Více peněz za větší zpoždění

26. listopadu 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
26. listopadu 2007, 00:00

Cestující, který si odvykne jezdit vlakem, se na koleje  už nevrátí.

České dráhy minulý týden představily jízdní řád na rok 2008. V superlativech o růstu počtu vlaků a nových spojích se tak trochu ztratila informace o tom, že budou i v příštím roce pokračovat výlukové práce a s tím spojená zpoždění vlaků. Ani slovo nepadlo o tom, že se od začátku platnosti nového jízdního řádu výrazně změní tarifní politika Českých drah a že se většině cestujících jízda vlakem prodraží. Není žádným tajemstvím, že velká většina českých kolejí trpí značnou zanedbaností údržby a s tím související potřebou tu a tam něco opravit. Na komplexní obnovu tratí, kromě koridorových, nejsou finanční prostředky.

Na druhou stranu je poměrně snadné vžít se například do kůže manažera cestujícího minulý týden z Prahy do Hradce Králové. Na pražském smíchovském nádraží si na vylepeném letáku o výlukách v síti Českých drah respektive v síti Správy železniční dopravní cesty – abychom byli přesnější, pokud ho tedy vůbec najde – přečte o výluce mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Čeká ho tedy něco přes hodinu cesty rychlíkovým vagonem nevalné úrovně, následně přestup do autobusu a o zhruba 20 minut pozdější příjezd do cílové stanice. Neexistuje žádná šance dozvědět se o pozdním příjezdu předem. Co udělá takový cestující? Příště pojede autem a bude v Hradci Králové mnohem dříve. Zdá se, že pro České dráhy jsou vlajkovou lodí expresy do Ostravy či do Brna a ostatní tratě tak trochu paběrkují, a to včetně nasazení nových nebo alespoň modernizovaných vlaků. Do jisté míry lze pochopit, že třeba do Plzně nyní nejezdí jediný vlak vyšší kvality, tedy kategorie EuroCity nebo InterCity, který by pokračoval dále do Německa, kvůli modernizaci zdejšího koridoru. Těžko lze ale pochopit, proč by cestujícím, už tak těžce zkoušený delší jízdní dobou či nutným přesedáním, nemohl cestovat alespoň v modernizovaném voze. Tady totiž hrozí jediné – cestující, který si odvykne jezdit vlakem, protože kvalita přepravy rozhodně neodpovídá jeho představám, se naučí jezdit jiným dopravním prostředkem a na koleje se už nevrátí. Přitom je to velká škoda, neboť jízda vlakem vyšší kvality z Prahy do Ostravy nebo Brna nemá dnes vůbec žádnou adekvátní konkurenci. Jenže ne všichni cestující jsou z Prahy. A podnikatel z Plzně, který chce jet do Brna a díky horší kvalitě vlaku se rozhodne pro auto, už v tom autě zůstane i pro další cestu do Brna.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak ušetřit na lécích?
Zima a peníze za energie jen tečou? Zabraňte tomu
Jaké příjmy jsou osvobozeny od daně?
Jak odevzdat daňové přiznání ve 3 příkladech
Kterým zemím EU se nejvíce snížil dluh?
Auta
Retro: Toyota Prius I. generace byl drahý experiment, ale…
Audi RS Q5 sice zatím neexistuje, zájemci si ho ale přesto v podstatě mohou objednat
Mercedes-Benz představí v Ženevě produkční elektromobil značky EQ
Nové Volvo V60 bylo prozrazeno. Nepřekvapivě vypadá jako zmenšená V90
Kvíz: Uhodnete, ve kterých filmech si zahrála tato slavná auta?
Technologie
Velké srovnání Apple Airpods s bezdrátovými sluchátky Sony, Samsung a Beoplay (test)
Virtuální operátor Emtéčko „schoval“ své výhodné tarify. Kde je najít?
Co všechno nepoběží na ARMové verzi Windows 10? Není toho málo
4K a HDR video z Netflixu poběží i na grafikách Radeon, Vega a Polaris dostanou podporu
Gigabyte Z370N WiFi – levná mITX deska pro Coffee Lake (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče