Výrobce vadných airbagů Takata žádá o bankrotovou ochranu

26. června 2017, 07:59 - čtk
26. června 2017, 07:59

Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal ve Spojených státech amerických a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Tento krok byl již nějakou dobu očekáván, neboť hospodaření společnosti ochromil celosvětový skandál s vadnými airbagy. Kvůli němu musí firma vyplatit miliardy za odškodné, pokuty a náhrady vadných součástek.

Firma Takata dnes rovněž oznámila dohodu se svým konkurentem v oboru společností Key Safety Systems (KSS), která převezme podle agentury Reuters většinu jejích aktiv. Ve společném prohlášení obě firmy uvedly, že KSS za ně zaplatí 1,6 miliardy dolarů (asi 38 miliard korun). ˇ

KSS, která má čínského vlastníka a sídlo v USA, rovněž uvedla, že neuzavře žádný z výrobních závodů firmy Takata a nebude propouštět zaměstnance.

Společnost Takata se dostala do finančních potíží kvůli jejím vadným nafukovačům airbagů, které jsou spojovány s nejméně 17 úmrtími a asi 180 zraněními v různých částech světa. Skandál rovněž vyústil v největší svolávání vozů do servisů v americké historii. Vadné airbagy mohly při aktivaci vymrštit do vozu části kovu.

Takata prodělala v uplynulém finančním roce do konce března 79,6 miliardy jenů (17,2 miliardy korun) a vykázala už třetí celoroční ztrátu za sebou. Odborníci z odvětví náklady na svolávání firemních airbagů odhadují na deset miliard dolarů (zhruba 236 miliard korun).

Letos v lednu uzavřela Takata s americkým ministerstvem spravedlnosti dohodu, v níž za zastavení trestního stíhání přiznala, že od roku 2000 předkládala automobilkám falešné zprávy o svých airbazích. Na prodeji nafukovačů prý vydělala více než miliardu dolarů.

Za ukončení trestního stíhání slíbila Takata zaplatit celkově miliardu dolarů (asi 24 miliard korun). Tato částka zahrnuje pokutu 25 milionů dolarů. Dalších 125 milionů dolarů firma vynaloží na odškodné za zranění způsobená airbagy a 850 milionů dolarů zaplatí automobilkám, které si její nafukovače airbagů koupily. Náklady se svolávání vozů do servisu kvůli tomu měly mimo jiné automobilky Honda, BMW či Toyota.

Firma Takata byla založena v roce 1933 a zpočátku vyráběla například lana k padákům či textil. V 60. letech začala vyrábět bezpečnostní pásy do aut a v 80. letech také airbagy. Postupně se stala světovou dvojkou ve výrobě těchto bezpečnostních prvků do aut.

Přečtěte si také:

Poptávka po mědi kvůli elektromobilům prudce vzroste



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 otázek, na které se chcete zeptat při žádosti o starobní důchod
V Česku je již 131 dobíjecích stanic pro elektroauta
Z pokuty hned exekuce? To je nový trik některých dodavatelů
Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?
Co dělat, když ztratíte vysvědčení... a najednou ho potřebujete
Auta
BMW poprvé ukazuje novou generaci řady 3. Zatím ale jako…
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu?
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Jaká jsou nejoblíbenější auta v zemích Evropy? O Octavii se zákazníci perou nejen u nás
Kvíz: Poznáte, kterým autům z 90. let patří tyto interiéry?
Technologie
Skype nakonec čtení a posílání SMS z počítače zprostředkuje. Zřejmě brzy
Nové hry v Originu Access. Burnout Paradise Remastered si odbyl počítačovou premiéru
Windows 10 Insider Preview build 18219 z větve 19H1“ mnoho nenabízí
V Praze už lze nakupovat jízdenky mobilem, ale má to háčky
Tip: Magické tlačítko, které okamžitě ztiší telefon během příchozího hovoru
Hry pro příležitostné hráče