Vliv covidu-19 na retailový segment - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Vliv covidu-19 na retailový segment

Accenture,
Vliv covidu-19 na retailový segment
Zdroj: Accenture
Komerční sdělení

Pandemie covid-19 přinesla celému byznysu zcela novou nečekanou situaci a ovlivnila způsob, jakým žijeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby.

„Firmy působící v oblasti retailu obsluhují své zákazníky přímo v první linii. Proto musejí zodpovědně přistupovat ke své práci a zabývat se dalekosáhlými dopady pandemie covid-19 na své podnikání,“ říká Domenico Conta, Accenture Head of Consumer Goods and Retail in CEE (Czech Republic, Slovak Republic, Hungary & Romania).

Jak reagovat

Prvním krokem bylo zajistit zdraví a bezpečnost zaměstnanců obchodů a všech zákazníků. Velmi důležitý je krok číslo dvě, který představuje vytvoření odolného dodavatelského řetězce. A třetím krokem je vytvoření digitálního pracoviště, které minimalizuje narušení celého podnikání.

V krátkodobém horizontu je klíčové zachovat kontinuitu podnikání, která závisí na jedné hlavní otázce: Považují zákazníci v době krize vaše produkty a služby za „nutné“, nebo „zbytné“?

Priority pro společnosti prodávající nezbytné zboží a služby

Radikálně odlišný životní styl způsobený izolací, sociálním uzavřením a prací z domova znamená, že spotřebitelé budou upřednostňovat nejnutnější výdaje: na jídlo, zdraví, hygienu, úklid domácnosti, ale i online zábavu a domácí cvičení. Oblasti retailu v těchto základních kategoriích musejí uspokojit extrémně vysokou poptávku, která přesahuje i nákupní horečku kolem svátků. Pro tyto obchodníky jsou klíčové následující priority:

• Zajistit zdraví a bezpečnost zaměstnanců v obchodech.

• Zajistit včasné doplňování základních produktů na prodejní ploše a obsluhu všech skupin zákazníků.

• Vyhovět zvýšené poptávce nakupování po internetu zajištěním dostatečného počtu zaměstnanců.

• Vyjít zákazníkům vstříc umožněním bezkontaktního dodání zboží přímo do domu nebo vyzvednutí na výdejně.

Výzvy pro retailové obchodníky prodávající zbytné zboží a služby

Prodejci působící v segmentech, jako jsou oděvy, krása, luxusní zboží a hobby produkty, čelí jiným výzvám:

• Mít pod kontrolou finanční dopady dočasného uzavření obchodů a kanceláří.

• Realizovat e-business ve velkém a zaměřit se na digitální spotřebitele, kteří preferují online objednávání a doručování zásilek domů.

• Vytvořit strategii pro správu zásob, které zůstaly v uzavřených obchodech a skladech.

• Plánovat scénáře s obchodními partnery, kteří mají vliv na zdroje, výrobu a logistiku.

• Využít nové nástroje pro propojení zaměstnanců při práci na dálku.

Nové příležitosti pro retail

Přežít v dnešní „never normal“ ekonomice vyžaduje štíhlejší a flexibilnější provozní model podporující nové způsoby práce orientované na zákazníka. I když je současná situace velmi náročná, může pro retail rozhodně přinést nové možnosti:

• Schopnost reagovat na změnu povede k inovacím, které přinesou výhody jak pro prodejce, tak pro zákazníka.

• Kooperace mezi obchodními značkami umožní maloobchodníkům efektivně kombinovat vlastní i cizí zdroje. Tak mohou získat konkurenční výhody, odlišit sortiment a přilákat nové zákazníky.

• E-Commerce jako nedílná součást nákupních zvyklostí pomůže zpřesnit marketing, lépe oslovit cílového zákazníka a poskytnout mu relevantní informace.

• Zákazníci, kteří se více zaměřují na své zdraví, ochranu životního prostředí a udržitelnost zdrojů, vytvářejí příležitost ke zvýšení prodeje přírodních produktů a léčiv.

„Obchodníci, kteří se nejlépe přizpůsobí aktuálním trendům, mají nejlepší předpoklady zvládnout změny a posílit svou pozici na trhu. Nyní je důležité více než kdy jindy reagovat na potřeby zákazníků a přistupovat k maloobchodu zodpovědně,“ uzavírá Domenico Conta z Accenture.

Více také na: https://www.accenture.com/cz-en

Ohodnoťte tento článek