Vize oblíbenkyně první dámy: africká IKEA a technologicky vzdělaná mládež

Adam Štěpánek 29. července 2016, 06:30  -  stp
29. července 2016, 06:30

Keňský výrobce nábytku pro děti FunKidz má velké ambice. Hodlá se proslavit jako africká IKEA. Stojí za ní Ciiru Waweruová, která se angažuje také v technologickém vzdělávání afrických dětí. Za její podnikatelské a vzdělávací aktivity ji chválí i Michelle Obamová, první dáma USA.

Impulzem pro založení firmy FunKidz bylo podle Waweruové její těhotenství, během kterého se s manželem snažili vybrat dětský nábytek, ale žádný v Nairobi jim nevyhovoval. V roce 2010 začínali jako malá firma o dvou zaměstnancích a s malým kapitálem. Dnes zaměstnává 23 lidí, kromě Keni prodává i ve Rwandě a Ugandě a myslí ještě výš. Waweruová by z ní ráda udělala obdobu IKEA pro celou Afriku a dokonce myslí i na expanzi mimo kontinent.

Firma praktikuje i stejný přístup jako švédský výrobce nábytku. Zaměřuje se na technologie a na snadno složitelný jednoduchý nábytek. Kvůli tomu také čelí kritice. „Vyčítají nám, že naše produkty jsou málo ‚africké‘“ říká Waweruová, která vystudovala architekturu v Glasgow.

„Myslím, že bychom neměli takto škatulkovat. Co to vlastně znamená? Skrze naše produkty chceme překonat hranice stereotypu, podle kterého musí všechno vypadat africky, když jste sami Afričani,“ dodává majitelka společnosti. Její motivací je kromě jiného ukázat světu, že i v zemi jako je Keňa lze vyrábět produkty, které mohou být masově distribuované do celého světa.

Waweruová využila na začátku své podnikatelské kariéry výhodnou půjčku a nakoupila technologie, které právě masovou výrobu umožňují. „Průmyslová výroba v Africe je limitované, protože jsme ještě úplně nepřijali technologie. Když říkáme, že vyrábíme nábytek pro děti, lidé si představí plyšové medvídky. Neumí si představit, že bychom někdy mohli být tak velcí jako IKEA.“

V roce 2010 začínali jako malá firma o dvou zaměstnancích a s malým kapitálem. Dnes zaměstnává 23 lidí, kromě Keni prodává i ve Rwandě a Ugandě a myslí ještě výš. Waweruová by z ní ráda udělala obdobu IKEA pro celou Afriku a dokonce myslí i na expanzi mimo kontinent. Její motivací je kromě jiného ukázat světu, že i v zemi jako je Keňa lze vyrábět produkty, které mohou být masově distribuované do celého světa.

Opravdová IKEA rozšíří v Česku svou působnost

IKEA postaví v Čestlicích u D1 nový obchodní dům

Kromě podnikání se Waweruová zaměřuje také na vzdělávání mládeže. Pro děti založila program Kidz Go Tech, na kterém jim vysvětluje, jak se vyrábí žárovky, ale i složitější technologické přístroje, například domácí alarmy. Za tuto činnost ji vyzdvihla i Michelle Obamová, první dáma USA, která na červnovém podnikatelském summitu ve Washingtonu odvyprávěla její příběh.

„Děti, které vzděláváme, si v budoucnu budou moci sami vylepšit domovy a být ve větším bezpečí. Učíme je odpovídat na vlastní otázky a poskytovat řešení vlastním problémům,“ zdůrazňuje Waweruová.


Dále čtěte:

Chudá Afrika je mýtus. Aliko Dangote buduje stát ve státě

IKEA prodá nákupní parky kolem obchodů


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude…
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Retro: Ostré hatchbacky jsou s námi skoro 50 let. VW Golf GTI nebyl první
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude hlavně autonomní vozy
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Technologie
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Intel chce hardwarově uzamknout systém ME, nebude možné se vrátit na starší firmware
Epson Moverio BT-300: vyzkoušeli jsme létání s dronem v brýlích pro rozšířenou realitu
Američané natočí remake seriálu IT Crowd. Zkusí to už potřetí
Češi milují Škodovky víc než kdy dřív. Letos jich objednali už přes 100 000
Hry pro příležitostné hráče