Vorsprung durch Gier und Technik aneb Zoufalství VW

 Zámečník 24. září 2015, 14:06  -  Miroslav Zámečník
24. září 2015, 14:06

Tuhle parafrázi slavného sloganu Audi, zdůrazňující technologický náskok jejích vozů, obohacenou o Gier, tedy chamtivost, jsem zvolil jako pro mne nejvýstižnější, pravda trochu ironizující shrnutí toho, co se koncernu VW stalo.

Před ním bylo mnoho jiných. Banky manipulovaly s londýnskou mezibankovní sazbou LIBOR, a když to po mnoha letech prasklo, vyfasovaly od různých regulátorů miliardové pokuty v dolarech, librách i švýcarských francích. VW manipulovalo mnoho let se softwarem vznětových motorů osazovaných do aut koncernu, aby při testech vykazovaly násobně nižší emise než v běžném provozu, a mimo jakoukoli pochybnost také dostane pokutu.

Pokud se v USA doopravdy vyšplhá až k 18 miliardám dolarů, bude to víc než roční čistý zisk celého koncernu, který se letos stal světovou automobilovou jedničkou. Jedna americká právní kancelář (Hagens Berman) se už chopila příležitosti a chystá kolektivní žalobu, a americké ministerstvo spravedlnosti již zahájilo vyšetřování. Bolet to bude strašně.


Přečtěte si: Volkswagen měl s emisemi manipulovat i v Evropě, Komise chce vyšetřování


Šéf koncernu VW Martin Winterkorn, který v květnu přestál urputnou bitvu o své křeslo s předsedou dozorčí rady Ferdinandem Piëchem, a na pátečním zasedání dozorčí rady mu měl být potvrzen mandát na další tři roky, už rezignoval a firma na zítřek ohlásila další personální změny.

Samozřejmě, že se vzhledem k tomuhle časování ihned vynořily konspirační teorie, zda nejde o „Piëchovu poslední pomstu“, ale jednak by tahle satisfakce byla nejen nejdražší, ale také nejvíc sebezničující v korporátních dějinách, protože potomci zakladatele Ferdinanda Porsche včetně Piëcha dosud drží akcionářskou kontrolu (druhé místo patří dolnosaské zemské vládě). Takže jde o časovou koincidenci, krajně nemilou.

Nejde „jen“ o personální otřesy a prudký pokles tržní kapitalizace koncernu („vypařilo“ se 30 miliard dolarů, ekvivalent hodnoty FiatChrysleru a Peugeotu dohromady). Tou největší ránou je ztráta reputačního kapitálu.

Německé slogany

Ta postihne nejen všechny koncernové značky (včetně Škody), ale vůbec celý německý automobilový průmysl, který je páteří německé ekonomiky a klíčovou součástí jejího exportního výkonu. Německá auta byla natolik spojována s technickou excelencí, že zdejší prémiové značky nejen že dominovaly celosvětově svému segmentu, ale německé slogany se úmyslně nepřekládaly do cizích jazyků, aby asociace byla každému jasná.

Pravda, dnes zní „Vorsprung durch Technik“ (Audi, součást koncernu VW), používaný již od roku 1982, o jehož právní ochranu se Audi velmi dlouho a nakonec úspěšně u Evropského soudního dvora snažilo, jako velmi sžíravá ironie. Jediný trh, kde Audi tenhle ikonický slogan, jenž pronikl do populární kultury, nepoužívalo, byly Spojené státy.

Tam místo něj zvolilo „Truth in Engineering“. No to je dneska snad ještě ukrutnější, a plně srovnatelné s reklamou, doporučující „clean diesels“ od VW…

Nemusíte být odborníkem na emise spalovacích motorů, abyste věděli, že drtivá většina současných aut v běžném provozu nikdy nevykáže hodnoty naměřené v laboratořích, na to stačí je používat.

Pozoruhodné ticho

A znalci poměrů tušili už dlouho, že masírování údajů o spotřebě, a jak se ukazuje, tak i v emisích, je průmyslový standard, vynucený tlakem snižování emisí ze strany amerických a evropských regulátorů. Pozoruhodné ticho ze strany ostatních automobilek vyvolává jisté podezření, že ani jejich svědomí nemusí být úplně čisté.

Tak nějak nechápu, proč by měl být vyhlášeno hromadné svolávání aut do servisů, s funkčností a bezpečností aut to samozřejmě nemá vůbec žádnou souvislost. Chtějí snad regulátoři pro nesplnění emisí tyhle všechny vozy odstavit z provozu?

Jedna věc je nelhat a lhaní potrestat, druhá věc je ochromit jádro evropské ekonomiky. Tohle není vhodná chvíle na Schadenfreude (škodolibost), protože z téhle nanejvýš prekérní situace hrozí českému hospodářství nikoli nepodstatná kolaterální škoda. Vyberte si malé nebo velké Š.

Jak se ptal jeden z protagonistů v Pravidlech moštárny Johna Irvinga: „Co tě živí, synku?“. Tuhle zemi živí automobilový průmysl. „Wir leben Autos“, říká Opel, ale platí to i pro Česko.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Konec nízkých sazeb v USA a konec levné práce v Česku aneb Odvrácená strana naplněných přání

Jako nikdy předtím. Český dluh s negativním úrokem

Černé pondělí a čtyři Wenova „ne“


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít