Nepřehlédněte

 ČD Cargo, ilustrační foto

Babiš odmítl privatizaci ČD Cargo. Stát podle něj své firmy řídí dobře

podcast týdeníku Euro 43/18

Poslouchejte Euro!

Praha  Ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč (vlevo) a jeho moravský protějšek Michal Sedláček z Kanceláře města Brna

Zakonzervovat sídliště by byla chyba, shodli se územní plánovači Prahy a Brna

Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Výstavba nového nádraží v Brně začne asi příští rok

29. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
29. srpna 2005, 00:00

ŽELEZNICE V BRNĚ Přesunu brněnského železničního uzlu už pravděpodobně nestojí nic v cestě. V první polovině příštího roku se má začít stavět první etapa - odstavné nádraží. Celková přestavba má trvat zhruba deset let a přijde na téměř 20 miliard korun.

Současná budova brněnského hlavního nádraží přestane sloužit dosavadnímu účelu. foto: Kateřina Pelánová

ŽELEZNICE V BRNĚ Přesunu brněnského železničního uzlu už pravděpodobně nestojí nic v cestě. V první polovině příštího roku se má začít stavět první etapa - odstavné nádraží. Celková přestavba má trvat zhruba deset let a přijde na téměř 20 miliard korun.

Kontroverzní projekt odsunu brněnského železničního nádraží z centra města o zhruba 800 metrů na jih rozdělil tamní obyvatele i odborníky. Zastánci návrhu souhlasí s názorem brněnské radnice, že odsun bude pro další rozvoj jihomoravské metropole přínosný. Odpůrci tvrdí, že přemístění nádraží je zbytečné, prodlouží a zkomplikuje cestování hromadnou dopravou a navíc na mnoho let vyčerpá městskou pokladnu. Odsunu mělo zabránit i loňské referendum, kterého se však nezúčastnil dostatečný počet voličů.

Vznik nového železničního uzlu v jihomoravské metropoli podporuje i ministr dopravy Milan Šimonovský. „Má-li Brno být dopravním uzlem na budoucím koridoru spojujícím sever a jih Evropy, musí tomu přizpůsobit i železniční infrastrukturu. Stávající železniční uzel je 160 let starý a je v takovém stavu, že ho nelze obnovit,“ míní ministr. Přesun je tedy podle něj nezbytnou nutností.

VÝKUPY ZAČNOU NA PODZIM

Do konce roku chce brněnská radnice zahájit výkupy pozemků v lokalitě Jižní centrum, na nichž budou stát silnice, inženýrské sítě a kolektory vedoucí k budoucímu hlavnímu železničnímu nádraží. Pro tyto účely již magistrát vyčlenil 18 milionů korun. „To je částka na první fázi. Pak přijdou návrhy na další výkupy, které budou pokračovat i v dalších letech,“ upřesňuje brněnský radní Petr Paulczynski (ODS). Magistrát zatím neví, na kolik peněz přijde výkup všech pozemků. Část plochy chce totiž město získat výměnami.

Realizaci samotného projektu výstavby nového nádraží a dalších prostor bude financovat z větší části Správa železniční dopravní cesty prostřednictvím peněz z Fondu dopravy. Ministerstvo dopravy se bude snažit sehnat peníze z evropských fondů, přičemž chystá i prezentaci přestavby uzlu ve Štrasburku. Město Brno již dříve slíbilo, že do nového železničního uzlu vloží tři miliardy korun, Jihomoravský kraj přislíbil miliardovou dotaci.

Na uskutečnění plánu přesunu nádraží má dohlížet grémium, ve kterém budou zástupci ministerstva dopravy, města Brna i Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy se postará o shánění peněz z Evropské unie a státního rozpočtu, Brno bude odpovídat například za návaznost městské dopravní infrastruktury na železniční uzel. Zajištění návaznosti stávajícího krajského integrovaného dopravního systému pak mají zařídit zástupci Jihomoravského kraje.

ODPŮRCI SE NEVZDÁVAJÍ

I když o přesunu se zdá být rozhodnuto, jeho odpůrci se nevzdávají a nadále požadují pouze modernizaci stávajícího nádraží. Tvrdí, že celý projekt bude město stát více peněz, než se původně počítalo. Dosud radnice hovořila o třech miliardách, nyní již připouští částku 6,7 miliardy. Podle zastupitelky a kritičky projektu Jany Drápalové se totiž poprvé začíná zmiňovat suma 3,7 miliardy korun na „nezbytné stavby městské infrastruktury“.

Ve schváleném výhledu městského rozpočtu do roku 2015 však žádná položka 3,7 miliardy doposud nefigurovala. „Pro její uplatnění bude muset magistrát buď provést další škrty v rozpočtu, nebo zvýšit již tak vysoký dluh Brna,“ varuje Drápalová. Kvůli očekávaným škrtům prý nebudou zahajovány nové investice, zpomalí se například rekonstrukce památek a divadelních budov. Samotná radnice plánuje, že část finančních prostředků získá i prodejem či pronájmem opuštěné historické budovy dosavadního nádraží, v jejímž okolí má vzniknout bulvár s řadou parků.

PRO A PROTI

www.zeleznicni-uzel-brno.cz = stránka zastánců přesunu

 www.nadrazivcentru.cz = stránka odpůrců přesunu


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Retro: Podívejte se, jak se během let měnil vzhled SPZ na…
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný překvapení (video)
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Technologie
Génius kontra byrokracie. Jak úřady zkrotily Elona Muska
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Hry pro příležitostné hráče