Menu Zavřít

Veterán krizi nepřeceňuje

30. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Tesco Stores ČR slibuje otevřít obchodní dům světové úrovně

Šéf společnosti Tesco Stores ČR a SR Philip J. Clarke již na první pohled ve svých zaměstnancích budí respekt. Vzhledem k tomu, že je patřičně hrdý na své více než třicetileté působení v maloobchodním řetězci, přemluvit ho k focení mimo uličky samotného hypermarketu je nadlidský výkon.
Tesco loni s tržbami 47 miliard korun předběhlo Ahold o tři miliardy. Snad i kvůli dobré startovací pozici Clarke finanční krizi příliš nepřeceňuje. To, že lidé nyní méně chodí do hypermarketů, vidí jako krátkodobý, i když vážný problém.

EURO: Kam chodíte nakupovat a jak často? CLARKE: Buď do Teska v Letňanech nebo v NC Eden, většinou o víkendech. Nemám tady rodinu, takže nákupy musejí být rychlé a pohodlné. Někdy samozřejmě zaskočím i do nějakého místního obchodu.

EURO: Nacházíme se ve vašem sídle, Nákupním centru Eden, které vlastníte. Proč je vaše vlastní základna, která by měla být spíše vlajkovou lodí společnosti, neúspěšné centrum? Nemělo by to být naopak? CLARKE: Není úspěšné, ale bude. Tento obchodní dům je jeden z těch, který jsme získali od Carrefouru. Když k tomu došlo, bylo zde mnoho prázdných jednotek a velmi slabá nabídka. To bylo sice už před třemi roky, ale vystěhovat nájemníky a najít nové trvá neskutečně dlouho. Hypermarket má nyní o 150 procent vyšší tržby, než když tu byl Carrefour. Takže je úspěšný. Nikoli však nákupní centrum, protože je prázdné. Teď provádíme jeho rekonstrukci, přízemí je skoro dokončené, 1. patro bude hotové v červenci. Kompletně změníme rozvržení centra, skladbu nájemců. Vyžádá si to investici v řádu desítek milionů korun.

EURO: V jakých oblastech plánujete expandovat? CLARKE: Tento rok otevřeme v Česku kolem patnácti obchodů. Většina z toho budou Tesco Expresy, takzvané convenience obchody. Také otevřeme pět až šest hypermarketů o rozloze 3000 metrů čtverečních a ostatní budou supermarkety a expres prodejny. Máme například nákup potravin přes internet z pražského Zličína. Tento projekt bychom chtěli letos zlepšit a rozvinout, aby se dal aplikovat na zbytek země.

EURO: Podle expertů si hypermarkety povedou ještě nějakou dobu dobře, ale časem se budou drát vpřed malé convenience obchody. Myslíte si, že éra velkých hypermarketů a supermarketů skončí? CLARKE: Ne, nedovedu si představit, kolik let by malé convenience obchody musely hypermarkety dohánět. Možná se vyrovná počet obchodů, takže bude brzo více Tesco Expresů než hypermarketů, ale obrat u těchto obchodů je v porovnání s hypermarkety velmi malý. Zajímavé je, že někteří lidé nakupují ve velkých hypermarketech denně, někdy i dvakrát, a používají je jako convenience obchody.

EURO: Protože zejí prázdnotou a nejsou tam fronty? CLARKE: Ne, prostě proto, že jsou blízko a lidé si tam mohou koupit vše včetně oblečení. My ale zároveň budeme pokračovat v rozvíjení menších convenience obchodů. Pak se také změní funkce hypermarketů a lidé do nich opravdu budou jezdit jen jednou dvakrát týdně. Jak budou lidé bohatnout, budou i více jezdit do hypermarketů. Takže jejich budoucnost vidím velmi dobře. Pravdou je, že v Česku jich je hodně a příležitostí otvírat nové ubývá.

EURO: Jak vnímáte to, že nyní lidé spíše preferují malé nákupy mimo hypermarkety? CLARKE: Je to vážný problém posledních šesti až devíti měsíců a ještě to bude nějakou dobu trvat, ale doufáme, že ne věčně. Až tuto relativně krátkou krizi překleneme, bude tu místo jak pro hypermarkety, tak pro malé obchody. Současnou situaci vidíme jako složitou, ale díváme se na pět až deset let dopředu.

EURO: Krize zasáhla oblast textilu a bílé elektroniky, Tesco je největším prodejcem oblečení v Česku. Jak toto ovlivnilo váš byznys? CLARKE: V elektronice nastal pokles. Ale objem prodaného oblečení se oproti loňsku dokonce zvýšil. Musím to zaklepat, u oděvů si vedeme zatím dobře. Je však bez debat, že se méně kupuje elektronika. Drobná domácí elektronika jako rychlovarné konvice ještě jde, ale u velkých spotřebičů jako televize jsme zaznamenali pokles.

EURO: Budete mít v Česku časem strukturu portfolia podobnou jako v Británii? CLARKE: Struktura je zde trochu jiná. V Británii máme čtyři úrovně; obchody Superstores, Extra, Metro a Expres. Tam se trh vyvíjel opačně. Začínali jsme se supermarkety. Pak jsme začali stavět velké hypermarkety, a abychom je odlišili, dali jsme jim název Extra. Tady jsme začínali s velkými hypermarkety. Takže není potřeba je odlišovat. Máme zde supermarkety jako Metro a pak Expres jako v Británii. Navíc je tu pátý formát – obchodní domy My. Jeden z nich je nyní v Liberci. Také kompletně předěláváme obchodní dům na Národní třídě pod stejnou značkou. Ten by měl být otevřen v září. Prodejna potravin Tesco v suterénu byla otevřena 20. června. My na Národní třídě bude obchodní dům světové úrovně. V Česku takovéto nákupní centrum nebude mít obdoby.

EURO: Co na něm bude tak skvělého? CLARKE: Nákupní prostředí, výběr značek, výrobků, služby. Jednáme o exkluzivní spolupráci s různými mezinárodními hráči, někteří ještě na trhu nejsou. Nemohu zatím sdělit jména, ale jsme přesvědčeni, že se jim povede dobře. Interiér bude po dokončení naprosto odlišný od původního. Kromě obchodů tam budou prostory pro relaxaci, na střeše kavárna s krásným výhledem.

EURO: Plánujete v budoucnu investovat i do menších convenience formátů, kam se bude moci zajít například jen pro bagetu? CLARKE: Ne a důvod je, že nechceme mít příliš malé obchody. Věříme, že formát Tesco Expres tradiční convenience koncept modernizuje, i když to samozřejmě neděláme jako jediní. Domnívám se, že aby byl nákup pohodlný, musí být prodejna dostatečně velká a mít určitý rozsah produktů, aby zde lidé dostali třeba i zubní kartáček. Rozměr vždy zachováme mezi 180 a 250 metry čtverečními.

EURO: Hodláte také odlišovat nabídku produktů vzhledem k lokalitě? CLARKE: To je velmi složité, špatně se to řídí. Malé obchůdky pak mají obrovské režijní náklady, nemohou cenou soutěžit s velkými hráči.

EURO: Nedávno jste uzavřeli Tesco Stodůlky, plánujete nějaké další uzavírky? CLARKE: Ne. Stodůlky byly jedním z jedenácti obchodů, které jsme koupili od Carrefouru a vždy si vedl špatně. Žádné jiné Tesco se zavřít nechystáme.

EURO: Co si myslíte o zákonu o významné tržní síle, který má regulovat chování obchodních řetězců a ukládá jim až desetimilionové tresty? (Zákon z pera ČSSD vrátil 17. 6. Senát sněmovně k novému projednání. Senát chce, aby se zákon týkal jen prodeje zemědělských a potravinářských produktů – pozn. red.) CLARKE: Myslím, že zákon není potřeba. Obchodu a klientům svědčí soutěž, a to nejen mezi řetězci, ale i mezi dodavateli. Cokoli, co tuto konkurenci třeba jen potenciálně ohrožuje, je škodlivé. Tady je trh velmi konkurenční a zároveň transparentní. Ptáme se dodavatelů anonymně na zpětnou vazbu. Máme etický kodex, kterým se v jednání s nimi řídíme. Ale musíme mít možnost jednat například v situaci, kdy se určitý produkt neprodává, abychom se nějak podělili o náklady spojené se stažením produktu z pultů. Takový zákon nikomu nepomůže. Nakonec by mohl situaci ještě zhoršit zejména pro malé dodavatele, protože když nebudeme mít možnost s nimi vyjednávat, můžeme začít nakupovat produkty levněji v cizině.

EURO: Na Slovensku už to údajně obchodní sítě obcházejí tím, že zakládají dceřiné společnosti v zahraničí a přes ně zboží nakupují. To se také chystáte dělat? CLARKE: Nevím o tom, že by se něco takového dělo. Podle mě je ale chystaný zákon přísnější tady než tam a způsobí i více škody. Mám problém s tím, aby se zveřejňovaly detaily smluv mezi řetězci a dodavateli, protože tím se ohrozí konkurence na trhu. Nemáme problém včas platit dodavatelům, nechceme nikoho šikanovat, ale chceme mít prostor vyjednávat.

EURO: Takže podle vás není potřeba žádná legislativa, která by chránila dodavatele, kteří jsou v slabší pozici? CLARKE: Ne, není. Pokud nějaký dodavatel není spokojen, vždy to s námi může probrat. Je rozdíl mezi tím, jestli se s někým zachází nefér, nebo zda neuspěl při jednání. Mluvím jen za Tesco, ale myslím si, že dbáme na to, abychom měli dobrou, kontinuální základnu dodavatelů. Je nutné spolupracovat na vývoji nových produktů, ujistit se, že jsou balené tak, aby mohly jít rovnou na pulty, protože to oběma stranám šetří pracovní síly. To se ale daří jen při dlouhodobé spolupráci.

EURO: Jak fungují samoobslužné pokladny? Jejich rozjezd byl spíše rozpačitý. CLARKE: Klienti si na ně zvykají. Zatím je máme ve čtyřech obchodech. Je třeba doladit některé věci, servis zjednodušit a zrychlit. Většinou začínáme na čtyřech až sedmi samoobslužných pokladnách.

BOX

BRAND24

Philip J. Clarke

V britském Tesku začal pracovat ve svých šestnácti letech jako brigádník, poté do něj nastoupil přímo ze střední školy. Převážnou část své kariéry strávil v obchodech. V Tesku pracuje již pětatřicet let. Sám sebe nazývá „Tesco veteránem“. Postupně se vypracoval na manažera obchodu, oblastního ředitele a provozního ředitele společnosti. Šéfem společnosti Tesco ČR a SR je od srpna 2005. Podílel se například na přípravě otevírání nových obchodů a vedl program, který změnil řízení a hodnocení činnosti jednotlivých oddělení ve firmě.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).