Vláda chystá jeden úřad a jeden formulář

14. listopadu 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
14. listopadu 2005, 00:00

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY Vznik centrálního registračního místa, který minulý týden podpořila vláda, přinese začínajícím i zavedeným podnikatelům úsporu času i nervů. Namísto obcházení úředníků a duplicitního „papírování“ by od roku 2007 měli zamířit pro jediný formulář na živnostenský úřad.

ZJEDNODUŠENÍ ADMINISTRATIVY Vznik centrálního registračního místa, který minulý týden podpořila vláda, přinese začínajícím i zavedeným podnikatelům úsporu času i nervů. Namísto obcházení úředníků a duplicitního „papírování“ by od roku 2007 měli zamířit pro jediný formulář na živnostenský úřad.

Zahájit podnikání dnes znamená navštívit živnostenský úřad, pořídit si aktuální výpis z rejstříku trestů a doklad o bezdlužnosti vůči státu. Tedy zajít na finanční úřad a správu sociálního zabezpečení, pak zamířit pro živnostenský list. Dále na finanční úřad pro registraci a potom se jako osoba samostatně výdělečně činná zaregistrovat na správě sociálního zabezpečení a u zdravotní pojišťovny.

Tento kolotoč má být v roce 2007 minulostí. Projekt Centrálního registračního místa (CRM) umožní výrazně zjednodušit celý systém evidence. Podnikatel navštíví pouze živnostenský úřad a vyplní jediný formulář. Kontakty s ostatními úřady včetně zjištění bezdlužnosti a výpisu z rejstříku zajistí samotný úřad.

TŘI ETAPY

Celý projekt zjednodušování administrativy pro podnikatele má tři etapy. První začal v letošním únoru. V jeho rámci poskytují živnostenské úřady podnikatelům informace nejen o povinnostech při registraci u nich, ale i vůči ostatním orgánům veřejné správy. Současně si zde lze vyzvednout i nejdůležitější formuláře potřebné pro registraci na dalších úřadech, a to včetně informací o sídle a kontaktních osobách těchto úřadů.

Druhou etapou je právě projekt CRM. K jeho fungování nezbytný Registr živnostenského podnikání má být oficiálně spuštěn počátkem příštího roku. Zjednodušeně jde o rejstřík, kam se zapisují podnikatelé. Zatím systém funguje tak, že živnostenský úřad vede samostatnou evidenci pouze pro svůj obvod. Na ministerstvo průmyslu a obchodu se poté předávají data do ústřední evidence podnikatelů, kde se každý týden aktualizují. Zavedení centrálního registru znamená, že data se budou posílat on-line na ústřední server. Ten bude veřejně přístupný na internetu a půjde na něm jednoduše vyhledávat podle škály klíčů.

Ani přes CRM však nebude ve druhé fázi projektu možné platit daně, pojistné a další dávky na jeden účet jedné instituce veřejné správy. To umožní až třetí a poslední etapa.

I PRO VLASTNÍ KONTROLU On-line registr bude napojen na rejstřík trestů, obchodní rejstřík, evidenci obyvatel, a v budoucnu i na centrální registr dlužníků. To je mimořádně výhodné pro všechny podnikatele, kteří si budou moci zjistit informace například o platební morálce potenciálního smluvního partnera. Do takového registru bude zařazen každý, kdo se déle než dva týdny opozdí se zaplacením pohledávky vůči státním úřadům nebo zdravotní pojišťovně. Pro podnikatele navíc bude nový systém představovat zjednodušení vlastní finanční kontroly. Každý si totiž bude moci jednoduše zjistit svoje případné nedoplatky vůči správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně nebo finančnímu úřadu, a může se tím vyhnout případnému placení penále. JAHN: ZMIZÍ ZÁTĚŽ Materiál o změnách registrace připravila pro vládu pracovní skupina Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí, mimo jiné ve spolupráci s týmem odcházejícího vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna. Paroubkův kabinet materiál schválil v rámci novely živnostenského zákona. „Požadavky úředníků se nyní překrývají a vytvářejí tak administrativní zátěž pro podnikatele,“ říká Jahn. „Nebude to podnikatel, kdo musí úřady obíhat. Úřady si potřebné údaje vymění samy mezi sebou,“ dodává ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Autorem CRM je Karel Machotka, šéf Rady pro rozvoj podnikatelského prostředí při ministerstvu průmyslu a obchodu. Projekt byl vytvořen ve spolupráci s ministerstvy, Hospodářskou komorou ČR a svazy podnikatelů, obcemi a kraji. CO SCHVÁLILA VLÁDA**

  • Od roku 2007 by měla začít fungovat jednotná registrační místa, a to na principu jeden úřad, jeden formulář. Podnikatel pro zahájení své živnosti navštíví pouze živnostenský úřad a vyplní jeden formulář.
  • Stávající živnostníci budou moci hlásit veškeré změny také pouze na jednom místě a jednou.
  • Pro fungování systému nezbytný Registr živnostenského podnikání má být oficiálně spuštěn počátkem příštího roku. Předpokládá se, že bude napojen na rejstřík trestů a obchodní rejstřík. Výpisy z obou by tedy mělo být možné získat rovněž na živnostenském úřadě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít