Vysoká účinnost

24. května 2012, 13:31 - Pavel Hanslíček
24. května 2012, 13:31

Od začátku roku lámou výběry dálničního mýta dosavadní rekordy. Letos by se tak mohlo vybrat více než osm miliard korun.

Mýtný systém pro kamionovou dopravu je jedna z věcí, která Česko a Rakousko spojuje. Obě země zvolily cestu mikrovlnné technologie a zpoplatnily dálnice a rychlostní silnice. Rakousko od roku 2004 postupně zavedlo výběr mýtného na 2200 kilometrů silnic, v Česku se mýtné začalo vybírat o tři roky později. Obě země spojuje i firma Kapsch, která mýtné systémy v obou státech implementovala. V České republice zároveň spravuje i výběr mýta. „Za téměř čtyři a půl roku fungování systému vybral český stát mýto v hodnotě přes 27 miliard korun. Přitom pracujeme velmi efektivně – auditovaná účinnost našich systémů přesahuje 99 procent,“ shrnul dosavadní fungování mýta ředitel společnosti Kapsch v České republice Karel Feix.

O třetinu víc

Od začátku letošního roku lámou výběry mýta dosavadní rekordy. „Za růstem stojí nejen novoroční zvýšení mýtných tarifů, ale také rostoucí konjunktura českého i evropského průmyslu. Zatímco v roce 2010 dosáhl výběr mýtného 6,5 miliardy korun, od začátku letošního roku se na mýtném vybralo zatím 2,6 miliardy korun a konečná částka pravděpodobně přesáhne osm miliard korun. Tedy o 300 milionů korun více, než původně očekávalo ministerstvo dopravy,“ popsal Feix aktuální situaci. Jeho slova, že se na nárůstu výběru mýta nepodílejí jen zvýšené sazby, potvrzuje i oficiální statistika: zatímco se tarify letos v lednu zvedly o čtvrtinu, tak dopravci na mýtném odvedli za první čtvrtletí o 34 procent více než za stejné období loňského roku. Celkově je nyní v mýtném systému zaregistrováno 560 tisíc vozidel.

Na nižší třídy

Přes zvýšený výběr mýta se však Česko stále potýká s nedostatkem finančních prostředků na výstavbu a opravy poničených komunikací. I proto ministerstvo dopravy připravuje rozšíření mýta na regionální silnice nižších tříd. Takové rozšíření pro kamiony by podle předběžných výpočtů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo ročně vynést 3,2 miliardy korun. Průměrná sazba kamionového mýtného by měla být stanovena přibližně na tři koruny za kilometr, jeho výběr by mohl být spuštěn v polovině roku 2013, potvrdil agentuře ČTK ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil. Přestože se proti zpoplatnění provozu i na silnicích nižší třídy logicky vymezují zástupci autodopravců, samospráva naopak takový krok vítá. „Mýtné je jedním z možných způsobů, jak udržet úroveň silnic v přijatelném stavu,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý.

Hybridní unikát

Tendr na poskytovatele mýtného systému pro silnice nižších tříd by dle odhadu Václava Nestrašila z ŘSD mohl být vypsán letos na podzim. Již nyní existují přinejmenším dva zájemci – kromě společnosti Kapsch je to i společnost SkyToll, která od 1. ledna 2010 provozuje elektronický systém výběru mýta na Slovensku. „Bude záležet na podmínkách, ale obecně mohu říci, že bychom se chtěli o zakázku ucházet,“ sdělil týdeníku Euro tiskový mluvčí SkyToll Anton Bódis. Na zavedení mýta na silnicích nižších tříd se intenzivně připravuje i Kapsch. „Do tendru se s chutí pustíme. Již nyní jsme na něj dobře připraveni – koncem června totiž úspěšně završíme tříleté testování hybridních jednotek na několika tisícovkách vozů společností České pošty a Telefónica O2,“ potvrdil Feix s tím, že na silnicích nižších tříd plánuje Kapsch využít kombinaci mikrovlnného a satelitního systému, takzvané hybridní mýto, což bude představovat světový unikát.

Nejen mýto

Úspěch v oblasti dodávek vyspělých technologií, jako jsou systémy elektronického výběru mýta, není možný bez špičkového výzkumu a vývoje. Společnost Kapsch je již čtvrtým rokem generálním partnerem ocenění Česká hlava, konkrétně ceny Invence udělované českým vědcům a výzkumníkům za mimořádný počin v oblasti základního nebo aplikovaného výzkumu či technologických inovací s přihlédnutím k perspektivám jeho využitelnosti v praxi. „Máme sice vlastní vývojové laboratoře ve Švédku a v Rakousku, ale pro udržení náskoku na vysoce konkurenčním světovém trhu s telematickými a mýtnými aplikacemi se bez aplikovaného výzkumu neobejdeme. Navíc spolupráci s akademickou půdou považujeme za nezbytnou,“ vysvětlil Karel Feix důvody ke sponzoringu soutěže pro tuzemské vědce a výzkumníky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít