Nová budova ČVUT.
Nová budova ČVUT.
Autor: Utar, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Vysoká škola láká byznys. Firmy platí místa profesorům

 Weikert 09. května 2016, 17:09  -  Petr Weikert
Nová budova ČVUT.
Nová budova ČVUT.
Autor: Utar, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
09. května 2016, 17:09

Pražské České vysoké učení technické začalo jako první v zemi budovat nový model spojení vysokých škol a byznysu. V rámci programu „Professor´s Charge“ nyní velké tuzemské podniky platí místa profesorům, jejichž studentské týmy se na oplátku podílejí na výzkumu pro dané firmy. Zaplacených „profesorských židlí“ má ČVUT už pět, o dalších sedmi místech jedná.

Program Professor´s Charge je využívaný zejména na univerzitách ve Spojených státech, v Česku jde o novinku. „Firma prostřednictvím ČVUT osloví studenty a vypíše výběrové řízení na pracovní místa. Studenti pak dostanou částečný úvazek, obvykle kolem pětadvaceti procent, aby byli schopni zvládat studium. Následně dostávají plat nebo stipendium. A za to, že je takto „dodáme“, dostaneme onu profesorskou židli,“ popisuje rektor ČVUT Petr Konvalinka.

Držitel „profesorské židle“, většinou docent nebo profesor z ČVUT, pak studentům zadává seminární práce, tematické projekty nebo bakalářskou a magisterskou práci. Plat, nebo jeho větší část, mu pak hradí firma. Přitom sama nemá právo si dosadit na židli svoji spřízněnou osobu.

Na spolupráci se školou se zatím podílejí stavařské společnosti, jako je Metrostav, Skanska či Hochtief. Nabízí se ale i technologické Siemens či Honeywell. Tchajwanská společnost Foxconn má pak v úmyslu zaplatit rovnou čtyři profesorské židle na různých fakultách ČVUT.

Profesorskými židlemi řeší ČVUT nejen spolupráci byznysu a vysokých škol, ale i vlastní ekonomickou stránku. Vysokým školám, včetně ČVUT, ubývají státní prostředky rozdělované podle počtu studentů. Původně měly dostat meziročně o 1,3 miliardy korun méně, ministerstva školství a financí následně částku dorovnávala.

Přečtěte si, v jaké zemi Metrostav staví tunely:

Kde kope Metrostav aneb Češi na konci světa

Metrostav v Norsku ( Autor: Metrostav )

Čtěte také

 Boeing 737 MAX, ilustrační foto

Americká tragédie. Vzestup a pád společnosti Boeing

Havárie nových 737 MAX připravily 346 lidí o život, Boeing o 30 miliard dolarů a…

před 3 hodinami

Události  Demonstrace v hongkongském přístavu

Demonstrace v Hongkongu se přesunuly do přístavu. Sešli se tam i příznivci i odpůrci vlády

V hongkongském přístavu se dnes sešli prodemokratičtí demonstranti i stoupenci místní…

17. srpna 2019

Události   Ponte della Costituzione, ilustrační foto

Známý architekt zaplatí milionové odškodné Benátkám. Navrhl nevhodný most

Slavný architekt Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné 78 tisíc eur (přes…

17. srpna 2019

 Žena ve skladu, ilustrační foto

Rusko zkrátí seznam zakázaných profesí pro ženy, zůstane jich jen stovka

Ruské ministerstvo práce od roku 2021 výrazně zkrátí seznam profesí, které nemohou…

17. srpna 2019

 Centrála Huawei, ilustrační foto

Huawei nám nepomáhal špehovat opozici, tvrdí vlády Ugandy a Zambie

Vlády Ugandy a Zambie popřely, že by zaměstnanci čínského technologického gigantu Huawei…

17. srpna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Jdou české filmy ke dnu?
V jakých parkovacích zónách můžete nechat auto a kolik vás to bude stát?
Jak ušetřit na spotřebě paliva? Pomalá jízda řešením rozhodně není.
Auta
Dvě filmové ikony zamířily do prodeje. James Bond už své…
DPP testuje hybridní autobus Iveco
Audi e-tron je první klasický elektromobil, který prošel nárazovými testy IIHS s nejvyšším možným hodnocením
Chcete jezdit se svým Ferrari po vodě? Můžete, pokud máte volných asi tak 30 milionů korun
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi EAT8 v dlouhodobém testu: Déjà vu
Hry pro příležitostné hráče