Výrobce vadných airbagů Takata žádá o bankrotovou ochranu

26. června, 07:59 - čtk
26. června, 07:59

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal ve Spojených státech amerických a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Tento krok byl již nějakou dobu očekáván, neboť hospodaření společnosti ochromil celosvětový skandál s vadnými airbagy. Kvůli němu musí firma vyplatit miliardy za odškodné, pokuty a náhrady vadných součástek.

Firma Takata dnes rovněž oznámila dohodu se svým konkurentem v oboru společností Key Safety Systems (KSS), která převezme podle agentury Reuters většinu jejích aktiv. Ve společném prohlášení obě firmy uvedly, že KSS za ně zaplatí 1,6 miliardy dolarů (asi 38 miliard korun). ˇ

KSS, která má čínského vlastníka a sídlo v USA, rovněž uvedla, že neuzavře žádný z výrobních závodů firmy Takata a nebude propouštět zaměstnance.

Společnost Takata se dostala do finančních potíží kvůli jejím vadným nafukovačům airbagů, které jsou spojovány s nejméně 17 úmrtími a asi 180 zraněními v různých částech světa. Skandál rovněž vyústil v největší svolávání vozů do servisů v americké historii. Vadné airbagy mohly při aktivaci vymrštit do vozu části kovu.

Takata prodělala v uplynulém finančním roce do konce března 79,6 miliardy jenů (17,2 miliardy korun) a vykázala už třetí celoroční ztrátu za sebou. Odborníci z odvětví náklady na svolávání firemních airbagů odhadují na deset miliard dolarů (zhruba 236 miliard korun).

Letos v lednu uzavřela Takata s americkým ministerstvem spravedlnosti dohodu, v níž za zastavení trestního stíhání přiznala, že od roku 2000 předkládala automobilkám falešné zprávy o svých airbazích. Na prodeji nafukovačů prý vydělala více než miliardu dolarů.

Za ukončení trestního stíhání slíbila Takata zaplatit celkově miliardu dolarů (asi 24 miliard korun). Tato částka zahrnuje pokutu 25 milionů dolarů. Dalších 125 milionů dolarů firma vynaloží na odškodné za zranění způsobená airbagy a 850 milionů dolarů zaplatí automobilkám, které si její nafukovače airbagů koupily. Náklady se svolávání vozů do servisu kvůli tomu měly mimo jiné automobilky Honda, BMW či Toyota.

Firma Takata byla založena v roce 1933 a zpočátku vyráběla například lana k padákům či textil. V 60. letech začala vyrábět bezpečnostní pásy do aut a v 80. letech také airbagy. Postupně se stala světovou dvojkou ve výrobě těchto bezpečnostních prvků do aut.

Přečtěte si také:

Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít