Výstavba komplexu na Ruzyni je ohrožena

10. února 2003, 00:00 - Tomáš Johánek, publicista
10. února 2003, 00:00

Spory investora a původního vítěze tendru mohou mít soudní dohru Tendr na výstavbu multifunkčního komplexu u pražského letiště vyhrála před čtyřmi lety společnost ECM Airport Center. Po třech letech příprav však investor - Česká správa letišť (ČSL) - ukončil spolupráci s ECM a začala jednat s francouzskou firmu Bouygues Bartiment.

Spory investora a původního vítěze tendru mohou mít soudní dohru

Tendr na výstavbu multifunkčního komplexu u pražského letiště vyhrála před čtyřmi lety společnost ECM Airport Center. Po třech letech příprav však investor - Česká správa letišť (ČSL) - ukončil spolupráci s ECM a začala jednat s francouzskou firmu Bouygues Bartiment.

Projekt v hodnotě jedné milardy korun pod názvem Europort měl rozšířit služby poskytované v rámci letiště a jeho součástí měl být vedle kancelářských a obchodních prostor i hotel s rozsáhlým konferenčním zázemím. ČSL dnes tvrdí, že původní projekt společnosti ECM nesplňoval představy investora.

Původně šlo jen o peníze

ECM podepsala v roce 1999 - na základě vítězství ve výběrovém řízení - nájemní smlouvu s vlastníkem pozemku, což je právě ČSL, a to na 50 let s exkluzivitou pro případnou výstavbu jakéhokoli dalšího hotelového zařízení stejné kategorie v rámci letiště. Během dalšího období společnost začala připravovat samotný projekt. V říjnu 2001 ale ČSL chtěla od nájemní smlouvy jednostranně odstoupit s odůvodněním, že firma nedoložila způsob financování projektu. Ta však získala záruky od Živnostenské banky, která v červenci 2002 potvrdila připravenost výstavbu komplexu Europort financovat. V dalších měsících ECM dále jednala o podmínkách nájemní smlouvy s ČSL, v říjnu 2002 se podařilo text smlouvy dokončit. Ministerstvo dopravy a spojů, pod jehož gesci ČSL patří, k ní zásadní výhrady nemělo. O to větší šok způsobila pozdější snaha ČSL zpochybnit nájemní smlouvu (opět na základě údajně nedoloženého způsobu financování) a následné jednání s Bouygues Bartiment, firmou, která ve výběrovém řízení skončila na druhém místě. Generální ředitel ČSL Martin Kačur oslovil společnost Bouygues Bartiment v prosinci 2002. V lednu 2003 oznámil společnosti ECM, že s ní přerušuje spolupráci.

ČSL: Nelíbí se nám kanceláře

Generální ředitel ČSL Kačur tvrdí, že důvodem přerušení spolupráce se společností ECM je skutečnost, že firma chtěla v rámci projektu vybudovat více kancelářských prostorů než byla představa ČSL. „Od jednání s ECM jsme odstoupili, v tuto chvíli vyhodnocujeme jiné návrhy. Společnost Bouygues je jedním z možných uchazečů, protože se v původním výběrovém řízení umístila na druhém místě,“ uvedl ředitel Kačur letos v lednu. Přitom již 20. prosince rozhodl o uzavření nájemní smlouvy na staveniště právě s touto francouzskou společností. ČSL zdůvodňovala i na ministerstvu dopravy nespokojenost s nájemní smlouvou s ECM pouze nedořešeným financováním projektu. Nyní jde údajně o to, že ČSL a ECM Airport Center se rozcházejí v názoru, kde má být v rámci komplexu situované kongresové centrum. Šéf projektu Ondřej Buršík ovšem tvrdí, že ECM všechny připomínky zadavatele do projektu zapracovala. „Množství kancelářských ploch nebylo předmětem připomínek investora,“ dodal Buršík.

Je to podraz?

Podle představitelů ECM se ze strany ČSL jedná o naprosto skandální jednání. Firma do přípravy projektu investovala už 105 milionů korun a v případě nedohody je bude vymáhat soudní cestou. „Myslím si, že nemají šanci, jednali jsme v rámci právních norem,“ reagoval ředitel ČSL Kačur. Celá věc má však zajímavé pozadí. Firma Bouygues Bartiment vyhrála na počátku 90. let výběrové řízení na výstavbu letištní haly a tuto zakázku údajně získala i proto, že zajistí financování. Z toho nakonec sešlo a zakázku financoval stát. Tehdy ještě neexistoval zákon o zadávání veřejných zakázek a firma Bouygues Bartiment zakázku získala den předtím, než tento zákon vstoupil v platnost. Jisté je ale jedno - námluvy ČSL s Francouzi oddálí výstavbu, protože veškerou dokumentaci včetně územního rozhodnutí a podkladů ke stavebnímu povolení má společnost ECM. Řádově se může jednat o zpoždění až jeden a půl roku.

Areál ruzyňského letiště podle návrhu firmy ECM Airport Center.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít