Menu Zavřít

Vybudovali jsme si vlastní trh

4. 4. 2013
Autor: Michael Tomeš

Sázkou na internet jako zdroj levných zakázek se prosadili nejenom v Česku, ale i ve třech dalších zemích. Všude jsou jedničkou na trhu a díky inovacím je nepoznamenala ani ekonomická recese. V době, kdy řada fir em sčítá ztráty způsobené krizí, jde společnost B2M a její nejznámější služba ePoptávka.cz opačným směrem.

Loni obrat společnosti vzrostl o 40 procent, zájem o koupi rychle rostoucí společnosti projevil internetový gigant Seznam.cz a další zájemci. Ale slepice, která nese zlatá vejce, zatím není na prodej. Podle ředitele ePoptávky.cz Otto Kočího byla firma ve správný čas na správném místě. „Krize nám paradoxně prospěla. Když je obchodních příležitostí na trhu méně, firmy více hledají nové zákazníky,“ říká Otto Kočí.

Služba funguje jednoduše. Firmy, které potřebují nějakou službu nebo zboží, zveřejní na internetovém portálu zdarma svoji poptávku a z došlých nabídek si mohou vybrat tu nejlevnější. Ušetří tak v průměru třicet procent ceny a také čas. Placená je pouze registrace firem, které chtějí svoje služby a zboží nabízet a získávat tak nové zakázky.

Za úspěch vděčí firma z velké části tomu, že byla první v oboru. „Trh s poptávkami na internetu jsme vytvořili. Před ePoptávkou.cz tady žádný neexistoval. Vlastně jsme si vybudovali vlastní, nový trh,“ vysvětluje Otto Kočí.

Služba odstartovala v roce 2006. Již v prosinci téhož roku překročil měsíční obrat zadaných poptávek hranici jedné miliardy korun. Kromě firemních zakázek začala být v prvním roce zpracovávána také databáze veřejných zakázek. Nyní službu využívá více než 192 tisíc firem a podnikatelů, každý měsíc je vyřizováno téměř devět tisíc poptávek ve finančním objemu více než 1,237 miliardy korun.

Sázka na věrnost

I když se po rozjezdu služby objevilo mnoho podobných systémů, ePoptávka.cz si svoji dominantní pozici udržela. „Ten, kdo je spokojený, nemá důvod ke změně,“ poznamenává k tomu Otto Kočí.

Firma to zjistila doslova na vlastní kůži. Před časem zkusila vytvořit nový poptávkový systém pod jinou značkou. „Sami jsme byli překvapeni, jak silnou pozici ePoptávka.cz má. Dodavatelé odmítali registraci do nového systému, říkali, že již využívají ePoptávka.cz a že jim to stačí, že jsou spokojeni,“ popisuje Otto Kočí.

Nová značka měla sloužit pro menší zakázky pod deset tisíc korun a zaměřit se na jednotlivé zákazníky, zatímco ePoptávka. cz se orientuje jen na zakázky větší než deset tisíc korun. B2M se svou službou velmi rychle expandovala do zahraničí. Ke konci roku 2006 na Slovensko, v květnu 2007 do Polska a v říjnu 2007 do Maďarska. Na všech třech zahraničních trzích si přitom udržuje pozici lídra v odvětví poptávkových serverů.

Právě úspěchem na polském trhu přitom patří mezi českými firmami k výjimkám. Řada společností sice za severní hranice Česka expandovala, ale po čase se z tamního trhu stáhla. Otto Kočí měl tamní prostředí dobře zmapované, zastupoval tam totiž několik let českou firmu Ataxo. „Díky tomu polský trh dobře znám. Pracoval jsem několik let v Katovicích, naučil se polsky a žil tam i s rodinou,“ vzpomíná ředitel.

Podle něj mnoho českých firem podceňuje rozdíly, které mezi oběma zeměmi panují. „Hlavní problém je v tom, že firmy vstup na další trh vnímají tak, že pouze jazykově lokalizují své produkty a marketing. Vstup do této země je zkrátka povětšinou naivní a firmy pracují jen s prostým překládáním webu a materiálů.

Unikají jim však další souvislosti – například to, že Polsko je daleko rozlehlejší země. Doprava je tam zcela jiná, je to silně katolická země a katolictví je jiným základem pro kapitalismus a podobně,“ dodává Otto Kočí. Podle něj je nutné nabízený produkt i prodejní strategii přizpůsobit pro konkrétní zemi a pokud možno si najmout místní manažery, kteří trh dobře znají.

„Skutečnost, že jsme se udrželi v Polsku, je úspěch. Naše nejbližší konkurence Polsko zavřela,“ podotýká Otto Kočí. Úspěch v Polsku je pro něj i osobní satisfakcí. Se svým vlastním produktem v rámci předchozího podnikání totiž právě v této zemi neuspěl. „Proto mám zkušenost, jak v Polsku ano, a jak ne,“ pokračuje. Dodnes je za tuto zkušenost vděčný. „Neúspěch je důležitý – získáte pokoru a díváte se na všechno jinýma očima,“ zmiňuje Otto Kočí.

Stále na vrcholu

Snad ještě těžší než se na trhu prosadit je udržet si vedoucí pozici. Serveru ePoptávka. cz se to daří díky neustálým inovacím a přizpůsobování se aktuální situaci na trhu. S nástupem krize například zlevnil svoje služby o 10 až 15 procent. Kromě toho se společnost snaží omezovat zneužívání služby neseriózními firmami. Zřídila proto Centrum právní pomoci.

Lidem, kteří se prostřednictvím služby setkají s podvodným jednáním, poskytne bezplatně právní pomoc, poradenství a pomůže s řešením sporu. Nabízí také rady, jak situacím předcházet a jak správně uzavírat smlouvy. „Chceme více chránit naše zákazníky a aktivně předcházet nepříjemným situacím,“ říká Otto Kočí.

Díky Centru právní pomoci mohou poptávající, ale i dodavatelé kontaktovat právního poradce služby ePoptávka.cz. Týká se to například situací, kdy zákazník odmítne zaplatit za provedenou práci nebo dodavatel před dokončením smluvené práce přestane komunikovat.

Kromě poradenství, jak v problematických situacích postupovat, se snaží firma přispět i dalšími kroky k vyřešení sporu. Pokud se prokáže nesolidní jednání dodavatele, čeká jej pozastavení registrace. V případě opakované stížnosti je z databáze zcela vyřazen.

Firma také nedávno zavedla garanci, která společnostem zaručuje, že se jim využívání služeb a s tím spojený registrační poplatek ve výši dvou až tří tisíc korun vyplatí. Pokud některá firma ani po roce nezíská na serveru zakázku, vrací se jí registrační poplatek zpět.

„Jdeme do rizika registrace společně s našimi klienty a to je prostě přitažlivé, proto dokážeme růst i v těžším období,“ zmínil Otto Kočí.

BRAND24


Ředitel serveru ePoptávka.cz Otto Kočí začínal kariéru v roce 2001 jako obchodní zástupce ve společnosti Internet Trading zaměřené na prodej přednostních pozic ve vyhledávačích Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz. Poté tři roky působil v Seznamu.cz jako regionální manažer obchodní sítě.

Následovala polská anabáze, nejprve jako ředitel polské pobočky společnosti Ataxo, později rozjel vlastní projekt internetového katalogu firem, kde zažil první velký profesní neúspěch. Po třech letech se vrátil do Česka a začal pracovat pro ePoptávku.cz.


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).