Vyhrocení obchodního sporu. American Airlines končí dohodu s Qatar Airways a Etihad Airways

13. července, 13:16 - čtk
13. července, 13:16

Americká letecká společnost American Airlines, která je největším leteckým přepravcem v USA, upustila od spolupráce s Qatar Airways a Etihad Airways. S oběma už dlouho vede obchodní spor kvůli tomu, že firmy podle ní dostávají od vlád svých zemí nelegální subvence. Dosavadní dohoda o sdílení letů tak už podle American Airlines postrádá smysl.

Smlouva leteckým společnostem umožňuje prodávat letenky na spoje partnerských aerolinií. Získají tak napojení na trasy, které je pro ně obtížné otevřít nebo udržovat na vlastní náklady.

Zrušení partnerství je dalším krokem ve sporu amerických přepravců American, Delta a United s aerolinkami ze zemí Blízkého východu, které subvencování ze strany státu popírají. Americké společnosti je obviňují z nekalé konkurence. Díky státní podpoře mohou cestujícím nabízet nižší ceny a další výhody. Po vládě USA pak americké aerolinky požadují, aby omezila přístup přepravců z Blízkého východu na americká letiště, a podle zdrojů agentury Reuters Bílý dům jejich žádost zvažuje.

Dohoda American Airlines s Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů, která byla uzavřena v roce 2009, skončí 25. března 2018, uvedla mluvčí arabské společnosti v rozhovoru s agenturou Reuters.


Nízkonákladové ždímání. Ryanair zavádí poplatky za místa vedle sebe


Státní Etihad Airways jsou druhou největší leteckou společností Spojených arabských emirátů, státní Qatar Airways jsou katarskou jedničkou.

Záležitost je nyní o to složitější, že Qatar Airways mají zájem na koupi podílu American Airlines. Žádost o převzetí desetiprocentního podílu podaly regulačnímu úřadu koncem června, ve středu však předložily nové podání. Podrobnosti o něm nebyly zveřejněny. Šéf katarských aerolinií Akbar Baker dnes prohlásil, že je sice rozhodnutím American Airlines skoncovat s dohodou o sdílení letů rozčarován, ale plánovanou koupi to neovlivní. „Žádost o nákup akcií má standardní průběh, nyní si vysvětlujeme některé otázky s regulačním úřadem,“ řekl Baker. Jeho firma už má ve svém portfoliu 20procentní podíl na International Airlines Group a 10procentní na LATAM. Aerolinky American sdělily agentuře AP, že o investici nežádaly.

Podle vnitřních pravidel American Airlines koupi podílu nad 4,75 procenta musí písemně schválit vedení firmy. Podnik také dodal, že zahraniční vlastník nemůže získat podíl větší než 24,9 procenta.

Přečtěte si také:

Nový vládce evropského nebe: Ryanair loni předčil Lufthansu

Vyhoďme ho z kola ven aneb Kdy musí aerolinky platit odškodné?

Do Mekky v letadle s modlitebnou. „Prokleté“ Malaysia Airlines cílí na muslimské poutníky


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít