Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Toyota Mirai s vodíkovým pohonem
Toyota Mirai s vodíkovým pohonem
Autor: autobible.euro.cz

Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes

04. května 2017, 09:13 - čtk
 Toyota Mirai s vodíkovým pohonem
Toyota Mirai s vodíkovým pohonem
Autor: autobible.euro.cz
04. května 2017, 09:13

Auta s vodíkovými palivovými články by mohla jednoho dne svést boj o ovládnutí silnic bez znečišťujících zplodin s elektrickými vozy. Avšak pouze v případě, že pro ně bude postaveno více čerpacích stanic.

Honda, Toyota a Hyundai v minulých třech letech pronajaly formou leasingu několik stovek aut na vodíkový pohon a očekává se, že letos jich pronajmou více než 1000. Zatím je však zájem o tyto vozy omezen jen na Kalifornii, která je domovem většiny z 34 veřejných vodíkových čerpacích stanic v USA.

Stejně jako čistě elektrické vozy, také auta na vodík jsou tichá a bez emisí. Mají ale některé velké výhody proti elektrickým. Třeba vodíková auta lze natankovat tak rychle jako auta na benzin. Naproti tomu plné nabití elektrického vozu Chevrolet Bolt trvá při použití domácí nabíječky o výkonu 240 voltů devět hodin.

Na druhé straně je právě tankování vozů na vodík velkou překážkou. Stavba čerpací stanice, kde si může vodíkový vůz doplnit palivo, stojí až dva miliony dolarů (50,3 milionu korun), takže firmy nejsou ochotné tyto stanice stavět, dokud nebude na silnicích více vodíkových aut. Automobilky zase nechtějí vyrábět auta, u kterých si spotřebitelé nemohou doplnit palivo.


Přečtěte si o další nové technologii:

Pohon budoucnosti: ze solárního článku poteče palivo


Na seznamu amerického ministerstva pro energetiku je pouze 34 veřejných stanic pro tankování aut na vodík. Až na tři jsou všechny v Kalifornii. Pro srovnání je v USA 15 703 veřejných stanic pro dobíjení elektrických aut, které lze postavit za zlomek ceny vodíkové stanice. V USA jsou také miliony garáží, kde si majitelé mohou nabít své auto přes noc. Výsledkem toho je, že američtí spotřebitelé loni koupili téměř 80 tisíc elektrických aut, ale pouze 1082 aut s vodíkovým pohonem, uvádí WardsAuto.

Technologie vozů s vodíkovými palivovými články, ve kterých se vyrábí elektřina slučováním vodíku a kyslíku, není nová. GM přestavil svůj první vodíkový vůz Electrovan v roce 1966. Byl jen pro dvě osoby, v zadní části dodávky byly velké ocelové nádrže s vodíkem a kyslíkem. Na jedno natankování ujel vůz zhruba 150 mil (241 km) a nejméně při jedné příležitosti jeho nádrž s vodíkem explodovala. Technologický pokrok, včetně pokroku ve způsobu skladování vodíku, však umožnil výrazně zmenšit tyto komponenty, aby se vešly do sedanu. Kyslík se nyní sbírá ze vzduchu přes mřížku a vodík se skladuje v palivových nádržích s hliníkovým lemem, který automaticky utěsní nádrž při nehodě, aby se zabránilo jeho úniku. Největší dojezd z aut na vodík má nyní Honda Clarity, která na jedno natankování ujede až 366 mil (589 kilometrů).

Investice do budoucna

Honda, Toyota a Hyundai zatím nabízejí tankování vodíku zdarma. Podle amerického ministerstva pro energetiku stojí kilogram vodíku 13 až 16 dolarů (327 až 403 korun). Natankování vozu Clarity, jehož kapacita je pět kilogramů, tak vyjde na 80 dolarů (více než 2000 korun).

Použití vodíkových aut sice podle analytiků zůstane omezené, pokud nebude vystavěno více čerpacích stanic, automobilky však do tohoto pohonu stále investují, a to nezvykle vysoké částky. „Jedním z důvodů, proč světové automobilové společnosti něco takového dělají, je, že chtějí mít prst na spoušti,“ uvedl analytik Kelley Blue Book Jack Nerad. Pokud by náhle přišla změna, chtějí na to být připravené, dodal.

Počet tankovacích stanic by také mohl začít růst rychleji, pokud by se automobilky spojily s vládami a energetickými společnostmi, jak se to stalo v Kalifornii. Na počátku letošního roku 13 společností, včetně Shell a BMW, vytvořilo radu, která má urychlit přijetí vodíku jako paliva pro dopravu.

Čtěte také:

Německo dá 250 milionů eur na podporu vodíkových aut, která nikdo nechce

V Česku vznikne 500 nových „pump“ pro elektromobily

V Česku je už 140 stanic na CNG, ročně přibývají třetinovým tempem

Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG



Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 4 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 5 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 6 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 7 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče