2013 Elon Musk a dal jej k dipozici ostatním firmám. Kritici namítají, že výstavba tunelů bude příliš drahá a varují před bezpečnostními riziky v případě možného teroristického útoku.

Praha Brno za deset minut

Konkurenční americká firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) plánuje propojit Prahu, Brno a Bratislavu, případně také Vídeň a Budapešť.

O spolupráci s HTT projevili zájem i němečtí přepravci Deutsche Bahn a Lufthansa. S projektem „hypersmyčky“ začali také studenti nizozemské univerzity Delft.

Související:

Nizozemci budou zkoušet Hyperloop. Už mají vlastní tubus

Na kabině Hyperloopu pro pasažéry už se pracuje. Denně přepraví 164 tisíc lidí

 Prototyp kapsle pro pasažéry od společnosti Hyperloop Transportation Technologies


Ohodnoťte tento článek
Diskuze