Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Výrobce vadných airbagů Takata žádá o bankrotovou ochranu

26. června 2017, 07:59 - čtk
26. června 2017, 07:59

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal ve Spojených státech amerických a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Tento krok byl již nějakou dobu očekáván, neboť hospodaření společnosti ochromil celosvětový skandál s vadnými airbagy. Kvůli němu musí firma vyplatit miliardy za odškodné, pokuty a náhrady vadných součástek.

Firma Takata dnes rovněž oznámila dohodu se svým konkurentem v oboru společností Key Safety Systems (KSS), která převezme podle agentury Reuters většinu jejích aktiv. Ve společném prohlášení obě firmy uvedly, že KSS za ně zaplatí 1,6 miliardy dolarů (asi 38 miliard korun). ˇ

KSS, která má čínského vlastníka a sídlo v USA, rovněž uvedla, že neuzavře žádný z výrobních závodů firmy Takata a nebude propouštět zaměstnance.

Společnost Takata se dostala do finančních potíží kvůli jejím vadným nafukovačům airbagů, které jsou spojovány s nejméně 17 úmrtími a asi 180 zraněními v různých částech světa. Skandál rovněž vyústil v největší svolávání vozů do servisů v americké historii. Vadné airbagy mohly při aktivaci vymrštit do vozu části kovu.

Takata prodělala v uplynulém finančním roce do konce března 79,6 miliardy jenů (17,2 miliardy korun) a vykázala už třetí celoroční ztrátu za sebou. Odborníci z odvětví náklady na svolávání firemních airbagů odhadují na deset miliard dolarů (zhruba 236 miliard korun).

Letos v lednu uzavřela Takata s americkým ministerstvem spravedlnosti dohodu, v níž za zastavení trestního stíhání přiznala, že od roku 2000 předkládala automobilkám falešné zprávy o svých airbazích. Na prodeji nafukovačů prý vydělala více než miliardu dolarů.

Za ukončení trestního stíhání slíbila Takata zaplatit celkově miliardu dolarů (asi 24 miliard korun). Tato částka zahrnuje pokutu 25 milionů dolarů. Dalších 125 milionů dolarů firma vynaloží na odškodné za zranění způsobená airbagy a 850 milionů dolarů zaplatí automobilkám, které si její nafukovače airbagů koupily. Náklady se svolávání vozů do servisu kvůli tomu měly mimo jiné automobilky Honda, BMW či Toyota.

Firma Takata byla založena v roce 1933 a zpočátku vyráběla například lana k padákům či textil. V 60. letech začala vyrábět bezpečnostní pásy do aut a v 80. letech také airbagy. Postupně se stala světovou dvojkou ve výrobě těchto bezpečnostních prvků do aut.

Přečtěte si také:

Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Hry pro příležitostné hráče