Menu Zavřít

Vzdušné války tlačí ceny dolů

10. 1. 2005
Autor: Euro.cz

AEROLINKY A CENY LETENEKPro tradiční letecké dopravce není toto tisíciletí zrovna šťastné. Po útoku na New York přišly obavy z nemoci SARS, pak válka v Iráku a zdražení ropy. Zájem o cestování do vzdálených končin zřejmě na čas utlumí ikatastrofa v jihovýchodní Asii. Nejvíc je však ohrožují nízkonákladoví dopravci.

**AEROLINKY A CENY LETENEK

BRAND24

Pro tradiční letecké dopravce není toto tisíciletí zrovna šťastné. Po útoku na New York přišly obavy z nemoci SARS, pak válka v Iráku a zdražení ropy. Zájem o cestování do vzdálených končin zřejmě na čas utlumí ikatastrofa v jihovýchodní Asii. Nejvíc je však ohrožují nízkonákladoví dopravci.

Letecká společnost Air France KLM těsně před koncem minulého roku oznámila, že od ledna snižuje ceny letenek až o čtyřicet procent. Jako důvod uvedla, že tím hodlá posílit svoji pozici v boji proti konkurenci nízkonákladových přepravců. Cenová válka tradičních přepravců se společnostmi jako je Ryanair, easyJet, Smart Wings či Germanwings trvá již několik let. Pro cestující je velmi příjemná, protože ceny letenek klesají. Český národní přepravce ČSA uvádí, že ho v posledních třech letech donutila ke snížení cen letenek o sedmdesát procent. Podobně ovšem zlevňovaly i ostatní letecké společnosti. Teď ale tvrdí, že níž už jít nemohou. Konkurenci se brání tím, že zavádějí podobný model prodeje, s jakým původně přišly právě nízkonákladové letecké společnosti. Místo celkové ceny letenky se v jejich nabídce objevuje čistá, takzvaná tarifní cena. Cestující si tak sice může lépe porovnat tarify jednotlivých dopravců, ale vlastně neví, kolik nakonec za let z místa A do místa B zaplatí. A pokud k tarifní ceně připočte příslušné servisní a letištní poplatky a u některých aerolinií ještě poplatek za palivo, může být docela zklamaný. S novým modelem prodeje začala od tohoto měsíce i tuzemská letecká společnost ČSA. V Česku se k ní připojili i někteří zahraniční přepravci. ČSA zavedly servisní poplatek 800 korun ke každé letence. Poloviční částku zaplatí cestující, kteří si letenky objednávají přes internet. Stejný model by měly uplatňovat i agentury, které letenky prodávají. Je ovšem na nich, zda využijí celou výši servisního poplatku nebo ho pro své klienty mírně sníží. Osmisetkorunový servisní poplatek k papírovým letenkách zavedly například British Airways, ale jen na evropských tratích. Na dálkových letech účtují tisíc korun. U letenky budoucnosti, tedy rezervaci a placení v systému elektronického e-ticketingu, zatím neúčtují žádný poplatek. British Airways patří do stejné letecké aliance jako ČSA. Viceprezident ČSA pro obchod a marketing Bohuslav Šantrůček však upozorňuje, že spojenectví v alianci SkyTeam zatím neznamená, že by všichni její účastníci měli stejné ceny a stejnou cenovou politiku. Členem SkyTeamu je nakonec i Air France KLM. N ěmecká Lufthansa, která je členem seskupení Star Alliance, připočítává k ceně letenky zakoupené v prodejní kanceláři na ruzyňském letišti 700 korun u letů v Evropě a 1000 korun na dálkových trasách. Zástupci aerolinií SAS pro Profit uvedly, že pokud si zákazník objedná letenku po telefonu nebo v kanceláři SAS, zaplatí servisní poplatek 800 korun. Letenky rezervované přes internet jsou levnější - s poplatkem 400 korun za papírovou a bez poplatku za elektronickou letenku.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).