Vydavatelské činnosti a jejich trendy

09. srpna 2011, 07:45 - Jaromír Bartůněk
09. srpna 2011, 07:45

Obvykle se rozdělují do několika základních skupin (vydavatelé doplňkových médií prominou): televize, rozhlas, deníky, magazíny, internet, outdoor. Zmíníme se o trendech a stavu podnikaní v České republice v některých z nich.

Foto: Profimedia.cz

Televize

Televize vykazují, na rozdíl od tiskových médií, stálou sledovanost ovlivněnou tradičně jen sezonně (v zimě čas strávený u televize stoupá, v létě naopak klesá). Významnějším trendem je de facto pouze poměrně výrazný přesun diváků z masových kanálů na tematické a specializované stanice. Velké TV společnosti se tento trend snaží zachytit rozjezdem přidružených stanic typu Nova Cinema, Prima Love a podobně.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Komerční televize jsou financovány jen z reklamního vysílaní. Česká televize má příjem přes 5 miliard korun z povinných koncesionářských poplatků. Podle oficiálních ceníkových dat společnosti Kantar dosáhly tržby televizí vrcholu v roce 2009, kdy ceníková hodnota reklamy v televizích činila 28 miliard korun. Nicméně tato data jsou mnohdy zavádějící, protože nezahrnují žádné slevy nebo pobídky. Mnohá vydavatelství přitom právě na vysokých tabulkových cenách a následných slevách postavila svoji obchodní politiku. Nový Profit sestavil vlastní odhad, který ale nebude daleko od reality. Odhadujeme, že čisté fakturované příjmy, tedy fakturované tržby, televizí za rok 2009 a 2010 představovaly devět miliard. Není tedy patrný příliš velký výkyv.

Deníky

U deníků je situace odlišná, než je tomu u televizí. Od roku 2007 došlo k výraznému odlivu čtenářů. V roce 2007 byla čtenost všech deníků více než 2,55 milionu čtenářů denně, v roce 2010 se ale pohybovala už jen okolo dvou milionů čtenářů denně. Důvodem je nepochybně přesouvání obsahů deníků na web, zejména jejich zpravodajských částí, a také změna přístupu mladších lidí ke konzumaci médií obecně. Deníky čte mladší generace jednoduše méně, přičemž tento trend je trvalý.

Deníky podléhají silným sezonním výkyvům také z hlediska inzerce: na začátku roku a v létě je zájem zadavatelů o reklamu v tisku menší.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Celkové tržby z reklamy ve všech denících odhadla agentura Kantar na devět miliard v roce 2007 a 2008 a na osm miliard v roce 2009 a 2010. Odhad čistých příjmů je podle nového Profitu spíše čtyři miliardy v roce 2007 a 2008 a dvě miliardy v roce 2009 a 2010.

Internet

Internet je uváděn jako hlavni strůjce otřesu ve struktuře a velikosti čtenářské základny tradičních médií. Problémem hodnocení internetu z pohledu podnikatelského oboru je, že neexistují data, která by monitorovala příjmy z inzerce. Jsou totiž monitorována data jen z takzvané bannerové, tedy tradiční internetové reklamy. V posledních letech se ale zájem inzerentů soustředí spíše na netradiční formy reklamy, například PPC systém. Celkové tržby tradiční bannerové reklamy v internetu odhaduje nový Profit na čtyři miliardy korun.

Zdroj: Media projekt / Kantar Media / OMD / Médea

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s…
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Technologie
Čína nemá ráda ani Skype. Ten tak zmizel z katalogů aplikací
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Koupě roku? Amazon dnes prodává Galaxy S8 jen za 13 200 Kč
Další devadesátková hra zdarma. Stáhněte si akci MDK
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít