VERSAILLESKÉ RECEPTY - Euro.cz

Přihlášení

VERSAILLESKÉ RECEPTY

, Kateřina Koubová,
VERSAILLESKÉ RECEPTY
Zdroj: Euro.cz

Podnikatelky a manažerky bouraly skleněné zdi

Doby, kdy si ženy při svých setkáních vyměňovaly kuchařské recepty a vzory pro pletení, jsou nenávratně pryč. Ve Versailles se na počátku března sešlo několik desítek vrcholových manažerek a majitelek úspěšných firem z celého světa, aby si předaly recepty na to, jak se vymanit ze stereotypu „ženy u domácího krbu , zbourat skleněné zdi mezi ženami a muži a přitom zvládat péči o rodinu.
Na konferenci, kterou poprvé pořádal deník Wall Street Journal Europe, demonstrativně vyslaly své vysoce postavené zástupkyně významné firmy, jako Arthur Andersen, Yahoo!, AOL, Microsoft, British Telecommunications, Ariadne Capital, Baker & McKenzie, Intel, polská Bank Pekao a mnohé další.

Nabídky se hrnou.
Účastnice konference Women in Business diskutovaly o tom, jak budovat kariéru s rodinou či vedle ní, v rámci velké firmy i mimo ni. Mluvily také o rozvoji nových technologií, hledání talentů, o fúzích a akvizicích, networkingu.
„Práce v Morgan Stanley mě přestala inspirovat, protože měla ryze technický charakter. Potřebuji tvořit, což jsem v investiční bance nemohla. A když jsem z ní před sedmi lety odešla, nabídky se jen hrnuly, říká Hilary Kramerová, nynější šéfka strategických investic a jedna z výkonných ředitelů Cisneros Group of Companies, což je televizní a telekomunikační skupina přítomná ve čtyřiceti zemích a s ročním obratem přesahujícím čtyři miliardy dolarů. Než ji angažoval Cisneros, založila America Online joint venture s cílem rozvinout internetové služby v Latinské Americe. Dohlížela i na primární emisi na burze.

Překvapené Německo.
Němka Elisabeth Weisenhornová má za sebou úspěšnou kariéru u německé DWS Investment, kde řídila správu celoevropských aktiv v hodnotě kolem čtrnácti miliard eur. „Ale už jsem byla unavená a potřebovala jsem změnu. Navíc jsem už oslavila čtyřicáté narozeniny, a tak jsem si řekla teď, anebo nikdy a vzala si nejdelší dovolenou v životě – plné čtyři týdny – na přemýšlení. Rozhodla jsem se začít pracovat pro sebe, ač jsem měla spoustu nabídek od konkurence, vysvětluje Weisenhornová.
Vloni v červenci založila spolu se třemi partnery firmu Weisenhorn & Partner Financial Services se sídlem ve Frankfurtu a ve Vídni. „Hlavní není kapitál, ale schopní zaměstnanci. Ty mám a na trhu jsem si již získala i slušné jméno, podotýká. „Byla jsem neuvěřitelně překvapená, jaké pozdvižení vyvolal v Německu můj odchod od DWS. Každý den za mnou chodili novináři. Není zvykem opustit zavedenou instituci se zvučným jménem a navíc se jako žena věnovat kariéře místo rodině. V tomto ohledu se musí Německo ještě hodně učit a rozhodně je pozadu za Francií či Anglií, upozorňuje Weisenhornová.

Umět tančit.
Několikrát ve Versailles zaznělo, jak podstatné pro ženu je rozdělit si čas mezi rodinu a práci. Ostatně většina manažerek má za sebou studia na elitních ekonomických školách a diplom MBA, tudíž všechny teoretické předpoklady ke zvládnutí tohoto náročného úkolu. Většinou se shodují v tom, jak je důležité nepracovat o víkendech, naučit se delegovat úkoly, dělit se s manželem o domácnost a hlavně umět odpočívat. Zajímavý recept má Catherine Bolgarová, editorka z Wall Street Journalu, která v Bruselu navštěvuje kursy argentinského tanga.

E–mailové matky.
Finka Liisa Joronenová, majitelka a šéfka úspěšné SOL Services se 4200 zaměstnanci, firmy, která nejenže si umí udržet zákazníky, ale stala se i jedním z nejlepších finských zaměstnavatelů, suše konstatuje: „Mám čtyři děti. To okamžitě přiláká pozornost všech přítomných. „Snažím se, abychom byli všichni co nejvíce spolu. Takže i manžel se teď toulá po pařížských památkách, vzala jsem ho do Francie s sebou, pokračuje.
„Přestala jsem dohlížet na dětský pokoj a před návštěvami ho raději zavíráme. Samozřejmě se stalo, že si mě zavolali do školy, protože syn chodil v zimě v letních botách nebo dcera už dva měsíce ve stejném svetru. Hlavní pro mě je, abych byla s dětmi co možná nejčastěji a aby byly šťastné, dodává pro pobavené publikum drobná žena ve žlutočerném kostýmku a s přísnými brýlemi s černými obroučkami.
„Já se budu o děti pořádně starat asi až jako babička, podotýká Švédka Meg Tivéusová, výkonná ředitelka společnosti Svenska Spel. „Zatím spíše patřím mezi e–mailové matky, prohodí.
Slovo si bere Američanka Karen Houseová, prezidentka Dow Jones & Company, a řeč stáčí k plotně. „Myslím, že ani kdybych byla žena v domácnosti, nikdy bych nevařila. Maminka pekla každý den a já jsem měla štěstí na spolubydlící. Můj první muže vařil a také druhý manžel se v kuchyni vyzná, říká vzorně upravená dáma, z jejíž kanceláře určitě už hodně lidí odešlo s oroseným čelem.

Vzorný feminista.
Na konferenci vystoupil jediný muž, Rupert Howell, který se označuje za aktivního feministu. Je zakladatelem a ředitelem dnes už zavedené britské reklamní agentury HHCL & Partners. Firma vykazuje příjmy kolem
180 milionů liber, slouží klientům jako Amazon.com, BA–Go, FIFA, Thomson Holidays či Yahoo! a vloni byla jmenována „Agency of the Decade . Ženy se perou o to pracovat v jeho agentuře.
„Nebyl to můj nápad, inspirovali jsme se nejlepšími zaměstnavatelskými postupy v zahraničí, skromně začíná svůj projev. „Pochopili jsme, jak je důležité dát zaměstnanci volno ve chvíli, kdy to potřebuje, a aby se přitom necítil jako viník. I já proto musím jít příkladem. Řeknu vám, je to skutečně divný pocit, když venčíte psa ve všední den v jedenáct dopoledne. Ženy si u nás mohou domluvit flexibilní pracovní dobu, pracovat z domova nebo o víkendech. Je to jednoduchá filozofie a přitom její účinek je enormní. V našem oboru je strašně důležité udržet si talenty. A tak nejenže ženám držíme místo po dobu mateřské dovolené, ale po návratu z ní jim ještě zvýšíme plat, prozrazuje Howell trik, který ho zařadil mezi nejžádanější britské zaměstnavatele.
Na konferenci se hovořilo také o tom, že dnešní mladí muži jsou jiní než minulá generace a nečekají od ženy totéž, co jejich otcové. Přesto je ale stále ještě téma „žena a byznys poněkud kuriózní. I proto ve Versailles zazněl názor, že ke skutečné změně dojde ve chvíli, kdy podobné konference budou takovou samozřejmostí jako jednání zaměřená na „Men in business . Možná se pak začnou pořádat konference žen zběhlých z byznysu k rodině.