Menu Zavřít

Volvo S80 T6 AWD: Beránek i dravec v kleci

17. 12. 2011
Autor: profit

Největší sedan od Volva možná vypadá nenápadně, ale to neznamená, že nestojí za pozornost. Naopak, konzervativní křivky ve spojení s dvakrát přeplňovaným šestiválcem mají svoje kouzlo.  

Foto: Volvo

Modelu S80 pomohla nedávná modernizace. Při pohledu zvenku ji ovšem postřehnete jen po důkladnější prohlídce, změnily se totiž pouze drobnosti, například tvar zrcátek či linie předních světlometů, a přibylo několik chromovaných doplňků. Po usednutí do kabiny jsou už ale novinky patrnější.

Kůže, kam dohlédneš

Velký sedan i nadále zůstává věrný tvarům, které jsme mohli vidět už u první generace v roce 1998. Kombinace švédské jednoduchosti a strohých hran zjemněných nějakou tou křivkou vypadá stále dobře.

I uvnitř zůstalo to nejlepší. Kabina pořád nabízí dostatek prostoru, vzdušnost a pocit pohodlí i luxusu. Na sedadla z jemné kůže jsme už zvyklí, nové je ale čalounění a kůží byla premiérově potažena i palubní deska. Jde o součást balíčku luxusních doplňků Inscription (za 40 200 korun). Nový je také volant.

Volva neznalého řidiče může zaskočit masivní středový panel s pravidelně vyskládanými tlačítky. Zorientovat se chvíli trvá, ale brzy tomu přijdete na chuť a oceníte švédský smysl pro logiku. Horší je to s ovládáním informačního a multimediálního systému Sensus, který představuje další novinku, byť známou už z šedesátkové řady.

Současně s ním byla na palubní desku nainstalována sedmipalcová obrazovka, která nahradila dřívější kombinaci dvou displejů, určených samostatně pro multimédia a navigaci. Aktuální řešení je jistě účelnější, umístění obrazovky ale bohužel ukazuje, že s ní původně nikdo nepočítal. Jednoduše to nevypadá moc dobře. To samé se dá říct o samotném systému Sensus. Mohl by být mnohem rychlejší a také klíčové tlačítko pro ovládání je umístěno poměrně daleko od řidiče. Pochvalu ale zaslouží čeština.

Bezpečnost především

Nebylo by to Volvo, kdyby se u S80 nekladl důraz na bezpečnost. A nic na tom nemění skutečnost, že automobilka momentálně spočívá v čínských rukou, ochrana posádky je stále na prvním místě. Ve výbavě tak najdeme už známý systém City Safety, který může, pokud řidič nereaguje, zpomalit, nebo dokonce zastavit v případě příliš rychlého přiblížení se k překážce. Příplatkový Pedestrian Detection navíc monitoruje pohyb pěších okolo silnice a díky tomu dokáže zabránit kolizi s chodcem. Systémy upozorňující na výjezd z pruhu či na vůz v „mrtvém“ úhlu, už jsou u Volva samozřejmostí.

Volvo S80 T6 AWD

motorzážehový šestiválec
objem2 953 cm3
max. výkon224 kW (304 koní)
max. toč. moment440 N.m
max. rychlost250 km/h
z 0 na 100 km/h6,7 s
spotřeba9,9 l/100 km
cena test. modelu1 425 900,00 Kč

Šestiválec a dvě turba

Ještě loni představoval vrcholnou motorizaci benzínový osmiválec, po modernizaci už ho ale v nabídce nenajdeme. V současnosti je špičkou dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec, který dává více než slušný výkon 304 koní a nejvyšší točivý moment 440 N.m. I s poměrně těžkým autem umí pořádně zahýbat a s přehledem pokoří z klidu stokilometrovou rychlost pod sedm vteřin. Kromě výkonu je ale sympatický i svým projevem. Odezva na sešlápnutí plynového pedálu je příkladná a síly má pokaždé dost. Při klidné jízdě potěší tichem a kultivovaností, s důraznější akcelerací se v něm však probudí řvoucí dravec. A zvuk vydává opravdu dobrý.

Velký sedan umí být překvapivě rychlý i v zatáčkách. Mezinápravová spojka Haldex funguje skvěle a z S80 dělá snadno čitelné auto. Přesto je pravděpodobné, že nebudete chtít závodit. Charakter vozu, nastavení podvozku, řízení i šestistupňový automat totiž vyvolávají spíš chuť jet plynule a ladně. Volvo S80 má v sobě rychlou bestii, ale

nenutí vás vypustit ji z klece.

BRAND24

A když se necháte vést, odmění vás i rozumnou spotřebou. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 10 litrů na 100 kilometrů, ale nedosažitelná není ani hranice pod devět litrů. Pouze pokud zvolíte cestu dráždění šestiválcové šelmy, musíte počítat s mnohem výraznější žíznivostí.

Modernizované Volvo S80 má zkrátka všechno. Vypadá dobře, je mimořádně pohodlné a kultivované, ale taky umí pořádně zatopit mnohým rychlým „supersedanům“. Jen je škoda, že většina zákazníků volí raději diesel.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).