Výstavba nového nádraží v Brně začne asi příští rok

29. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
29. srpna 2005, 00:00

ŽELEZNICE V BRNĚ Přesunu brněnského železničního uzlu už pravděpodobně nestojí nic v cestě. V první polovině příštího roku se má začít stavět první etapa - odstavné nádraží. Celková přestavba má trvat zhruba deset let a přijde na téměř 20 miliard korun.

Současná budova brněnského hlavního nádraží přestane sloužit dosavadnímu účelu. foto: Kateřina Pelánová

ŽELEZNICE V BRNĚ Přesunu brněnského železničního uzlu už pravděpodobně nestojí nic v cestě. V první polovině příštího roku se má začít stavět první etapa - odstavné nádraží. Celková přestavba má trvat zhruba deset let a přijde na téměř 20 miliard korun.

Kontroverzní projekt odsunu brněnského železničního nádraží z centra města o zhruba 800 metrů na jih rozdělil tamní obyvatele i odborníky. Zastánci návrhu souhlasí s názorem brněnské radnice, že odsun bude pro další rozvoj jihomoravské metropole přínosný. Odpůrci tvrdí, že přemístění nádraží je zbytečné, prodlouží a zkomplikuje cestování hromadnou dopravou a navíc na mnoho let vyčerpá městskou pokladnu. Odsunu mělo zabránit i loňské referendum, kterého se však nezúčastnil dostatečný počet voličů.

Vznik nového železničního uzlu v jihomoravské metropoli podporuje i ministr dopravy Milan Šimonovský. „Má-li Brno být dopravním uzlem na budoucím koridoru spojujícím sever a jih Evropy, musí tomu přizpůsobit i železniční infrastrukturu. Stávající železniční uzel je 160 let starý a je v takovém stavu, že ho nelze obnovit,“ míní ministr. Přesun je tedy podle něj nezbytnou nutností.

VÝKUPY ZAČNOU NA PODZIM

Do konce roku chce brněnská radnice zahájit výkupy pozemků v lokalitě Jižní centrum, na nichž budou stát silnice, inženýrské sítě a kolektory vedoucí k budoucímu hlavnímu železničnímu nádraží. Pro tyto účely již magistrát vyčlenil 18 milionů korun. „To je částka na první fázi. Pak přijdou návrhy na další výkupy, které budou pokračovat i v dalších letech,“ upřesňuje brněnský radní Petr Paulczynski (ODS). Magistrát zatím neví, na kolik peněz přijde výkup všech pozemků. Část plochy chce totiž město získat výměnami.

Realizaci samotného projektu výstavby nového nádraží a dalších prostor bude financovat z větší části Správa železniční dopravní cesty prostřednictvím peněz z Fondu dopravy. Ministerstvo dopravy se bude snažit sehnat peníze z evropských fondů, přičemž chystá i prezentaci přestavby uzlu ve Štrasburku. Město Brno již dříve slíbilo, že do nového železničního uzlu vloží tři miliardy korun, Jihomoravský kraj přislíbil miliardovou dotaci.

Na uskutečnění plánu přesunu nádraží má dohlížet grémium, ve kterém budou zástupci ministerstva dopravy, města Brna i Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy se postará o shánění peněz z Evropské unie a státního rozpočtu, Brno bude odpovídat například za návaznost městské dopravní infrastruktury na železniční uzel. Zajištění návaznosti stávajícího krajského integrovaného dopravního systému pak mají zařídit zástupci Jihomoravského kraje.

ODPŮRCI SE NEVZDÁVAJÍ

I když o přesunu se zdá být rozhodnuto, jeho odpůrci se nevzdávají a nadále požadují pouze modernizaci stávajícího nádraží. Tvrdí, že celý projekt bude město stát více peněz, než se původně počítalo. Dosud radnice hovořila o třech miliardách, nyní již připouští částku 6,7 miliardy. Podle zastupitelky a kritičky projektu Jany Drápalové se totiž poprvé začíná zmiňovat suma 3,7 miliardy korun na „nezbytné stavby městské infrastruktury“.

Ve schváleném výhledu městského rozpočtu do roku 2015 však žádná položka 3,7 miliardy doposud nefigurovala. „Pro její uplatnění bude muset magistrát buď provést další škrty v rozpočtu, nebo zvýšit již tak vysoký dluh Brna,“ varuje Drápalová. Kvůli očekávaným škrtům prý nebudou zahajovány nové investice, zpomalí se například rekonstrukce památek a divadelních budov. Samotná radnice plánuje, že část finančních prostředků získá i prodejem či pronájmem opuštěné historické budovy dosavadního nádraží, v jejímž okolí má vzniknout bulvár s řadou parků.

PRO A PROTI

www.zeleznicni-uzel-brno.cz = stránka zastánců přesunu

 www.nadrazivcentru.cz = stránka odpůrců přesunu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Hry pro příležitostné hráče