Menu Zavřít

Vláda chystá jeden úřad a jeden formulář

14. 11. 2005
Autor: Euro.cz

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY Vznik centrálního registračního místa, který minulý týden podpořila vláda, přinese začínajícím i zavedeným podnikatelům úsporu času i nervů. Namísto obcházení úředníků a duplicitního „papírování“ by od roku 2007 měli zamířit pro jediný formulář na živnostenský úřad.

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY Vznik centrálního registračního místa, který minulý týden podpořila vláda, přinese začínajícím i zavedeným podnikatelům úsporu času i nervů. Namísto obcházení úředníků a duplicitního „papírování“ by od roku 2007 měli zamířit pro jediný formulář na živnostenský úřad.

Zahájit podnikání dnes znamená navštívit živnostenský úřad, pořídit si aktuální výpis z rejstříku trestů a doklad o bezdlužnosti vůči státu. Tedy zajít na finanční úřad a správu sociálního zabezpečení, pak zamířit pro živnostenský list. Dále na finanční úřad pro registraci a potom se jako osoba samostatně výdělečně činná zaregistrovat na správě sociálního zabezpečení a u zdravotní pojišťovny.

Tento kolotoč má být v roce 2007 minulostí. Projekt Centrálního registračního místa (CRM) umožní výrazně zjednodušit celý systém evidence. Podnikatel navštíví pouze živnostenský úřad a vyplní jediný formulář. Kontakty s ostatními úřady včetně zjištění bezdlužnosti a výpisu z rejstříku zajistí samotný úřad.

TŘI ETAPY

Celý projekt zjednodušování administrativy pro podnikatele má tři etapy. První začal v letošním únoru. V jeho rámci poskytují živnostenské úřady podnikatelům informace nejen o povinnostech při registraci u nich, ale i vůči ostatním orgánům veřejné správy. Současně si zde lze vyzvednout i nejdůležitější formuláře potřebné pro registraci na dalších úřadech, a to včetně informací o sídle a kontaktních osobách těchto úřadů.

Druhou etapou je právě projekt CRM. K jeho fungování nezbytný Registr živnostenského podnikání má být oficiálně spuštěn počátkem příštího roku. Zjednodušeně jde o rejstřík, kam se zapisují podnikatelé. Zatím systém funguje tak, že živnostenský úřad vede samostatnou evidenci pouze pro svůj obvod. Na ministerstvo průmyslu a obchodu se poté předávají data do ústřední evidence podnikatelů, kde se každý týden aktualizují. Zavedení centrálního registru znamená, že data se budou posílat on-line na ústřední server. Ten bude veřejně přístupný na internetu a půjde na něm jednoduše vyhledávat podle škály klíčů.

CONTENT24

Ani přes CRM však nebude ve druhé fázi projektu možné platit daně, pojistné a další dávky na jeden účet jedné instituce veřejné správy. To umožní až třetí a poslední etapa.

I PRO VLASTNÍ KONTROLU On-line registr bude napojen na rejstřík trestů, obchodní rejstřík, evidenci obyvatel, a v budoucnu i na centrální registr dlužníků. To je mimořádně výhodné pro všechny podnikatele, kteří si budou moci zjistit informace například o platební morálce potenciálního smluvního partnera. Do takového registru bude zařazen každý, kdo se déle než dva týdny opozdí se zaplacením pohledávky vůči státním úřadům nebo zdravotní pojišťovně. Pro podnikatele navíc bude nový systém představovat zjednodušení vlastní finanční kontroly. Každý si totiž bude moci jednoduše zjistit svoje případné nedoplatky vůči správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně nebo finančnímu úřadu, a může se tím vyhnout případnému placení penále. JAHN: ZMIZÍ ZÁTĚŽ Materiál o změnách registrace připravila pro vládu pracovní skupina Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí, mimo jiné ve spolupráci s týmem odcházejícího vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna. Paroubkův kabinet materiál schválil v rámci novely živnostenského zákona. „Požadavky úředníků se nyní překrývají a vytvářejí tak administrativní zátěž pro podnikatele,“ říká Jahn. „Nebude to podnikatel, kdo musí úřady obíhat. Úřady si potřebné údaje vymění samy mezi sebou,“ dodává ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Autorem CRM je Karel Machotka, šéf Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí při ministerstvu průmyslu a obchodu. Projekt byl vytvořen ve spolupráci s ministerstvy, Hospodářskou komorou ČR a svazy podnikatelů, obcemi a kraji. CO SCHVÁLILA VLÁDA**

  • Od roku 2007 by měla začít fungovat jednotná registrační místa, a to na principu jeden úřad, jeden formulář. Podnikatel pro zahájení své živnosti navštíví pouze živnostenský úřad a vyplní jeden formulář.
  • Stávající živnostníci budou moci hlásit veškeré změny také pouze na jednom místě a jednou.
  • Pro fungování systému nezbytný Registr živnostenského podnikání má být oficiálně spuštěn počátkem příštího roku. Předpokládá se, že bude napojen na rejstřík trestů a obchodní rejstřík. Výpisy z obou by tedy mělo být možné získat rovněž na živnostenském úřadě.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).