Vrátí se do Letňan někdejší sláva?

09. května 2005, 00:00 - SEAN B. CARNEY, Czech Business Weekly
09. května 2005, 00:00

BUDOUCNOST FIRMY AVIA Americký investiční fond skočil po skomírajícím závodě Daewoo-Avia s velkými plány na restrukturalizaci. Úspěch tradiční firmy vyrábějící nákladní auta však není jistý. Fond Odien, který letňanskou automobilku koupil na sklonku loňského roku, začal s její celkovou restrukturalizací.

Brian Wilson (na snímku) se domnívá, že Avia potřebuje důkladnou reorganizaci. foto: Avia, Luďek Vycpálek

BUDOUCNOST FIRMY AVIA Americký investiční fond skočil po skomírajícím závodě Daewoo-Avia s velkými plány na restrukturalizaci. Úspěch tradiční firmy vyrábějící nákladní auta však není jistý.

Fond Odien, který letňanskou automobilku koupil na sklonku loňského roku, začal s její celkovou restrukturalizací. Mění firemní značky, výrobní místa a strukturuje management. Značka Daewoo-Avia již neexistuje. Od 15. dubna firma používá nové logo a původní název Avia. „Avia je ve střední Evropě dobře přijímanou značkou, lidé ji znají,“ řekl jeden ze společníků fondu Odien Brian Wilson.

Loni v prosinci koupila společnost Odien pohledávky za 6,8 miliardy korun (225 milionů dolarů) od sdružení věřitelů bývalé firmy Daewoo-Avia. A 30. března se konala mimořádná schůze akcionářů, která schválila navýšení kapitálu o pět miliard korun. Navýšení umožnil souhlas akcionářů, aby společnost Odien provedla očekávanou konverzi pohledávek za pět miliard na vlastní kapitál. Tím tento fond získal až 98 procent akcií Avie. Transakce se nyní dokončuje a dochází k registraci v českém obchodním rejstříku.

Firmě Daewoo-Avia zbývala v prosinci hotovost na necelé dva týdny a do konce roku 2004 by zkrachovala. Jednou z prvních věcí, kterou společnost Odien udělala, byl vklad 110 milionů korun do provozního kapitálu, což fondu umožnilo začít v této firmě provádět změny.

Jiří Kyncl, mluvčí českého Svazu automobilového průmyslu, řekl, že převzetí firmy bylo „dobrou zprávou pro zákazníky“. Značka podle něj bude pokračovat a náhradní díly budou i nadále dostupné. Uvedl, že investoři se soustřeďují na „záležitosti zdravého rozumu“ a že kapitálová injekce odstraní nejistoty, které zkalily budoucnost firmy Avia.

KDE VZÍT PENÍZE?

Nedostatek financí nebyl jediným problémem, kterému musel fond Odien čelit. Neexistovala distribuční síť, hodnota prodeje se v posledních letech nápadně propadla a neefektivní závod sbíral dluhy. Společnost Daewoo-Avia užívala stejný distribuční systém jako firma Daewoo pro osobní vozy. Korejská mateřská firma však v roce 1999 zkrachovala a její distribuční systém byl později prodán firmě General Motors, čímž vznikla továrna s prakticky nulovým odbytem. Prodeje poklesly z 4000 kusů v roce 1998 před bankrotem na loňských 583 automobilů.

Továrna navíc sídlí v areálu s přibližnou rozlohou 75 hektarů a s více než 120 budovami. Výdaje na vytápění a dodávky energie do takových prostor, společně s neefektivní výrobou a ochromeným prodejem, vedly k rozsáhlým dluhům. Strategií fondu Odien je zmenšit prostory z 75 hektarů na 17, soustředit výrobu do čtyř nebo pěti budov a zavést v závodě nepřetržitý třísměnný provoz. Společnost Odien rovněž začala zadávat subdodavatelské zakázky na výrobu některých dílů. Například výrobu motorů realizuje firma Cummins, brzdové systémy firmy Wabco a Knorr. Fond rovněž v současné době jedná s výrobci náprav. Podle Wilsona by změny měly snížit režijní náklady asi o 40 procent.

S cílem podpořit prodej firma Avia podepsala smlouvy s novými prodejci a distributory, a to jak doma, tak v zahraničí, a založila distribuční dceřinou společnost ve Velké Británii. Cílem prodeje je 950 nákladních aut letos a 1200 příští rok.

Za účelem zvýšit výnosy fond plánuje, že zužitkuje nevyužitou výrobní kapacitu zhruba jedné půl směny tím, že zařízení bude užíváno k výrobě zboží pro jiné firmy. Závod například nyní využívá lisovnu na výrobu karoseriových panelů pro auto Smart firmy Daimler-Chrysler. Wilson řekl, že společnosti, které využijí kapacitu Avie, budou vyrábět automobilové součástky, zemědělské stroje a stavební zařízení.

ÚSPĚCH NENÍ ZARUČEN

Fond si chce nechat většinu zaměstnanců, ale přesune je z nepotřebných oblastí do divizí se zvýšenou činností. „V tomto stadiu bychom raději zaměstnance přesouvali, než abychom snižovali jejich stav o určitý počet,“ vysvětlil Wilson. Management bude doplněn dle potřeby, zejména v oblasti prodeje a marketingu. Fond Odien bude provádět veškeré finanční řízení sám.

Wilson se domnívá, že firma má úspěch na dosah. „Avia má skvělý produkt a rozsáhlé možnosti, ale je ve finanční tísni a potřebuje důkladnou reorganizaci,“ řekl.

Dlouhodobý úspěch však není zaručený. Společnosti, s nimiž firma Odien Restructuring Services v minulosti pracovala, včetně Zetoru, Tatry, Vítkovic a Škody Holding, měly různé výsledky. Zetor se nyní potýká s finančními problémy. A před několika lety společnost Odien spolupracovala s Tatrou na výběru strategického partnera pro dceřinou společnost Energetika Tatra. Miroslav Machala, pokladník Tatry, sdělil, že výběr nebyl úspěšný.

Pro Wilsona a jeho společníka ve fondu Odien, Michaela Sarana, byla továrna Avia obzvláště zajímavá, protože většina závodu byla v minulosti firmou Daewoo přestavena. „Předchozí majitel investoval přibližně 170 milionů dolarů (3,9 miliardy korun) do továrny a vybudoval zcela novou lakovnu, koupil několik velkých nových lisů a robotovou techniku do svářecích linek. Je to továrna na světové úrovni,“ řekl Wilson. „Nejedná se o složitou investici, ale vše záleží na realizaci. To je ta náročná část.“

Společnost Odien je zahraniční fond s vklady od amerických a zahraničních institucionálních investorů. Investice do Avie je první investicí fondu a tato obchodní transakce nezahrnuje žádný jiný majetek firmy Daewoo.

Vytvoření nové struktury vlastního kapitálu umožní fondu, aby firmu zcela ovládal z pozice většinového akcionáře. A díky tomu změnil poměr dluhů k vlastnímu kapitálu v rozvaze nebo snížil kapitál, který byl dříve použit na zvýšení potenciální návratnosti investic. Wilson potvrdil, že insolventní rozvaha obsahovala přibližně čtyři záporné miliardy korun vlastního kapitálu a sedm miliard dluhů. Konečným výsledkem by měl být dluh ve výši přibližně 1,8 miliardy a vlastní jmění přibližně za další miliardu korun. „Zdravá rozvaha vytváří jistotu a posiluje důvěru ve vztahu k externím osobám, například k dodavatelům,“ prohlásil Wilson.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Windows 10 Fall Creators Update: jen malé a někdy nedotažené novinky [recenze]
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít