Vlak prý stojí víc než mýtné

19. května 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
19. května 2008, 00:00

POPLATKY ZA ŽELEZNICI - Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích je přibližně o osm procent nižší než poplatky za použití kolejí. Tvrdí to bývalý náměstek ministra dopravy a současný šéf společnosti ČD Logistics Ondřej Jašek. Podle něj tak stále nejsou vyrovnané podmínky mezi silničními a železničními dopravci.

Je přeprava zboží autem levnější než vlakem? Podle šéfa společnosti ČD Logistics Ondřeje Jaška ano. Přeprava jedné tuny nákladu na vzdálenost jeden tisíc kilometrů po zpoplatněné dálnici podle něj přijde dopravce na 105 korun. Cesta stejného objemu zboží na stejnou vzdálenost po železnici je prý o osm korun dražší. „Rozdíl je však především v tom, že silniční dopravci platí pouze na dvou procentech české silniční sítě, kdežto na železnici se platí za použití všech kolejí,“ říká Jašek.

Podle jeho slov je právě nerovnoměrné zpoplatnění silnice a železnice jedním z hlavních důvodů, proč se zákazníci příliš nehrnou na koleje. „Mýtné na některých trasách sice zdražilo přepravu až o 15 procent, při přepočtu na palety ale údajně nejde o velké částky. Přeprava jedné palety mezi Prahou a Brnem tak stojí zhruba o 30 korun více než před zavedením mýta,“ míní Jašek.

Odrazuje i nízká flexibilita

Zákazníci nejsou zvyklí užívat železnici pro přepravu zboží také z dalších důvodů. Těmi může být například neprůhlednost poplatků za použití kolejí, které se vypočítávají podle složitých vzorců, nebo nízká flexibilita železnice. „Zařídit přepravu na železnici do jedné hodiny nejde, protože je to poezie svého druhu,“ používá Jašek jeden z reklamních sloganů Českých drah.

Na železnici se v České republice ročně přepraví zhruba 100 milionů tun zboží, což je pětina celkových přeprav. Koncem 80. let byl přitom poměr přesně opačný ve prospěch železnice. Největší ústup ze slávy zaznamenaly nákladní vlaky v 90. letech. Nyní chce ministerstvo dopravy alespoň částečně vrátit část zboží na železnici podporou revitalizace vleček.

Zadarmo do terminálů?

Jedním z řešení, jak více popularizovat železnici, může být podle Jaška to, že by kamiony mířící do vlakových překladišť nemusely platit mýtné. Takových velkých logistických center, která umožňují využití kombinované dopravy, je v České republice zatím tucet. To je podle odborníků málo.

Stále se také čeká na zahájení realizace ambiciózního plánu na výstavbu veřejných logistických center, která by měla zajišťovat dostupnost minimálně dvou druhů dopravy. „Po jednání Svazu dopravy s ministerstvem z počátku roku jsou patřičné materiály pro vznik veřejných logistických center připraveny. Zbývá jen, aby stát vydal pravidla pro poskytování peněz a po výběru možných projektů zajistil jejich notifikaci. Bude jen na regionech a firmách, jak toho využijí,“ míní prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák.

Podle jeho slov není rozhodující, kdo otevře první veřejné logistické centrum. Důležité je, aby to bylo co nejdříve. „Pro Českou republiku by to znamenalo zásadní posun v rozvoji logistiky,“ zdůrazňuje šéf Svazu dopravy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít