Menu Zavřít

Většina řidičů ušetří

5. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Řidiči, kteří letos nezpůsobí dopravní nehodu, budou vesměs platit příští rok za povinné ručení méně než nyní. Uspoří tak několik desítek až stovek korun ročně. Některé pojišťovny navíc klientům nabídly další mimořádný bonus.

Řidiči, kteří letos nezpůsobí dopravní nehodu, budou vesměs platit příští rok za povinné ručení méně než nyní. Uspoří tak několik desítek až stovek korun ročně. Některé pojišťovny navíc klientům nabídly další mimořádný bonus.

Konkurence na trhu povinného ručení přitvrzuje, přibývají další pojišťovací ústavy, pro které jsou motoristé zajímavou cílovou skupinou. Stejně tak se rozšiřují nabídky jednotlivých pojišťoven zaměřené právě na řidiče. Nabídnout totiž v této konkurenci pouze povinné ručení rozhodně nestačí.

Pojišťovny obvykle přicházejí s řadou bonusů, jako je například sjednání úrazového pojištění, slevy za uzavření smlouvy přes internet či další bonusy, zejména pro zodpovědné řidiče, kteří nebourají.

Právě tito řidiči jsou pro pojišťovny nejatraktivnějšími klienty a to i přesto, že platí na pojistném stále méně. Na druhou stranu pojišťovnám rostou výdaje na pokrytí škod způsobených provozem motorových vozidel. Letos tedy konečně přistoupily ke zřízení speciálního registru, který dokáže zachytit všechny hříšníky a náležitě je potrestat příplatkem na jejich pojistném.

Databáze funguje od 1. října

Díky nové databázi škod, která má zamezit přechodu vlastníků aut od jedné pojišťovny ke druhé, aby nepřišli o bonus na pojištění, se řidiči způsobující nehody budou moci obtížněji vyhnout penalizaci od pojišťoven. „Hlavním cílem databáze škod je zpřístupnění informací mezi pojišťovnami o škodách klienta, který mění pojišťovnu,“ uvádí ředitel České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakub Hradec.

Někteří odborníci míní, že řidiči se po nehodě budou snažit přepsat pojistku na člena rodiny. Podle pojišťoven se jim to však nevyplatí. „Český národ je poměrně vynalézavý, kdo bude chtít obejít systém, cestu si najde a žádná databáze mu v tom nezabrání,“ míní analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. „Je základem české přirozenosti hledat kličky v existujících pravidlech,“ souhlasí ředitel rozvoje poradenské firmy Partners Tomáš Prouza.

Pojišťovny velké obavy z přehlašování vozů nemají. „Přehlásit auto je možné, ale jen na člověka, který auto nemá, respektive nevyužívá svůj bonus. Navíc je to na poplatky, časově a asi i administrativně náročné,“ poznamenává mluvčí Kooperativy Marek Vích. Zavedení databáze podle něj zvýší celkovou spravedlnost v systému.

POČET POJIŠTĚNÝCH VOZIDEL

Pojistitel/ rok 2006/ červenec 2007

Allianz/ 553 000/ 554 000

ČPP/ 616 000/ 663 000

Česká pojišťovna/ 2 303 000/ 2 238 000

ČSOB Pojišťovna/ 274 000/ 296 000

Generali/ 378 000/ 457 000

Kooperativa/ 1 392 000/ 1 429 000

Triglav/ 48 000/ 68 000

Uniqa/ 100 000/ 120 000

Wüstenrot/ 3 000/ 17 000

Celkem 5 667 000/ 5 842 000

Pramen: ČKP

Nabídka pojištění se rozšiřuje

V současné době nabízí povinné ručení na českém trhu deset pojišťoven. Letos zahájila prodej tohoto produktu pojišťovna Direct a jako zatím poslední vstoupila na trh Dolnorakouská pojišťovna. Právě posledně uvedená pojišťovna a Generali jsou podle firmy Top-pojištění.cz, která srovnává produkty všech pojišťoven na trhu, jediné pojišťovny, které nezměnily sazby pro příští rok.

