Vrácení peněz při reklamaci

10. dubna 2007, 00:00 - Karel Mráz, Petr Kučera
10. dubna 2007, 00:00

Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?

Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?

Postup upravuje § 622 občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., v platném znění): Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci. Ohledně posouzení úměrnosti odkazuje občanský zákoník na článek 3 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES. Za „neúměrnou“ by byla považována situace, kdy by vznikly nepřiměřené náklady pro prodávajícího. Tedy je-li možná jednoduchá a rychlá oprava, nemůže zákazník požadovat rovnou výměnu věci za novou. Není-li takový postup možný, může kupující žádat slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit. Ve vašem případě má tedy prodávající skutečně právo nejdříve se pokusit vadu odstranit. Může (ale nemusí) se však s vámi hned na začátku dohodnout na výměně věci, a samozřejmě nic mu nebrání ani vrátit vám peníze. Nerozhodne-li se však dobrovolně pro tyto vstřícnější postupy, dává mu zákon (o ochraně spotřebitele) třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace a případnou opravu. Pozor: Prodejce tedy nemá 30 dnů jen na „prozkoumání reklamace“, ale musí během této doby zboží rovnou opravit. Pokud by to do té doby nestihl, považovala by se vada automaticky za neodstranitelnou. Teprve jde-li o vadu, kterou nelze odstranit, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit (a tedy požadovat vrácení peněz). Stejné právo máte i v případě, že by se vada vyskytla opakovaně.

**Mgr. Jan Beneš, právník

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Po instalaci Windows 10 Fall Creators Update někomu chybí aplikace. Co s tím?
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít