Volební furianti - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Volební furianti

, Jan Štětka,
Volební furianti
Zdroj: Euro.cz

Soukromý kapitál razantně promluvil do kampaně

Až se po hektickém volebním víkendu farmář Josef Stehlík probudí, už bude bezpečně vědět, zda přišel o několik set tisíc korun, či jeho investice do politiky přinesla kýžený efekt. „Je to riziko podnikání jako každé jiné,“ prohlašoval v předvečer voleb osmatřicetiletý zemědělský inženýr z Chodouně na Berounsku, když v té době figuroval až na 26. místě středočeské kandidátky ODS.

Kroužkujte Stehlíka!

V posledních dnech však rozjel mohutnou mediální kampaň, aby se dostal výše na základě preferenčních hlasů. Zaplatil si čtyři půlstránkové inzeráty v MF Dnes, stejný počet v Lidových novinách a ve středočeských mutacích Deníků Bohemia. Rozeslal a s pomocí přátel a sympatizantů roznesl 60 tisíc malých volebních plakátků a pět tisíc velkých. Zvláštní dopis se žádostí o pomoc adresoval všem soukromým zemědělcům ve středních Čechách. Jak říká, ze svého do toho všeho kromě času vložil několik set tisíc korun a dalších pár set tisíc mu půjčili „přátelé sedláci“. Více už pro sebezviditelnění asi učinit nemohl.
Musel by se ale „prokroužkovat“ mezi prvních sedm až osm zástupců ODS, kteří měli podle volebních průzkumů šanci se do Parlamentu dostat, a k tomu je třeba zhruba čtrnáct tisíc přednostních hlasů. Přestože se taková snaha může jevit jako donkichotská, úspěch zcela vyloučit nelze. V roce 1998 se právě ve středních Čechách na základě přívalu preferenčních hlasů dostala ze čtvrtého místa do čela Vlasta Parkanová, kandidující za lidovce.

Trucpodnik.

Pokud by se Stehlíkova sóloakce ukázala jako účinná, možná se pro příště stane vzorem pro další jednotlivce, kteří nejsou spokojeni s pořadím, které jim určila rodná strana. Stehlík nepopírá, že jde vlastně o trucpodnik, poté co byl v rámci primárních voleb v Berouně napadán, že nekope za ODS, ale jen za své zemědělské zájmy.
Farmář ale také neskrývá, že jej v jeho snažení morálně podporuje Asociace soukromého zemědělství ČR, což ostatně týdeníku EURO potvrdil i její předseda Stanislav Němec (zároveň dosavadní středočeský poslanec za ODS, který už letos ale nekandidoval). „Myslím, že ODS by se měla začít více věnovat venkovské politice, když do této oblasti jde přes polovina peněz Evropské unie,“ vysvětluje svou motivaci pro účinkování v Parlamentu. K partaji chce ale být i v případě porážky loajální, ač si prý na svou adresu mezi spolustraníky vyslechl několik kritických poznámek. „Kabát bych kvůli tomu nepřevlékal, to není můj styl,“ smiřuje se s případným fiaskem farmář, který obhospodařuje 250 hektarů zemědělské půdy, chová devadesát kusů skotu a má tři zaměstnance. Ať to dopadne jakkoliv, dobytku bude třeba i zítra dát nažrat.

Praprapravnuk otce vlasti.

Další altruista letošních voleb pochází z Prahy. Týden před volbami se v deníku MF Dnes objevila série čtyř celostránkových inzerátů s neobvykle negativistickým hesly proti ODS a ČSSD. Podepsaný jakýsi Franta Novák svolával na minulé pondělí demonstraci v dolní části pražského Václavského náměstí. S napětím se čekalo, kdo za nepochybně nákladnou akcí může stát.
Vedle studentského vůdce Martina Mejstříka, herečky Evy Holubové, socioložky Jiřiny Šiklové a ekonomického experta Luboše Jiřího Hejla se na tribuně objevil i mecenáš: Václav Macháček–Riegr (55). Muž neznámé tváře má slavné předky, je prapravnukem Františka Ladislava Riegra a praprapravnukem Františka Palackého. Na rozdíl od Josefa Stehlíka mu nejde o křeslo ve sněmovně, ba ani o volební vítězství. „Osobně nemám žádné politické ambice, mě žádná politická strana nedostane. Mám své vize a ty bych rád naplnil,“ potvrdil Václav Macháček-Riegr týdeníku EURO. Na kolik jej přišly inzeráty a náročné ozvučení náměstí nechtěl upřesnit, odhadem to může být půldruhého milionu korun. Žádnou slevu prý nedostal.

Nezalezeme do brlohů.

Ochota vložit soukromé peníze, získané restitucí rodového majetku, do uspořádání předvolební efektní manifestace proti ČSSD a ODS má banální příčinu starou dva roky. Do domu patřícímu jeho rodině tehdy zatékala voda z prasklého potrubí v sousedním objektu, patřícím městu. „Můj spor s mocí začal devastací památkově chráněného domu mých předků,“ vysvětluje Václav Macháček-Riegr. „Nejsem řečník ani politik, jsem pouze rozhněvaný volič a občan. Moje neuvěřitelné a absurdní zkušenosti s reprezentací ODS a znechucení při sledování naší politické scény mě vytrhly z politické letargie.“
Demonstrace na Můstku se nakonec příliš nepovedla. Pršelo, přišlo jen zhruba tři sta lidí. Z fiktivního Franty Nováka se vyklubala občanská iniciativa Obnova slušnosti, jejíž ideje jsou jakýmsi pokračováním výzev Impuls 99, Děkujeme, odejděte a ČT – věc veřejná. Václav Macháček–Riegr po akci neskrýval své zklamání: „Naše laťka byla daleko vyšší, ale je to strašně těžké.“ Co chce podniknout dál? „Rozhodně nezalezeme do brlohů, budeme se scházet dál, nechceme naše sdružení rozpustit. Je třeba udržet motor v chodu. Doufejme, že se něco na ty naše aktivity nabalí,“ říká mecenáš. Ve finančních darech chce pokračovat. Přispěje prý k založení institutu, který by se věnoval přípravě kvalitních zákonů.

Reklamní provokace.

Do předvolební bitvy vrhl své peníze i Radim Králík z Olomouce. Jeho reklamní firma Grapo vymyslela a rozmístila po republice čtyři stovky billboardů v barvách kampaně Koalice, kde voličům naznačuje přeměnu čtyřkoalice v pouhé lidovce. Avšak i když je Radim Králík členem ODS, hlavním důvodem provokační akce prý nebyla politika, ale zviditelnění jeho firmy. „Náš nový stroj by nevzbudil takovou pozornost jako politicky angažovaný motiv. Když pan Václav Fischer kandidoval do Senátu, také využil politické kampaně k propagaci své cestovní kanceláře,“ řekl Králík týdeníku EURO. Jeho společnost Grapo podle něho navíc měla dobrou zkušenost z minulých voleb roku 1998, kdy rozmístila poutače s obrázkem Miloše Zemana s očima v sloup, pod nímž stálo tehdejší heslo ČSSD Nikdy nebudeme před vámi uhýbat pohledem. „Tenkrát se to vyplatilo,“ konstatuje Králík. Letošní akce prý přišla na 1,8 milionu a zhodnotit její návratnost prý bude možné až s větším odstupem, zhruba koncem roku.

Je to můj názor.

Radim Králík popírá, že by billboardový nápad o lidovecké podstatě Koalice konzultoval s nějakými politiky. „Utrácím své peníze a tak tyto věci konzultuji jen sám se sebou. Využil jsem možnost vyjádřit svůj osobní názor,“ tvrdí.
Kontroverzní poutač má prý viset ještě asi čtrnáct dní po volbách. „Během prázdnin bude následovat reklama na náš konkrétní produkt v odborných tiskovinách, které už bude cílená přesně na zákazníka,“ upřesnil majitel reklamní firmy.