Direct pojišťovna, která prodává pojištění pouze prostřednictvím telefonu, zvolila pro svoji podzimní kampaň taktiku kopírování sazeb ostatních pojišťoven s tím, že od základní sazby bez akčních slev zlevní o dvacet procent. „Není tedy nejlevnější na trhu, jak se mohou klienti na první pohled domnívat,“ tvrdí jednatel Top-pojištění.cz Pavel Ronovský.

On-line pojištění v česku netáhne

Sjednání pojištění přes telefon nebo internet přitom nyní využívá pouhých deset procent motoristů. Každý druhý majitel vozidla o sjednání pojištění pro svůj vůz touto cestou uvažuje. Vyplývá to z průzkumu mezi majiteli automobilů, který letos uskutečnila společnost Stem/mark. „Počet klientů pojišťoven, kteří budou využívat ke koupi pojistky havarijního pojištění nebo povinného ručení telefon či internet, by měl během pěti let stoupnout na dvacet až třicet procent,“ míní Zdenka Pelikánová, ředitelka pojišťovny Direct, která v Česku nabízí prodej pojistek po telefonu.

Zájem o pojištění přes internet podle průzkumu již tolik nezávisí na věku nebo pohlaví. Mezi motoristy ve věku 51 až 60 let údajně tento způsob preferuje každý třetí. Podíl telefonicky či on-line uzavřených pojistek prý v budoucnu určitě poroste, ale pouze u některých produktů, jako jsou povinné ručení, cestovní pojištění či pojištění domácnosti. U ostatních pojistných produktů, jako například u životního pojištění, které je podstatně složitějším produktem, není tato forma prodeje nyní možná.

Závazky pojišťoven se zvyšují

Celkové závazky pojišťoven vůči poškozeným v povinném ručení vzrostly mezi roky 2004 a 2006 o deset miliard korun na 46,4 miliardy korun. Podle šéfa České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce tato částka představuje součet vyplaceného plnění a hodnotu dosud nevyplacených, ale již vzniklých škod, na které pojišťovny ze zákona vytvářejí rezervy. Ve stejném období se také zvýšil podíl škod na zdraví na celkových škodách z 24 na 41 procent.

Z rezerv tvoří ke konci roku 2006 dosud nevyplacené závazky 35,5 miliardy korun, které se proti roku 2004 zvýšily o 8,8 miliardy korun. Z toho 8,3 miliardy korun tvoří škody na zdraví, zbytek pak věcné škody. „Součástí vytvořených rezerv jsou mimo jiné závazky vyplývající ze škod, způsobených nezjištěnými nebo nepojištěnými řidiči či peníze na výplaty rent,“ doplnil Hradec.

Průměrný celkový závazek vzniklý v souvislosti s poškozením zdraví dosáhl loni 477 tisíc korun, což bylo o 56 procent více než v roce 2002. Větší část tvoří technické rezervy, tedy prostředky do budoucna rezervované pro oběti dopravních nehod.

Množství aut stále roste

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, stoupl v prvním pololetí letošního roku o 174 tisíc na 5,842 milionu aut. Vyplývá to z databáze ČKP.

Velké přesuny klientů mezi pojišťovnami se tedy ani letos nekonaly. Největší nárůst počtu smluv letos zaznamenaly Generali (79 tisíc), Kooperativa (36 tisíc) a Česká podnikatelská pojišťovna, které přibylo 47 tisíc smluv. Kolem 65 tisíc pojištěných vozidel podle údajů ČKP ubylo České pojišťovně. „Jde o standardní pohyb v kmeni, který má zhruba milionový náskok před ostatními pojišťovacími ústavy,“ míní mluvčí této pojišťovny Václav Bálek.

BRAND24

Více u některých pojišťoven zaplatí například mladí řidiči či vlastníci vozidel s bydlištěm v Praze, méně pak starší majitelé aut z venkova. Kvůli tomuto rozlišování klientů začaly být v některých případech mezi nabídkami pojišťoven výrazné rozdíly.

Pojišťovny zveřejňují ceny povinného ručení na příští rok vždy na konci října. Původně monopolní systém se přeměnil na povinné smluvní pojištění a také většina smluv je rozprostřena do celého roku. „Přibližně 30 procent motoristů se může do 19. listopadu rozmyslet, zda budou pokračovat od 1. ledna 2008 u své pojišťovny, nebo současnou pojistku vypoví a přejdou k pojišťovně jiné,“ dodává Ronovský.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).