Menu Zavřít

Věrozvěst pokroku

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Pohon zadních kol a 303 koní? Sportovní kupé z Jižní Koreje demonstruje pokračující vzestup značky Hyundai

Zachtělo-li se čtenáři důkazu o rostoucím potenciálu korejské automobilky Hyundai, zde stojí v celé své kráse: zelený jako lamborghini, pevně rozkročený na širokých kolech, ostentativně vystrkující velké zadní křídlo. Mýlil by se ten, kdo by tyto expresivní vnější znaky považoval za prázdnou formu bez obsahu. Hyundai Genesis Coupé skrývá pod rozložitou kapotou šestiválcový motor o objemu 3,8 litru, který roztáčí zadní kola – přesně po způsobu aut s urozeným rodokmenem. Toto je hyundai jako žádný jiný.

S americkým pasem

Přestože je už oficiálně k dostání i v Česku, své zákazníky hledá Genesis Coupé převážně na druhé straně Atlantiku, v segmentu definovaném domácími ikonami Ford Mustang nebo Chevrolet Camaro. V Americe je přitom tento model v prodeji třetím rokem. S jídlem totiž roste chuť a úspěšnému Hyundai se zachtělo za a) lukrativnějších marží, jež jsou s vyššími patry trhu spojeny a za b) haló efektu, který takový model zákonitě vyvolá. V Evropě bude úkolem zejména to druhé. Kupé se zde bude prodávat spíše po stovkách než po tisících, ale na cestě korejské značky od levného výrobce mezi slušný střední proud je nějaký ten model „na efekt“ nezbytný.
A efektní, to Hyundai Genesis Coupé každopádně je. Nepokrytě asijský styling na způsob Infiniti působí v našich končinách exoticky, zejména v kombinaci s velkorysými proporcemi karoserie. V Americe by sice tohle auto označili za „malé“ kupé, ale při délce 4630 mm a šířce 1865 mm je Genesis Coupé o šest centimetrů delší a o deset centimetrů širší než Škoda Octavia Combi! Pak není divu, že v interiéru zůstalo relativně hodně místa pro nohy i cestujícím na zadních sedadlech a že zavazadelník o objemu 332 litrů je všechno jiné, jen ne tragický. Škoda že jeho využitelnost hodně omezují vzpěry víka, které zasahují hluboko do volného prostoru. Tohle přece není ryze sportovní auto, ale rychlé kupé pro každý den, u něhož se takový anachronismus přehlíží jen obtížně.
Styling kabiny odpovídá tomu, co jsme v posledních letech zvyklí vídat u asijských aut vyvinutých primárně pro zaoceánský trh. Výběr materiálů ani zpracování detailů nedosahují zcela úrovně prémiových japonských vzorů Lexus a Infiniti, ale rozhodně překonávají americkou produkci, zatímco modré podsvícení přístrojů a celkem tří různých displejů sjednocuje Genesis Coupé s evropskými modely značky Hyundai.

Pozor na horlivou elektroniku

Jakmile se usadíte v kožených sportovních sedadlech a stisknete tlačítko startéru (klíč můžete nechat v kapse), velký šestiválec vpředu se ozve překvapivě testosteronovým hlasem s hutnou basovou linkou, která dává okamžitý příslib takříkajíc nekorejského zážitku z jízdy. Proto vám sotva někdo může mít za zlé, když dychtivě přesunete volicí páku šestistupňového automatu do polohy „D“, sešlápnete plyn a… auto nedočkavě cukne dopředu a vzápětí se téměř zastaví. To když se ukvapená hlídací elektronika lekne a náhle sníží výkon motoru. V křižovatce to může být i nebezpečné, ale aspoň si rychle uvědomíte, že nesedíte v porsche či BMW, jejichž stabilizační programy dnes pracují téměř neznatelně. A pak už to bude jenom lepší.
Infiniti, prémiovou značku japonského Nissanu, jsme dnes zmínili nejméně dvakrát, ale nelze než se opakovat: drsný, hrdelní zvuk šestiválce natolik připomíná projev motoru v Infiniti G37, že nezůstává žádný prostor k pochybnostem, které auto sloužilo korejským vývojářům za vzor. Shodný je i důrazný zátah ve středním rozsahu otáček. Automatická převodovka nepatří k posledním výkřikům techniky ve svém oboru, ale potenciál motoru umí využít docela dobře, a navíc vám dává možnost rozhodovat o volbě rychlostních stupňů ručně. Překvapivější je skutečnost, že dobrému pohonnému ústrojí dokáže zdatně sekundovat podvozek, až donedávna klíčová slabina všech rádoby lepších aut z korejského poloostrova.
Hyundai Genesis Coupé totiž nejen jede, ale i brzdí a zatáčí. Čekat od něj delikátní vyváženost nebo hravou řiditelnost německých sportovních aut by bylo nemístné, ale přilnavosti je dost a sériově montovaný samosvorný diferenciál vám umožňuje vyjíždět ze zatáčky přesně tím způsobem, kvůli němuž si někteří lidé auta se zadním pohonem kupují – s prokluzujícími zadními koly a volantem natočeným lehce proti směru zatáčky. Samozřejmě jen tehdy, pokud jste předtím vypnuli ten otravný stabilizační systém… Celkově vzato udělá genesis na silnici velmi dobrý dojem, který se naštěstí nevytratí ani po nahlédnutí do ceníku.

Příplatek jen za metalízu

Šestiválec se dodává výhradně ve stupni výbavy RS, jenž nenechává žádný prostor pro příplatky s výjimkou metalického laku za patnáct tisíc korun. Ve standardu tak dostanete kromě jiného elektricky seřiditelná a vyhřívaná kožená sedadla, zadní parkovací senzory, tempomat nebo systém bezklíčového odemykání a startování. A kolik za tohle všechno zaplatíte? Milion a čtvrt? Milion? Ale kdepak. Hyundai Genesis Coupé 3.8 RS stojí 869 990 korun. Abychom tomu dali nějakou perspektivu, musíme zmínit, že třeba ekvivalentní Infiniti G37 vyjde na 1,3 milionu a cokoli podobně velkého, silného a vybaveného z Německa bude nejméně o dalších dvě stě tisíc dražší. Jistěže, s takovými soupeři se korejské kupé přímo měřit nemůže. Stejně tak ale my nemůžeme ignorovat skutečnost, že za tyhle peníze je Genesis Coupé velmi pádným důkazem současných schopností ještě nedávno vysmívané značky.

Plusy

+ jadrný zvuk motoru
+ bohatá standardní výbava

Minusy

- pomalé reakce převodovky
- otravné zásahy ESP
- rádio neumí RDS
- chybějící paměť sedadel

BRAND24

Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 RS auto

Cena: 869 990 Kč Motor: V6 3,8 l, 223 kW, 361 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,4 s Nejvyšší rychlost: 240 km/h Spotřeba 10,3 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).