Vztah mezi nájemci a majiteli budov zaznamená významný posun

07. prosince 2011, 18:38 - Profit, TZ
07. prosince 2011, 18:38

Ze studie Jones Lang LaSalle vyplývá, že na obzoru je významný posun ve vztahu mezi nájemci a majiteli budov, jelikož evropští nájemci kancelářských prostor se stávají vlivnějšími.

Foto: Profimedia.cz

Z výzkumu „Kanceláře 2020“ vyplývá, že 80 % vedoucích pracovníků z oblasti realitního trhu věří, že nájemci se stávají mocnějšími a kladou na majitele budov a investory vyšší nároky.

Benoît du Passage, výkonný ředitel Jones Lang LaSalle pro Francii a jižní Evropu, a výkonný sponzor projektu pro klienty, uvedl: „Nájemci si uvědomují, že mají lepší vyjednávací pozici než kdy předtím a přehodnocují své realitní strategie, aby se ujistili, že jejich pracovní prostředí je maximálně využito pro potřeby jejich businessu. Posun v rovnováze sil mění ráz kancelářského trhu a vede k větší spolupráci mezi majiteli budov a developery. Předpokládáme, že posun síly ve prospěch nájemců bude pokračovat po dobu nejméně dalších deseti let s předstihem oproti cyklickým nájemním trendům.

Bill Page, vedoucí průzkumu kancelářského trhu v UK a v regionu pan-EMEA, Jones Lang LaSalle, který celý průzkum vede, tvrdí: „Na evropském kancelářském trhu došlo k posunu vnímání, jelikož je  nyní silně ovlivněn stranou poptávky. Nájemci disponují na trhu skvělou vyjednávající pozicí  a mohou tak ovlivnit, co se bude stavět. Specifikace jejich požadavků se staly mnohem detailnější – od lokality, kapacity, hustoty, udržitelnosti, bezpečnosti a klimatizace až po sprinklery. Navíc flexibilní a dlouhodobé partnerství s developery a externími dodavateli služeb povede k lepším výsledkům pro obě strany, zejména v dobách, kdy je obtížné získat financování půjčkami.“  A dodává: „Obě strany mohou mít prospěch z  dobře uvážené počáteční investice. Rozdíl může být ve schopnosti developera pracovat na bázi dlouholetého partnerství s klienty a dodavateli externích služeb, v předvídání jejich potřeby, vyhledávání a nastavení prostor tak, aby představovaly přidanou hodnotu. Mimo to je nepravděpodobné, že se rozsah financování výstavby kancelářských budov vrátí do stádia před rokem 2007, takže bude potřeba, aby inovativní spolupráce s korporátními klienty vyplnila tuto mezeru.“   

Mimo tento trend se navíc ještě zkracuje doba pronájmů, protože nájemci požadují flexibilnější pracovní strategie. Průměrná doba nájmu v centru Londýna se za posledních deset let propadla o 50 % a to z 12,7 let v roce 2001  na 7,9 let v roce 2011. Očekává se, že průměrná doba pronájmu na klíčových trzích v západní Evropě poklesne do roku 2020 na 5 let. Tím se zvýší obrat na trhu, jelikož nájemní smlouvy vyprší rychleji a častěji může dojít k poklesu nárůstu obsazenosti prostor (i když hovoříme o čisté absorpci), protože kancelářské plochy jsou obsazovány efektivně.

V České republice je situace odlišná od západní Evropy. Standardní doba nájmu je tři až pět let pro starší budovy a pět až osm let u nových budov a předpronájmů. Zkrácení doby nájmu se tak nedá očekávat. Zároveň však korporace očekávají stejné standardy a služby, které jim jsou poskytovány na ostatních trzích, “ poznamenává k tématu Petr Kareš, vedoucí oddělení zastupování nájemců pro Jones Lang LaSalle v Praze.

Benoît du Passage téma uzavírá: “Nájemci potřebují efektivní pracovní prostředí a nestydí se říct své požadavky nahlas. Developeři potřebují vysoce kvalitní nájemce. Vzhledem k tomu, že nemovitosti postoupily výše na žebříčku firemních priorit, pronajímatelé a nájemníci musejí vytvořit opravdové partnerství, což bude ke prospěchu obou stran.

Eduard Forejt, vedoucí oddělení zastupování pronajímatelů potvrzuje: „Kancelářský development v Praze (resp. ČR) se od roku 2000  orientuje na efektivitu a kvalitu samotných prostor, proto vznikají mezi objekty především lokalitní rozdíly než kvalitativní. V takovém prostředí samozřejmě začíná hrát významnou roli vztah mezi pronajímatelem a nájemcem. Na sekundárním trhu, tedy při druhém a dalším pronájmu kancelářských ploch, je přístup pronajímatele k nájemci klíčový.  Nekvalitní správa nemovitostí, ignorování přání a stížností nájemců nezřídka vede k neochotě prodloužení pronájmu již existujících nájemců daných nemovitostí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít