Vstup do Unie ceny nezvýšil

28. června 2004, 00:00 - JAN NOVÁČEK
28. června 2004, 00:00

EVROPSKÁ UNIE Černé brýle se však v mnoha případech přebarvily, i na růžové. Obavy ze zrušení odpočtu DPH se ukázaly jako liché a ani s daněmi to není tak horké. Zvýšení sazby DPH z pěti na devatenáct procent se totiž týkalo jen jedné složky, z níž se skládá leasingová splátka - z takzvané finanční služby.

EVROPSKÁ UNIE

Černé brýle se však v mnoha případech přebarvily, i na růžové. Obavy ze zrušení odpočtu DPH se ukázaly jako liché a ani s daněmi to není tak horké. Zvýšení sazby DPH z pěti na devatenáct procent se totiž týkalo jen jedné složky, z níž se skládá leasingová splátka - z takzvané finanční služby. Jedná se o úroky z půjčky nebo chcete-li, o navýšení. Druhá složka - samotná cena výrobku financovaného na leasing se dokonce snížila, protože základní sazba DPH poklesla z 22 na 19 procent. Ani ten, kdo si nemůže odečíst DPH, tak nebude škodný. Konečný dopad sice záleží samozřejmě na konkrétním případu - délce splácení, navýšení, pořizovací ceně a podobně, ale ve výsledku prakticky nula od nuly pojde. O co se daň navýší u úroků, o to může klesnout u kupní ceny. Krátkodobý leasing může být dokonce ještě levnější než před daňovými změnami.

PRYČ S AKONTACÍ

Zásadnější změnou bude vymizení pojmu akontace. S ním se právě kvůli daňové novele ve slovníku leasingovek nesetkáme. Podle nových norem by totiž musela být akontace zatížena daní z přidané hodnoty, a proto ji v nabídkách nahradí navýšená splátka nebo jiný termín. Leasingové společnosti kvůli snížení daňového břemene budou využívat mnohem častěji spotřebitelských úvěrů. Pro ty, co si nemohou odečíst DPH, ze stejných důvodů bude daleko méně výhodný tzv. splátkový prodej. Pro podnikatele získá díky daňovým výhodám na lesku tzv. operativní leasing. Ten sice počítá s tím, že auto nebo jiné zboží zůstane v majetku leasingové společnosti, ale to se může po skončení leasingu změnit. Některým firmám může tento produkt vyhovovat i proto, že nemají potřebu vlastnit automobil nebo stroj, stačí když ho budou využívat. Po skončení leasingu pak uzavřou smlouvu na modernější výrobek. Splátky za operativní leasing jsou navíc nižší než za finanční, na jehož konci je automatický převod vlastnictví za zůstatkovou cenu. Se změnami v daních si nemusí lámat hlavu ti, co uvažují o leasingu strojů, zařízení, technologií, nemovitostí nebo nákladních automobilů. Pro podnikatele zůstává například výhoda zrychleného odepisování do nákladů a daňové změny se jich rovněž nedotknou, protože si DPH odečítají stejně jako v minulosti. Pozitivem všech změn je i skutečnost, že smlouvy uzavřené před prvním květnem zůstávají platné tak, jak byly podepsány. Nikdo, kdo splácí již delší dobu, nemusí pátrat, co pro něj novinky znamenají. Pro ty nové jsou šachy ve zdanění impulzem pro to, aby se co nejrychleji zorientovali na novém hřišti a našli si ten produkt, který nejvíc sedí jejich potřebám. Opět je tedy nutné vyřešit otázku, zda zvolit úvěr, splátkový prodej nebo leasing s ohledem na nová pravidla. V žádném případě by nové mantinely neměly znamenat samy o sobě zabrždění leasingového trhu jako celku.

DVOJÍ ZDANĚNÍ TRVÁ

Po vstupu do EU by naopak na zdejším trhu mohli přibýt noví hráči. Pro západoevropské leasingové společnosti totiž náš vstup do U nie znamená, že nemusí v tuzemsku zakládat dceřiné společnosti a mohou kdykoliv přijít s nabídkou svých služeb. Většina významných leasingovek působících v Evropské unii sice už u nás je, ale ty nově příchozí by mohly jejich nabídku ještě o něco obohatit. Podnětem pro malou bouři v tomto sektoru by mohl být i příchod subjektů, které již využívají v EU všech výhod, jež leasing nabízí. A to i těch produktů, které by snad v tuzemsku chyběly. To se týká například leasingu nemovitostí, který byl u nás zatím ve srovnání s EU téměř v plenkách. Hlavní překážka - dvojí zdanění při převodu nemovitostí - se sice neodstranila, ale přesto by tento produkt zaznamenat velký růst právě díky vstupu zahraničních subjektů. Významnou hybnou silou zájmu o leasing bude i konkurenční tlak na modernizaci výrobních technologií.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít